Köpråd: Audi S3 2007-2009

berisen
12 juli 2016 · 85 Inlägg

Hejsan,

Tänkte kolla lite om det finns någon med lite koll på just S3 här.

Har spanat lite på någon från 2007-2009 och vill gärna veta om det är något speciellt man borde vara uppmärksam på. Vad är det för kända fel/svaga punkter på dessa bilar som jag borde hålla koll på?

Är det någon speciell serviceintervall som jag borde hålla koll på som är extra dyr/jävlig?

Hur är den att äga rent kostnadsmässigt i övrigt? Skatt/försäkring var helt okej så det är mest de årliga servicekostnaderna jag är lite nyfiken på:

Tacksam för svar! smile

//Emil

Natural
12 juli 2016 · 431 Inlägg

Om det är manuell växellåda, kontrollera så att kopplingen ej slirar.   Är bilen tex. steg 1 trimmad så är det bara en tidsfråga innan original kopplingen ger med sig.

Räkna med att bilen drar 0.85-1.0 liter milen om man kör normalt.

berisen
13 juli 2016 · 85 Inlägg

Tack för tipset!

Något annat man bör hålla koll på? Förbrukningen är inget problem, det är ungefär som jag räknat med smile

Hur är det med servicekostnader och intervall?

Mack855
13 juli 2016 · 1 354 Inlägg

Serviceintervallen är som på alla andra vag-bilar 3000 mil men tror nog att vi alla rekommenderar oljebyte MINST var 1500e mil. Helst var 1000e mil och nej servicekostnaderna är inte speciellt mycket dyrare än på någon annan bil. Det som ofta drar iväg priset är antal cylindrar, fler cylindrar = mer olja för smörjning, flera tändstift osv. Men ett vanligt oljebyte har jag för mig gick på 2500 på en Audi verkstad när jag hade min S3a ifrån -12.

Har dock för mig att du måste byta oljan till haldexen (4wd diffen har jag för mig) var 6000e mil och alla verkstäder har inte utrustning för det så du kanske blir "tvungen" att göra det på en större verkstad men har för mig att det inte var mer än 2-3000 spänn för det arbetet också. I det stora hela så var jag nöjd med min S3a jag hade. Som sagt, kolla servicebok så oljan är bytt med bra intervaller och allt annat som du kollar på en vanlig bil. Bromsar osv, just bromsar kan bli en dyrare historia än på typ en vanlig A3 då dom är lite större på S3an.

Köper du den så kommer du att le bakom ratten iaf big_smile Lycka till!

berisen
14 juli 2016 · 85 Inlägg

Tack så mycket för bra info!
Då har jag lite att hålla koll/tänka på.

Hur viktigt tycker ni utrustningsnivån är? Vad är det som skiljer förutom typ BOSE-systemet och backvarnare och sånt, finns det mer som man borde vilja ha eller är det mest "krimskrams"?

Ljud kan man ju alltid bygga i efterhand tänker jag, övriga grejer är ju lite svårare förstås. Men rent funktionsmässigt är det väl inget som skiljer i chassi och sånt mellan olika nivåer va?

Mack855
14 juli 2016 · 1 354 Inlägg

Nej. Alla S3 an den karossen har samma motor, chassi och drivlina.
Ljud osv är bara vad du själv vill ha. Själv hade jag inget sånt, var mest ute efter trycket när jag köpte den jag hade wink

Simonjanne
14 juli 2016 · 263 Inlägg

Mack855 skrev:
Serviceintervallen är som på alla andra vag-bilar 3000 mil men tror nog att vi alla rekommenderar oljebyte MINST var 1500e mil. Helst var 1000e mil och nej servicekostnaderna är inte speciellt mycket dyrare än på någon annan bil. Det som ofta drar iväg priset är antal cylindrar, fler cylindrar = mer olja för smörjning, flera tändstift osv. Men ett vanligt oljebyte har jag för mig gick på 2500 på en Audi verkstad när jag hade min S3a ifrån -12.

Har dock för mig att du måste byta oljan till haldexen (4wd diffen har jag för mig) var 6000e mil och alla verkstäder har inte utrustning för det så du kanske blir "tvungen" att göra det på en större verkstad men har för mig att det inte var mer än 2-3000 spänn för det arbetet också. I det stora hela så var jag nöjd med min S3a jag hade. Som sagt, kolla servicebok så oljan är bytt med bra intervaller och allt annat som du kollar på en vanlig bil. Bromsar osv, just bromsar kan bli en dyrare historia än på typ en vanlig A3 då dom är lite större på S3an.

Köper du den så kommer du att le bakom ratten iaf big_smile Lycka till!

Helt rätt med haldexen där, köper man en med DSG är det samma sak där, olja och växellådsfilter var 6000mil.

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
berisen
15 juli 2016 · 85 Inlägg

Ursäkta om jag är dålig på att leta, men jag försöker hitta vid vilken intervall kamremmen ska bytas på. Är det 11 tusen mil som gäller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang