Motorbyte med större effekt i en gammal bil, vad gäller vid besiktningen?

mrmountainracer
24 februari 2016 · 29 Inlägg

Tjena!

Jo det är så här att jag har håller på att planera lite inför ett eventuellt Corolla KE70 projekt till sommaren när man fått igång inkomsterna lite tongue
Hursomhelst när jag satt där och funderade och planerade så slog det mig att ett motorbyte kanske skulle vara kul. Hade varit kul att byta till en "lite" vassare motor typ en CA18DET eller en SR20DET, dock med fabrikseffekt.
Om jag inte minns fel så ligger CA18DET på ca 170hk original och SR20DET på ca 200hk original.

Blev lite osäker på hur det skulle bli med en registreringsbesiktning så jag gick in på SFROs hemsida och kollade upp lite om effektökningar där står det att för en ombyggt fordon så kan man godkännda 15k/100kg, om bilen är kontruktionsmässigt godkänd för det. Tjänstevikten på en KE70 är drygt 960kg vilket gör att maxeffekten blir 144kw eller 193hk.

Men man har ju sett folk som har trimmat eller bytt motorer och kommit upp i betydligt högre effekter i äldre bilar och de verkar ju vara väglagliga så att säga.

Antar att det finns lite folk i krokarna på det här forumet som vet något om registreringsbesiktningar med bytt motor och sådant, vad är det som gäller egentligen?

Tack på förhand! wink

Senast redigerat av MrMountainRacer (24 februari 2016)

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
HampeB dab-master
24 februari 2016 · 166 Inlägg

CA18DET är en motor som e lätt å trimma å betydligt billigare än sr maskinen. Sr är ju lite mera tålig och trimvänlig! Men så länge du har en bra oljekylare, bra olja och inte snålar på oljebyten så håller dom smile vevlagerrasen på ca motorerna är ofta när du slarvar med något av de. smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
mrmountainracer
24 februari 2016 · 29 Inlägg

Jo det har man hört talas om, CA18DET är ju alltid ett val, är kanske billigare att få upp effekten i en CA18DET likt en original SR20DET, alltså ca 200hk än att köpa en SR20DET.
Men frågan är fortfarande va besiktningsmännen säger med en kraftig effektökning i en gammal bil tongue
Antar att mycket hänger på byggkvalitén med, om man gör ett seriöst intryck på bilen så kanske det inte är några problem smile

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang