Behöver hjälp med kolv och stakar till min B5254T4 (V70R)

Joakim-S Hobby Fotograf
12 maj 2016 · 650 Inlägg

Hej!

Håller på att renovera hela min motor som sitter i min v70r (B5254T4), men vet inte riktigt vilka kolvar och stakar jag ska ha och vilken storlek det ska vara.

På hemsidan där jag tänkte beställa finns det 81mm kolvar eller 83, problemet är när jag mäter mina original kolvar så får jag fram 82mm..

Länk till hemsidan där jag tänkte inhandla prylarna: http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/1835-1

Nån som kan nått om detta? Tack på förhand!

MG e-HS (2021)
torpis Forummoderator
12 maj 2016 · 10 572 Inlägg

ProXem skrev:
Hej!

Håller på att renovera hela min motor som sitter i min v70r (B5254T4), men vet inte riktigt vilka kolvar och stakar jag ska ha och vilken storlek det ska vara.

På hemsidan där jag tänkte beställa finns det 81mm kolvar eller 83, problemet är när jag mäter mina original kolvar så får jag fram 82mm..

Länk till hemsidan där jag tänkte inhandla prylarna: http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/1835-1

Nån som kan nått om detta? Tack på förhand!

När man köper smidda kolvar så brukar man/jag/många alltid borra motorn lite för att få cylindrarna runda igen. Jag vet att vissa stångar sig blodiga över att det inte behövs, men det blir i vart fall bättre om man gör det.

I ditt fall kanske det redan sitter smidda kolvaro ch motorn är borrad till 82mm?  Mät cylinderloppet, enklare än att mäta kolven.

Rent generellt så bör du bygga på ett 81mm block som du då borrar till 81.5mm. Eller rättare sagt först beställer kolvar, sen låter motorverkstaden borra/hona efter dem. Tänker du inte borra motorn så behöver du ändå hona den och då kan motorverkstaden ge dig mått på alla fem cylindrar så du kan beställa kolvar med rätt mått (5st olika mått)

Samma personer som säger att du inte behöver borra motorn hävdar att du kan köpa 5st kolvar rakt av och smacka i, men i min värld så är det så himla enkelt att mäta sina cylindrar innan man beställer så det blir riktigt bra. Göra något halvvägs blir sällan bra.

Någon hade synpunkter på att en S40motor jag skruvat ihop som "ventilerade som en biltemakompressor." Det kanske den gjorde eller började göra vad vet jag. Men då fick jag å andra sidan en klase delar och order om att använda de delarna. Fanns inte budget för smidd botten. Då blir det inte bättre tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Joakim-S Hobby Fotograf
23 maj 2016 · 650 Inlägg

torpis skrev:

ProXem skrev:
Hej!

Håller på att renovera hela min motor som sitter i min v70r (B5254T4), men vet inte riktigt vilka kolvar och stakar jag ska ha och vilken storlek det ska vara.

På hemsidan där jag tänkte beställa finns det 81mm kolvar eller 83, problemet är när jag mäter mina original kolvar så får jag fram 82mm..

Länk till hemsidan där jag tänkte inhandla prylarna: http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/1835-1

Nån som kan nått om detta? Tack på förhand!

När man köper smidda kolvar så brukar man/jag/många alltid borra motorn lite för att få cylindrarna runda igen. Jag vet att vissa stångar sig blodiga över att det inte behövs, men det blir i vart fall bättre om man gör det.

I ditt fall kanske det redan sitter smidda kolvaro ch motorn är borrad till 82mm?  Mät cylinderloppet, enklare än att mäta kolven.

Rent generellt så bör du bygga på ett 81mm block som du då borrar till 81.5mm. Eller rättare sagt först beställer kolvar, sen låter motorverkstaden borra/hona efter dem. Tänker du inte borra motorn så behöver du ändå hona den och då kan motorverkstaden ge dig mått på alla fem cylindrar så du kan beställa kolvar med rätt mått (5st olika mått)

Samma personer som säger att du inte behöver borra motorn hävdar att du kan köpa 5st kolvar rakt av och smacka i, men i min värld så är det så himla enkelt att mäta sina cylindrar innan man beställer så det blir riktigt bra. Göra något halvvägs blir sällan bra.

Någon hade synpunkter på att en S40motor jag skruvat ihop som "ventilerade som en biltemakompressor." Det kanske den gjorde eller började göra vad vet jag. Men då fick jag å andra sidan en klase delar och order om att använda de delarna. Fanns inte budget för smidd botten. Då blir det inte bättre tyvärr.

Hej och tack för svar! Ursäkta för sent svar!

Okej, men om jag köper mig ett 81mm block, kan jag använda allt annat t.ex, topp, vev osv? Antar att jag behöver byta till andra stakar och kolvar?
Lämnade in mitt block till motorverkstaden som sa att han behövde borra upp blocket till 83,5mm. Och kan jag använda vilket 81mm block som helst? Från typ 850 osv?

Känns sådär när 83mm blocket redan är ganska känsligt..

Alternativt om det finns nått bra och enkelt sätt att förstärka 83mm blocket?

Tack för svar!

Senast redigerat av ProXem (23 maj 2016)

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang