2879
Sök

Mopedet scooter - avstrypning

4 Inlägg
3 juni 2016
Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en moped för att pendla till jobbet med.
Den är dock strypt så den går som max mellan 25-35 km/h..
När det blåser motvind eller en bil kör om kan den sjunka ner i 17-20 km...
Nu hör det till saken att samma moped säljs som bla eu moped och hastighetsmätaren visar på 80 km /h.. Efter att ha googlat så har jag förstått att tillverkaren på olika sätt genom tyngder och annat strypt mopedens egentliga prestanda. Jag skullever vara överlycklig om jag kom upp i 60-70 km/h och att jag slapp få dessa dippar när man blir omkörd eller möter någon.. Håller på med körkortet ( efter att ha blivit av med det år 2001). Vet att det är ett risktagande men behöver verkligen  kunna ta mig till jobbet snabbare.. Bor straxt utanför Floby (2 mil från Falköping).. Vet någon om någon verkstad som kan ta bort allt det som hindrar mopeden från att åka i 80 km/h som den är gjord för?
Vore enormt tacksam för svar!

Mvh

Flobypendlarn

4 Inlägg
3 juni 2016
Trådstartare
Kan ta mig till både Alingsås och Skara!

Mvh

FP

4 Inlägg
3 juni 2016
Trådstartare
Det är en Kina scooter - Vento RR

3 354 Inlägg
3 juni 2016
13§ Vett och etikett
Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
Var trevlig och respektera andras åsikter.
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.
Skrik inte - Använd inte VERSALER, "!!!!!!!!!!", "?????????" eller liknande.
Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
3 juni 2016
Jag har en EU-moped  Baotian 4-takt som jag jobbpendlar en del med på sommaren. Strypningen som fanns på den var en varvtalsregulator vid hjulet med vikter i som driver remmen innanför transmissionskåpan. Tog bort den och kan komma upp i 70 i medvind en bra dag. Visar då 80 på mätaren men stämmer ej. Är dock rätt trög i motvind, över broar etc.
Ska se om jag kan ta en bild på där varvtalsregulatorn satt, så kan du jämföra mot din egen moped och kanske ta bort den själv.

4 Inlägg
4 juni 2016
Trådstartare
Tusen tack! Vore jättesnällt! Tack för tipset!

377 Inlägg
4 juni 2016
På min Kinamoped så bytte jag cdi box, blev mycket piggare och höll en stabil hög hastighet. Sackar knappt ingenting efter det, bara "drar" på.

Sök