5320
Sök

Fråga om däckstretch

2 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
Hejsan,
Har lite problem med däcken tar i skärmkanterna fram på min e91 lci med e60 17" fälgar.

Jag misstänkte  detta redan när jag beställde däck , och trodde jag var safe när jag köpte 215 50  till 8"
men det blev inte den stretch jag trott.

min fråga är, blir det mindre stretch desto högre profil man har ?

om jag ska prova ytterligare smalare, är det nån vits att prova 205 55 eller bör jag välja 205 50, vill helst inte ha den lägre profilen pga att bilen redan är stötig med m-chassi, men om den högre profilen tar bort stretchen blir jag väl så illa tvungen,

tacksam för alla råd

1 966 Inlägg
14 april 2016
retsirk skrev:
Hejsan,
Har lite problem med däcken tar i skärmkanterna fram på min e91 lci med e60 17" fälgar.

Jag misstänkte  detta redan när jag beställde däck , och trodde jag var safe när jag köpte 215 50  till 8"
men det blev inte den stretch jag trott.

min fråga är, blir det mindre stretch desto högre profil man har ?

om jag ska prova ytterligare smalare, är det nån vits att prova 205 55 eller bör jag välja 205 50, vill helst inte ha den lägre profilen pga att bilen redan är stötig med m-chassi, men om den högre profilen tar bort stretchen blir jag väl så illa tvungen,

tacksam för alla råd

Ja, högre profil ger mindre stretch.

Tänk på att profilen inte är ett absolut mått, utan det är höjden uttryckt i procent av bredden.

Om du vill få samma däckhöjd och mer stretch kan du byta till 195/55R17.

Du kan besöka tyrestretch och willtheyfit om du vill se hur det ser ut med olika dimensioner.

2 Inlägg
14 april 2016
Trådstartare
jodå, är medveten om % formeln,
Har kollat efter 195 55 17, men det verkar vara en udda dimension.

Hittar bara några få vinterdäck + motorcykeldäck på de måtten.

Några speciella fabrikat som brukar ge mer stretch än andra ?

Sök