Hej!
Jag har kommit över en Mercedes C 180 2005, den har gått 23,000 mil, motorn rasade förra året så den är helrenoverad (har kvitto, 45k kostade det). Det känns som en bra grej tyckte jag, denna modell har haft mkt ras runt 20k mil på grund av kamkedjan vad jag läst.
När jag framöver servar den framkommer lite frågor, de vanliga intervallen kanske blir konstiga eftersom "bilen" i sig har gått 23k mil, medan motorn kanske inte kan anses ha det? Ska jag fortsätta serva den som den vore 23k mil men att man vad gäller motorn anser att den går på lägre miltal? Kan en verkstad förväntas ha koll på detta på ett bra sätt tror ni? Tacksam för input här.
En annan fundering jag har är vart man ska serva den.. jag har alltid undvikit märkesverkstäder och har en väldigt bra mekonomen här som jag är nöjd med och de är rätt poppis bland mycket folk. Men de verkar inte som de normalt sätt har mercedes (jag har servat skoda o toyota där tidigare). Kan man förvänta sig att en verkstad alltid har koll på vad som ska göras vid en service (utöver det vanliga olje och filterbytet)? Denna fråga känns mer aktuellt på grund av min första frågeställning ovan.
Tacksam för svar :-)