Handbroms 960

Dansken_fire
18 december 2009 · 254 Inlägg

Hej

fick nedslag på bes på handbromsen på min Volvo 960, undrade om det går att spänna den mer än vi handtaget??

har hört att wiren ska lossna rätt lätt men hoppas på det bästa, hört att det är dyrt att laga, men undrade då hur mycket kan det kosta??

turboforssen Telge Drifting Team
18 december 2009 · 5 398 Inlägg

jag bytte nyligen  handbromsbackar  på min 960 å det gick på ca 600:- med monteringssats smile
lite knepigt att byta  men inte omöjligt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 december 2009 · 946 Inlägg

Går wiren av blir det dyyyyrt! Konstruktionen är inte mer komplicerad än på en 7/940, men allt sitter mycket värre och trängre till b la pga multilinken...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dansken_fire
18 december 2009 · 254 Inlägg

turboforssen skrev:
jag bytte nyligen  handbromsbackar  på min 960 å det gick på ca 600:- med monteringssats smile
lite knepigt att byta  men inte omöjligt

okey, inte så farligt

Dansken_fire
18 december 2009 · 254 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Går wiren av blir det dyyyyrt! Konstruktionen är inte mer komplicerad än på en 7/940, men allt sitter mycket värre och trängre till b la pga multilinken...

hur mkt tror du vi prata om??

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
22 december 2009 · 946 Inlägg

Dansken_fire skrev:

Dave_C70 skrev:
Går wiren av blir det dyyyyrt! Konstruktionen är inte mer komplicerad än på en 7/940, men allt sitter mycket värre och trängre till b la pga multilinken...

hur mkt tror du vi prata om??

En jag pratade med som har en 960 påstår att wirebyte skulle kunna gå på 10000 kr, tycker det låter lite väl mycket, men ett antal tusen får man nog räkna med iaf. smile (givetvis beroende på om man gör det själv eller lämnar till verkstad, samt VILKEN verkstad man i så fall lämnar till).

Senast redigerat av Dave_C70 (22 december 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
dan-kristian
24 december 2009 · 518 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Dansken_fire skrev:

Dave_C70 skrev:
Går wiren av blir det dyyyyrt! Konstruktionen är inte mer komplicerad än på en 7/940, men allt sitter mycket värre och trängre till b la pga multilinken...

hur mkt tror du vi prata om??

En jag pratade med som har en 960 påstår att wirebyte skulle kunna gå på 10000 kr, tycker det låter lite väl mycket, men ett antal tusen får man nog räkna med iaf. smile (givetvis beroende på om man gör det själv eller lämnar till verkstad, samt VILKEN verkstad man i så fall lämnar till).

oj det var dyrt,,bytte alla 3 vajrar själv på min ex 960-95,gick på ca 1000kr och är rätt smidigt själv att byta.

Bjornn
29 december 2009 · 749 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Dansken_fire skrev:

Dave_C70 skrev:
Går wiren av blir det dyyyyrt! Konstruktionen är inte mer komplicerad än på en 7/940, men allt sitter mycket värre och trängre till b la pga multilinken...

hur mkt tror du vi prata om??

En jag pratade med som har en 960 påstår att wirebyte skulle kunna gå på 10000 kr, tycker det låter lite väl mycket, men ett antal tusen får man nog räkna med iaf. smile (givetvis beroende på om man gör det själv eller lämnar till verkstad, samt VILKEN verkstad man i så fall lämnar till).

Inga problem med att byta huvudwiren men det är ju mycket jobb som kan ta några timmar.
Sj bytte jag bränslerör mellan tanken och huvudpumpen på min 760 1988 som är likadan som 960.

Jag fick demontera kardanaxlen och bränsletanken.
Jag hissade upp bilen i alla fyra hörn ute på gården med pallbockar så högt jag kunde för att få frigång, så att man får ut bränsletanken.

Viktigt att tänka på om man gör på detta viset är att ha väldigt lite bensin på bilen helst ingen alls så man orkar lyfta tanken på plats igen.
En annan grej som kan va bra å tänka på är att man stöttat tanken lite lätt med en domkraft och en plankbit i mellan precis innan man demonterar tanken ifall den släpper plötsligt och sedan kan man sänka den försiktigt.

Man måste skruva bort locket för hålet i bakluckan och sedan demontera alla bränsleslangar.
Va beredd på att slangklämorna som sitter där inte kommer gå att få bort hela utan man får försöka skruva dem så mkt som möjligt och vara försiktig så man absolut inte knäcker anslutningarna i tankamaturen de är känsliga.
En ny tankamatur kostar ca 4000kr om den går sönder.
Själv lossade jag locket i bakluckan och mätte slangarna innan jag gjorde jobbet och införskaffade de slangklämmor som behövdes.
Den största slängklämman för påfyllningsröret var gjord i rostfritt på min.
Jag klippte av de slangklämmorna som ej gick att lossa med en sidavbitare.

Tänk på att det är ett extremt brandfarligt arbete å va absolut inte i närheten med värme, ciggaretter, gnistor osv, det är ångorna som antänds. Iakta största försiktighet!

När alla bränsleslangarna sedan var demonterade så täckte jag alla anslutningar i tanken med bitar av en plastpåse och sedan tejp. lossa kontaktstycket för tankamaturen, plastpaneler och inredning i bakluckan måste tas bort för att hitta kontaktstycket, skruva bort eventuell jordkabel i samma kabelstam och dra ut kablen igenom genomförningen mot tanken.

Sedan sitter tanken fast men en hållare längst till höger i den mindre delen av tanken, man ser muttern om man lyser upp med en ficklampa.
Man lossar mutter uppe i karrossen sen är tanken fri på högersidan. Jag fick använda 1/4 tums spärrskaft med förlängare för att kunna lossa den muttern eftersom det är trångt, muttern är M8 antingen 12 el 13mm skalle.

När det högra skruven är lossad hänger endast tanken i tankbanden som lossas bak till mot bakaxlen.
Om man lyser och kolla upp där tankbanden går upp så ser man ett fäste med två långa M8 pinnbultar, de ska man skruva bort, det är trångt att komma till och man kommer behöva en 13 långhylsa som passar över pinnbultarna.
De kan va smart att införskaffa de verktygen man kommer behöva först och prova att de passar innan man gör jobbet.
Jag andvände 1/2 tums spärrskaft med förlängare eventuellt ledknut och en 13mm långhylsa för att komma åt och släppa muttrarna för tankbanden.
Muttrarna satt som sagt på långa pinnbultar och de kan vara rostiga, se till att ha rostlösare tillhands, eventuellt om de brister får man när tanken är demonterad ta bort fästet och svetsa fast nya pinnbultar i det.

Iallafall innan man lossar muttrarna så palla under tanken, sedan när den är släppt bak så lossa tankbanden framtill och ta bort dem.

Nu är tanken helt fri och man får "juxa" lite med den för att få ut den. Försök komma ihåg hur man tog bort den så man kan göra omvänt vid monteringen.

Sen får man lossa wiren baktill, framtill och skruva bort den.

Själva wiren sitter fastskruvad med plåtfästen i karossen ovanför tanken och går ej att dra ut utan tanken måste demonteras för att byta wiren.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/826982_p6j6cq.jpg
80L Bränsletanken demonterad

Bjornn
29 december 2009 · 749 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/826990_4jqwa7.jpg
Här är tanken och man ser den högra infästningen som är örat på plåten uppe till höger.

Lossa inte värmeskyddsplåten på undersidan där den sitter med M6 10mm skruv då plåten ska följa med tanken ner och den ena brast för mej.

Senast redigerat av Bjornn (29 december 2009)

Hagge7302
17 april 2016 · 4 Inlägg

Hej ett tag sedan som detta inlägg skrevs så jag tänkte göra det aktivt igen då jag har en fråga.
Jag håller på med att laga och byta handbromswire på min 960 -94 med multi link och min fråga är om det är någon som har en bild eller en sprängskiss hur wiren ska sitta vid bakaxeln, wiren var av och hängde när jag köpte bilen och även skarven var borta till vänster sida.

Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang