Volvo 240 motorbyte till B5244T3

FinskaFrugan
4 augusti 2016 · 2 Inlägg

Hej!

Har ett litet projekt som jag har startat med att få i en T3'a (B5244T3) i min lilla 240 88a.

Är nyfiken om någon annan har erfarenhet av detta och som vet vad som passar å inte, även tips vad som är bra att tänka på. Vill gärna ha ett litet hum om vad som måste skaffas och vad som funkar å inte.
Frågor som jag undrar på.
1 - måste jag skaffa en ny växellåda eller kan jag använda den jag redan har?
2 - motorfästen? köpas eller göra egna?

Jag tar gärna emot alla tips jag kan få!!!!

I bilen just nu är en B230F med M47 låda.



Är dålig på detta med forum, ny på detta.... hmm

Tack i förväg! tongue

Marlboroman
5 augusti 2016 · 8 228 Inlägg

Växellådan du har nu passar inte och den är lite i klenaste laget för att orka med motorn dessutom så den lär bytas ut. Motorfästen finns att köpa om man inte kan/vill tillverka egna. Sen lär du ju ha tag i tråg, kabelhärva, vattenrör och en massa andra saker för att få det att fungera. Eventuellt behöver man modifiera torpedväggen också.

Har du tänkt registrera om bilen med den motorn? För i så fall kan det bli bekymmer då den ger lite (10Nm) för mycket vridmoment egentligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FinskaFrugan
8 augusti 2016 · 2 Inlägg

Marlboroman skrev:
Växellådan du har nu passar inte och den är lite i klenaste laget för att orka med motorn dessutom så den lär bytas ut. Motorfästen finns att köpa om man inte kan/vill tillverka egna. Sen lär du ju ha tag i tråg, kabelhärva, vattenrör och en massa andra saker för att få det att fungera. Eventuellt behöver man modifiera torpedväggen också.

Har du tänkt registrera om bilen med den motorn? För i så fall kan det bli bekymmer då den ger lite (10Nm) för mycket vridmoment egentligen.

Ok Tack! Men hur blir det då om man använder en M90 låda? eller en bmw låda bättre kanske?

Tar alla tips å tricks ja kan få! smile

Å de med att regga är tar jag sen när det kommer wink

torpis Forummoderator
8 augusti 2016 · 10 572 Inlägg

Alltså vi låser här. Det är bara att söka i ett par sekunder så hittar du määäääääängder! Ang registrering så finns klistrad tråd i ämnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang