Framtids spekulationer kring fritidsfordon/hobbyfordon och autonoma fordon.

Alex_transport
18 februari 2016 · 1 Inlägg

Hej mitt namn är Alexander. 

Jag går industridesign på konstfack. Just nu arbetar jag med mitt examensarbete, ämnet jag har valt att fokusera på är fritidsfordon/hobbyfordon och egen kontroll i en autonom framtid.

Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens.

Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är detta ämne mycket spännande. Själv är jag mycket intresserad av fordon speciellt fordon som inte bara fraktar människor från a till b.

Jag har ett par frågor som det har varit roligt att få åsikter och spekulationer kring.

Vad har du för syn på autonoma fordon?

Hur står påverkan kommer autonoma fordon ha på transport i framtiden?

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan något alternativ till bilen ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon i en autonom framtid?



Tacksam för alla svar! smile

moparfarmer österbybruk
19 februari 2016 · 267 Inlägg

Jag vill ha en bil som kör mig till jobbet och liknande tråkiga resor.
Men som bilentusiast vill jag ha en gammal bil som jag bestämmer över...
Det ska vara kul att köra, en gammal golf gti från 80talet är mycket roligare att köra än golf v från 05 som med en massa anti sladd, anti spinn, anti kul förstör körupplevelsen även om den är snabbare. Och bilar utan avancerad elektronisk kan man laga i all evighet...
I framtiden har nog självkörande elbilar blivit vardag, men jag hoppas på att det kommer nya miljöbränslen typ biodiesel och liknande så vi kan fortsätta köra våra älskade gamla bilar även när Fridolin och romson blir diktatorer över Sverige...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
mrmountainracer
24 februari 2016 · 29 Inlägg

Autonoma fordon är inget jag tycker är lockande, är alltid kul att själv kunna sitta bakom ratten och ha kontrol över bilen vilket är en helt annan känsla smile

Tror att autonoma fordon kaa ha stor påverkan i framtiden beroende på landets ekonomi. Kommer ta tid för autonoma fordon att fungera helt perfekt. Men en dag kommer vi säker åka runt autonoma bilar som kommunicerar med andra fordon och vi kommer i princip ha ett "fel fritt" trafikssytem.

Motorintresset kommer leva vidare, risken är väll att äldre bilar kommer bli ännu mer sällsyntare än de redan är och vissa försvinna helt. Antar att nya dyra bilar idag, exempelvis Audi, Nissan eller något lyxigare kommer klassas som "retro" och kommer behandlas ungefär som en gammal Volvo beroende på hur teknikintresset och viljan att kuna pillra med en jädra massa bilelektronik kommer öka.
Risken är väll även att bensinbilar kommer dö ut och att elbilarna tar över. Men det lär väll alltid finnas folk som aldrig kan släppa känslan och ljudet av en förbränningsmotor! smile

Alternativt hobbyfordon kan väll vara banbilar, hemmabyggen eller vatterfordon. Bilintresset och intresset för att meka lär förhoppningsvis aldrig dö ut smile

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang