4867
Sök

Service, två funderingar

3 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
Hej!

Jag har kommit över en Mercedes C 180 2005, den har gått 23,000 mil, motorn rasade förra året så den är helrenoverad (har kvitto, 45k kostade det). Det känns som en bra grej tyckte jag, denna modell har haft mkt ras runt 20k mil på grund av kamkedjan vad jag läst.

När jag framöver servar den framkommer lite frågor, de vanliga intervallen kanske blir konstiga eftersom "bilen" i sig har gått 23k mil, medan motorn kanske inte kan anses ha det? Ska jag fortsätta serva den som den vore 23k mil men att man vad gäller motorn anser att den går på lägre miltal? Kan en verkstad förväntas ha koll på detta på ett bra sätt tror ni?  Tacksam för input här.

En annan fundering jag har är vart man ska serva den.. jag har alltid undvikit märkesverkstäder och har en väldigt bra mekonomen här som jag är nöjd med och de är rätt poppis bland mycket folk. Men de verkar inte som de normalt sätt har mercedes (jag har servat skoda o toyota där tidigare). Kan man förvänta sig att en verkstad alltid har koll på vad som ska göras vid en service (utöver det vanliga olje och filterbytet)? Denna fråga känns mer aktuellt på grund av min första frågeställning ovan.

Tacksam för svar :-)

3 181 Inlägg
13 maj 2016
Du får nog gå efter miltalet och åldern på den nya motorn och när den senaste va servad .sedan när va bilen servad senast innan motorbytet

3 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
tobzter skrev:
Du får nog gå efter miltalet och åldern på den nya motorn och när den senaste va servad .sedan när va bilen servad senast innan motorbytet

Okej, låter vettigt.

En annan sak, mercedes har ju sina service-böcker online. Påverkar det något annat än nybilsgaranti?

3 181 Inlägg
13 maj 2016
Om du inte har någon service bok på den "nya" motorn så hade ja nog ordnat en ny och börja registrera servicen i den boken ..de där med digital bok vet ja inte hur de funkar smile.

3 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
tobzter skrev:
Om du inte har någon service bok på den "nya" motorn så hade ja nog ordnat en ny och börja registrera servicen i den boken ..de där med digital bok vet ja inte hur de funkar smile.

Smart, det har jag inte tänkt på.

Visst är det så på mercedes att man endast får i bildisplayen att nu ska service A1 eller B2 göras, och sedan måste man koppla upp sig mot mercedes databas för att veta vad det är? Undrar om mekonomen kan kolla sådant. Jag minns inte om motorn helrenoverades på en merca-verkstad eller ej, isf kanske de har "nollställt" i databasen eller datorn i bilen, de vore ju bra om den visste vad som gällde, det känns som det är så mycket automatiskt vad som ska göras och inte.

Ursäkta alla nybörjarfrågor smile

Sök