8799
Sök

Bromstryck försvinner

5 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Tjabba, köpte mig precis en Opel Monza -84. Visserligen är de lite småskruva på den men vad kan man förvänta sig. Däremot är jag lite fundersam över att bromstrycket försvinner efter att jag åkt ca 30 min, på busväg. Då tar bromsarna enbart när jag trycker pedalen i botten hmm . Först trodde jag att de var läkage, så resten av den resan gick väldigt lungt (nästan lagligt tongue). men de sjuka är att det inte är något läkage, och när bilen fått vila över natten var de tillbaka till normalt! mena är de trasigt så ska de vara trasigt. men nää bettan ska retas.

Är det någon som har en lösning på detta problem? smile

7 832 Inlägg
12 april 2016
Om du buskört och frestat bromsarna kan det vara överhettning så att bromsarna "fejdar".
Gammal dålig bromsvätska med högt vatteninnehåll som medför att vattnet förgasas vid upphettning och bildar s k ångblåsor, vilka försvinner när bromsarna svalnar.
Annat alternativ, som jag själv råkat ut för, är "internt" läckage i huvudbromscylindern.
Ännu en orsak, men nog inte i ditt fall, är dåliga bromsslangar som sviktar/sväller vid tryck.

Några tips.wink

1 966 Inlägg
12 april 2016
Byt bromsvätska. Köp ny - ta inte den där flaskan du haft på hyllan sen 2012, släng den istället.

Varför?
Jo, för bromsvätska (DOT5 undantaget) är hygroskopisk, och kommer således att ta upp vatten. Detta gör att kokpunkten sjunker med tiden. När du buskör kommer den troligtvis upp i nämnd kokpunkt och därefter får du kraftigt nedsatt, om ens någon, bromsverkan.

5 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
okey, börjar med att byta olja, hoppas att de blir bättre! tack för tipsen!
big_smile

Sök