Köpråd - 80.000 förstabil för Norrland

rollanroll
17 april 2016 · 9 Inlägg

Hej!

Jag ämnar köpa min första bil inom kort och skulle uppskatta tips på lämpliga bilmärken och lite allmänna råd typ.

Bilen kommer köras i Norrland; både i inlandet (veckopendling) och Umeå (stadskörning). Egenskaper jag söker är:

*driftsäker vintertid
*trafiksäker
*bränslesnål
*billig att äga

Jag har en budget på 50-80 000 sek Själv besitter jag ingen större kunskap om bilar, vare sig att köpa, äga eller meka med dem. Har tittat på lite allt möjligt hittills: toyota auryis, volvo s60, BMW 118, 320, Audi A3, Toyota rav4.
Har provkört ovan nämnda BMW-modeller i torrt väglag i södra Sverige och det var en trevlig upplevelse men jag är osäker på hur de beter sig i kyligare och vintrigare klimat? Dessutom har jag hört att bakhjulsdrift inte är att föredra på vintern? Några andra modeller/märken jag ska kolla upp?

Tacksam för all hjälp.

Senast redigerat av rollanroll (17 april 2016)

Alkeruden
17 april 2016 · 227 Inlägg

inga problem med att köra bakhjulsdrift på vinter är bara att ha bra däck och Antispinn osv igång så är det säkert om man inte kan kontrollera sladd smile

rollanroll
17 april 2016 · 9 Inlägg

Alkis skrev:
inga problem med att köra bakhjulsdrift på vinter är bara att ha bra däck och Antispinn osv igång så är det säkert om man inte kan kontrollera sladd smile

Okej, så det är mer tycke och smak? Jag är ingen fartdåre, om det spelar någon roll.

Vad säger ni om Mazda 2? Mazda 3?

BornZombie
17 april 2016 · 193 Inlägg

Av dem bilar som du har nämnt hade jag nog valt Auris även om jag är allt förutom en Toyota frälst, billigare än så blir det nog inte i en mellan stor bil. Nu menar jag, försäkring, skatt, förbrukning och underhåll. S60 med 2.4D eller D5 motor går otroligt snålt, samt är väldigt pigg, du får en helt annan komfort i den jämfört med Toyota, dock något högre skatt som gör att det kanske inte blir lönt om man inte kör så mycket. RAV4 hade jag inte ens tänkt på när vi pratar ekonomi, då en bensinare lär du inte köra under 0.9-1l blandat. smile

Kör du minst 1500 mil per år så hade jag valt S60 med en diesel motor, annars Auris. BMW är fina bilar, dock så blir försäkringen på dem bilar något dyrare, samt blir svårt att hitta en "nyare" som är i bra skick för dem pengarna.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
rollanroll
17 april 2016 · 9 Inlägg

BornZombie skrev:
Av dem bilar som du har nämnt hade jag nog valt Auris även om jag är allt förutom en Toyota frälst, billigare än så blir det nog inte i en mellan stor bil. Nu menar jag, försäkring, skatt, förbrukning och underhåll. S60 med 2.4D eller D5 motor går otroligt snålt, samt är väldigt pigg, du får en helt annan komfort i den jämfört med Toyota, dock något högre skatt som gör att det kanske inte blir lönt om man inte kör så mycket. RAV4 hade jag inte ens tänkt på när vi pratar ekonomi, då en bensinare lär du inte köra under 0.9-1l blandat. smile

Kör du minst 1500 mil per år så hade jag valt S60 med en diesel motor, annars Auris. BMW är fina bilar, dock så blir försäkringen på dem bilar något dyrare, samt blir svårt att hitta en "nyare" som är i bra skick för dem pengarna.

Tack för tipsen. Vet du ungefär vad man kan förvänta sig att en S60 med ovan specs drar i bränsle?

Evildan
17 april 2016 ·

Köp dig en Toyota Prius genII.
Den stämmer in på dina samtliga fyra krav och mig veterligen finns det ingen bil som överträffar den på samtliga punkter. wink

-jimmy
17 april 2016 · 377 Inlägg

Kommer du att behöva dragkrok ?

TheDeadDorkster Dieselgypsy
17 april 2016 · 538 Inlägg

Köp bara en bil lokalt i Ume. Det går att köra med det mesta, fördelen med att köpa en bil i norrland (detta fall Umeå), är att bilen med all sannolikhet redan har en motorvärmare, kanske har xenonljus eller extraljus, samt har dubbdäck. Jag tycker egentligen att du kan köpa vad som helst. Se bara till att bilen har fullständigt ifylld servicebok. Ger ett bra intryck, samt att du har tillgång till en auktoriserad bilverkstad på orten.

Trots att folk tycker att Norrland ibland är värre än att bli utvisad till Sibirien, så är det bara Norrland, där livet inte stannar upp bara för att det snöar någon dag.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (17 april 2016)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
rollanroll
17 april 2016 · 9 Inlägg

Evildan skrev:
Köp dig en Toyota Prius genII.
Den stämmer in på dina samtliga fyra krav och mig veterligen finns det ingen bil som överträffar den på samtliga punkter. wink

Intressant alternativ. Kylan där uppe är inget problem för batteriet? Nackdel att man inte kan dra släp.

-jimmy skrev:
Kommer du att behöva dragkrok ?

Inget måste men en stor bonus.

TheDeadDorkster skrev:
Köp bara en bil lokalt i Ume. Det går att köra med det mesta, fördelen med att köpa en bil i norrland (detta fall Umeå), är att bilen med all sannolikhet redan har en motorvärmare, kanske har xenonljus eller extraljus, samt har dubbdäck. Jag tycker egentligen att du kan köpa vad som helst. Se bara till att bilen har fullständigt ifylld servicebok. Ger ett bra intryck, samt att du har tillgång till en auktoriserad bilverkstad på orten.

Trots att folk tycker att Norrland ibland är värre än att bli utvisad till Sibirien, så är det bara Norrland, där livet inte stannar upp bara för att det snöar någon dag.

Tack för de lugnande orden och tipsen.

Evildan
20 april 2016 ·

Kylan är inga problem för hybridbatteriet.
Många uppe i norr tycks ha snöat in wink just på den biten gällande HSD.
Polisen i Alaska kör bla Prius. 
Dragkrok kan du inte ha på en Prius, trodde inte det var nödvändigt med den uppställda kravlistan.

Sarge
20 april 2016 · 2 337 Inlägg

Som referens kör jag Porsche 944 utan antispinn och ABS året runt. I Norrlands inland. Så det mesta på fyra hjul funkar smile

Evildan
20 april 2016 ·

Sarge skrev:
Som referens kör jag Porsche 944 utan antispinn och ABS året runt. I Norrlands inland. Så det mesta på fyra hjul funkar smile

Kul val av åretruntare.
Roliga bilar med äkta sportbilskänsla även om grannens familjekombi har fler hk och är snabbare så har 928 och 944 en härlig körglädje.
Sorry för oftopic.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang