Fundering: Hydraulisk bromsservo med el-pump?

Trixter
11 mars 2016 · 3 Inlägg

Tjenare,

Pg.a utrymmesskäl planerar jag att köra med elektrisk styrservo i mitt Cheva-bygge. Där råder inga konstigheter eller funderingar på hur jag ska göra.

Dock uppstod en annan (möjligen idiotisk) tanke i spåren av detta.
Har idag ett hydrauliskt bromsservo-system, detta val gjordes eftersom motorn inte kommer att leverera tillräckligt med vakuum, samt att hydraulik-enheten tar upp mindre plats än ett vanligt vakuum-system.

Hur som helst,
Eftersom jag nu ska köra med el-servo styrning direkt på rattstången så är jag inte längre i behov av en styrservopump monterad på och driven av motorn. Dock så drivs även bromsservot av densamma styrservopump. Jag skulle mycket väl kunna ställa in pumpen så den fortsättningsvis endast arbetar med bromsservot, men fick någon idé att man kanske kan bygga ett fristående system även för bromsarna?

Tanken som dök upp var om man skulle kunna ta en modern och pålitlig eldriven hydraulisk styrservopump som idag används på många bilmodeller, men istället för servostyrning låta den arbeta mot bromsservot?
Vad jag kan se så levererar denna typ av el-pump i det närmast samma tryck samt mängd som en vanlig servopump.
El-pumpen är även konstruerad för kontinuerlig drift, så hydraulvätskan kommer likt som en vanlig pump fortsätta cirkulera vätska genom bromsservot och även en kylare om man så vill. Som jag ser det bör det även vara mindre belastning för el-pumpen att arbeta mot ett bromssystem än en servostyrning(?)

Jag vet att detta koncept testats tidigare i form av GM's "Powermaster", vilken blev en stor flopp.
Men anledningen till att den fungerade dåligt var pg.a de undermåliga komponenter som fanns tillgängliga för tiden, bland annat en el-motor som med tiden började läcka in bromsvätska på de elektriska komponenterna. Dessutom var Powermaster'n en komplett enhet där alla delar satt samman. Till skillnad mot den kan jag med omsorg välja tillförlitliga och noga beprövade komponenter som samtliga används på rullande bilar idag.

Fördelarna jag ser är att man kan placera el-pumpen precis var man vill.
Man stjäl ej effekt från motorn.
Pumpen levererar ett konstant kontinuerligt tryck till skillnad från en remdriven som ökar/minskar med motorvarv.
Om motorn skulle implodera så skulle fortfarande bromsservot fungera, åtminstone tills dess att batterierna dör.

Jag ser heller inga risker att detta koncept skulle vara "farligare" än en vanlig pump. Om motorn dör stannar en vanlig remdriven pump, direkt förlorar man servostyrningen och efter 2-3 tryck på bromsen försvinner även bromsservot. Så länge jag har ström i batterierna kommer jag att bibehålla både styrning och bromsservo, och skulle mot förmodan precis allt dö samtidigt skulle jag som på en vanlig bil ändå kunna styra och bromsa manuellt.

Ja jag vet inte.
Har någon annan testat eller funderat på något likvärdigt eller som ser en stor lucka i denna teori?
Tacksam för era tankar och funderingar.

Mvh,
Lidstrom

Magnum1965
11 mars 2016 · 217 Inlägg

Spännande....

Jag har haft liknade funderingar, men inte som ersättning utan som komplement. Dvs om motorn stannar och trycket försvinner så var min tanke att man skulle har en elpump som håller trycket tills man säkert styrt undan vid sidan av vägen.

Ett fullständigt obegripligt problem för alla andra som inte kört gamla amerikanare.

Så jag har ingen input gällande lösning, men ville bara förvissa dig om att du inte var ensam i dina tankegångar :-)

Min enda invändning är att jag inte litar på att en elpump snurrar i "all evighet". Det gör förvisso inte en rem heller, men den är förhållandevis lätt att byta "ute på vägen". Så min tanke var att pumpen bara skulle finnas som backup när remmen går av eller motorn stannar. En bonus skulle kunna vara att det även fungerar med låga varv på motorn vid fickparkering tex. Jag hade alltså tänkt köra broms OCH styrning på detta sätt. Via hydroboost då.

Elservo på rattstången har jag inte ens funderat på.... ännu :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Trixter
11 mars 2016 · 3 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Spännande....

Jag har haft liknade funderingar, men inte som ersättning utan som komplement. Dvs om motorn stannar och trycket försvinner så var min tanke att man skulle har en elpump som håller trycket tills man säkert styrt undan vid sidan av vägen.

Ett fullständigt obegripligt problem för alla andra som inte kört gamla amerikanare.

Så jag har ingen input gällande lösning, men ville bara förvissa dig om att du inte var ensam i dina tankegångar :-)

Min enda invändning är att jag inte litar på att en elpump snurrar i "all evighet". Det gör förvisso inte en rem heller, men den är förhållandevis lätt att byta "ute på vägen". Så min tanke var att pumpen bara skulle finnas som backup när remmen går av eller motorn stannar. En bonus skulle kunna vara att det även fungerar med låga varv på motorn vid fickparkering tex. Jag hade alltså tänkt köra broms OCH styrning på detta sätt. Via hydroboost då.

Elservo på rattstången har jag inte ens funderat på.... ännu :-)

Tjenare och tackar för ditt svar!

Har själv klurat på hur pass driftsäker en el-pump från en servostyrning egentligen är.
Försöker läsa så mycket som möjligt från olika bilmodeller huruvida deras elektriska styrservopumpar har utgjort några bekymmer. Inbillar mig dock (än så länge) att de bör vara ganska pålitliga, annars borde de vara ganska orolig att släppa ut bilmodellerna på marknaden.

Angående el-styrningen tycker jag det ska bli intressant att testa.
Behöver inte dra iväg i kostnad heller, räknar grovt runt 2500.- för både servomotor och kontrollenhet för reglering av assistans. Sedan kan det eventuellt tillkomma mindre kostnad när rattstången ska konverteras.
Rätt inställd tror jag det kan fungera riktigt bra, vid rödljusracing kan man stänga av den helt och hållet.

Med vänlig hälsning,
Kim

Magnum1965
11 mars 2016 · 217 Inlägg

Ja, det är nog precis som du säger. Hade det varit problem, hade de aldrig blivit godkända.

Dessvärre brukar nya komponenter gå hand i hand med stora kostnader och avancerad datorstyrd elektronik. Jag gillar inget av dem :-), men är faktiskt lite sugen på servostyrning som ändras i förhållande till hastigheten, men det lär vara just datastyrt.

Fördelen med europeiska bilar är att de har väldigt mycket styr/bromskraft kvar även utan servo. När servo lägger av i en amerikanare, ja då är fan styrning/broms borta.

Jag håller på med andra projekt nu, så detta är inte högaktuellt, men håll mig (oss) gärna uppdaterad med vad du hittar.

Jag vet inte vad du själv ska bygga, men denna kille verkar veta vad han gör.

http://www.propontiac.com

Han har haft ett litet inlägg om just el-servo. Det finns en liten bit ner på sidan.

http://www.propontiac.com/category/hjul … /steering/

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Trixter
13 mars 2016 · 3 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Ja, det är nog precis som du säger. Hade det varit problem, hade de aldrig blivit godkända.

Dessvärre brukar nya komponenter gå hand i hand med stora kostnader och avancerad datorstyrd elektronik. Jag gillar inget av dem :-), men är faktiskt lite sugen på servostyrning som ändras i förhållande till hastigheten, men det lär vara just datastyrt.

Fördelen med europeiska bilar är att de har väldigt mycket styr/bromskraft kvar även utan servo. När servo lägger av i en amerikanare, ja då är fan styrning/broms borta.

Jag håller på med andra projekt nu, så detta är inte högaktuellt, men håll mig (oss) gärna uppdaterad med vad du hittar.

Jag vet inte vad du själv ska bygga, men denna kille verkar veta vad han gör.

http://www.propontiac.com

Han har haft ett litet inlägg om just el-servo. Det finns en liten bit ner på sidan.

http://www.propontiac.com/category/hjul … /steering/

Tjenare!

Tackar för länkarna, otroligt intressant bygge som jag ska fortsätta hålla koll på. smile

Jo om el-servon ska regleras beroende av hastighet blir det genast lite mer avancerat med sensorer och styrbox.
Jag tänkte göra det enkelt för mig med manuell justeringskontroll.

Haha, ja det är lite som att försöka styra ett slagskepp i full storm. Första gången sambon körde bilen när jag precis hade köpt den så var hon föga imponerad av muskelservo och tunga bromsar. wink

Håller på att kika på lite olika pump- pecar nu så ska jag köpa hem grejer och laborera lite sedan.

Med vänlig hälsning,
Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang