Volvo 940. Krockade, nu sliter däcket snett, byta framvagn?

joachm
15 mars 2016 · 37 Inlägg

Körde förra sommaren in i ett vägräcke så höger framhjul stod snett, ungefär såhär: (/). Fälgen är en 17 tums rfälg men det blev endast ett jack i fälgkanten samt lite skrapmärken.

Vi justerade in fälgen och tog den till en verkstad för hjulinställning och för att kolla om något var skevt (Var dock en däckverkstad) Han såg inget som var krökt men att cambervinkeln var positiv.

Värt att tillägga är att om jag backar med kraftigt rattutslag slår det till nånstans i framvagnen.
Tänkte ta tag i detta nu så funderar på vad som kan ha hänt?

Har plockat ner fjäderbenet men det ser inte ut som det har fått sig en smäll.
Är det lika bra att byta ut hela framvagnen?
/Joakim

Maxen Teknisk
15 mars 2016 · 328 Inlägg

Är inte bara fjäderbenet som kan ha blivit skadat. Kolla bärarmar och infästningspunkter där de sitter fast i ramen.

Senast redigerat av Maxen (15 mars 2016)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
jaka54
15 mars 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan så kan ju fästpunkter för spindeled och fjäderben ha fått sig en körare när du körde in i räcket och de fästena sitter ju direkt i karossen
Någon "framvagn" att byta ut, som på gamla PV och Amazon,  finns inte på moderna bilar med Mc Pherson upphängning.

joachm
15 mars 2016 · 37 Inlägg

Maxen skrev:
Är inte bara fjäderbenet som kan ha blivit skadat. Kolla bärarmar och infästningspunkter där de sitter fast i ramen.

Har kollat lite snabbt på bärarmar och infästningspunkterna och jämfört med andra sidan men kan inte se några avvikelser. Går det att mäta upp på något sätt?

Hej!
Som sagts ovan så kan ju fästpunkter för spindeled och fjäderben ha fått sig en körare när du körde in i räcket och de fästena sitter ju direkt i karossen
Någon "framvagn" att byta ut, som på gamla PV och Amazon,  finns inte på moderna bilar med Mc Pherson upphängning.

Har bara tittat och jämfört med andra sidan men kan inte hitta något som ser annorlunda ut hmm
Det har du rätt i roll menade att byta ut motorbalken, med styrväxeln och allt som kan ha blivit skevt smile

Senast redigerat av joachm (15 mars 2016)

torsen
15 mars 2016 · 7 238 Inlägg

Kolla länkarmarna om någon bussning har rubbats så att den är på väg att krypa ur.
Råkade jag ut för i höstas när en sten tog i länkarmen.sad

joachm
16 mars 2016 · 37 Inlägg

torsen skrev:
Kolla länkarmarna om någon bussning har rubbats så att den är på väg att krypa ur.
Råkade jag ut för i höstas när en sten tog i länkarmen.sad

Ska ner och kolla nu! Har ett fjäderben som jag tänkte skruva dit men den har ingen abs krans hmm
Går det att flytta över kransen tro?

Enchzzz
16 mars 2016 · 347 Inlägg

joachm skrev:

torsen skrev:
Kolla länkarmarna om någon bussning har rubbats så att den är på väg att krypa ur.
Råkade jag ut för i höstas när en sten tog i länkarmen.sad

Ska ner och kolla nu! Har ett fjäderben som jag tänkte skruva dit men den har ingen abs krans hmm
Går det att flytta över kransen tro?

Ja det går att flytta över abs kransen. Annars tar du hela hjullagret från andra fjäderbenet.
Kika en gång till på fjäderbenet så att det inte har rört sig i nederkant där röret sitter ihop med spindeln. Hänt mig några gånger att fjäderbenet blivit krokigt där.

joachm
2 april 2016 · 37 Inlägg

Enchzzz skrev:

joachm skrev:

torsen skrev:
Kolla länkarmarna om någon bussning har rubbats så att den är på väg att krypa ur.
Råkade jag ut för i höstas när en sten tog i länkarmen.sad

Ska ner och kolla nu! Har ett fjäderben som jag tänkte skruva dit men den har ingen abs krans hmm
Går det att flytta över kransen tro?

Ja det går att flytta över abs kransen. Annars tar du hela hjullagret från andra fjäderbenet.
Kika en gång till på fjäderbenet så att det inte har rört sig i nederkant där röret sitter ihop med spindeln. Hänt mig några gånger att fjäderbenet blivit krokigt där.

Köpte mig ett nytt (begagnat) fjäderben då den jag tänkte byta över till inte hade abs och därför saknade hål för absgivaren insåg jag haha. När jag hade satt dit det nya fjäderbenet hade hjulvinkeln ändrat sig! Observera att jag inte ändrat något på styrleden, så var kanske  något skumt med det gamla fjäderbenet då. Skall göra en hjulinställning i veckan och hoppas på att chambervinkeln nu är bra smile Tyckte också att stabilisatorstaget kanse såg lite skevt ut, kan det påverka chambervinkeln?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2016 · 14 058 Inlägg

Det kanske är en riktbänk som behövs för att dra allt rätt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
joachm
2 april 2016 · 37 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det kanske är en riktbänk som behövs för att dra allt rätt!

/Benny

Ja är chambervinkeln fortfarande inte bra blir det nog riktbänk hmm lär dock inte bli billigt sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang