Volvo b20 kompressor

Amazon_65
16 juli 2016 · 111 Inlägg

Hejsan alla hoppas detta hamnade rätt nu smile
Jo nu vill ja se hur kunniga ni är big_smile
De e så ska bygga b20 med kompressor vad rekommenderar ni för kompförhållande? Vilken kompressor skulle passa?
Jag är inne på eaton m65a är de mer än tillräckligt? har hört att m45an bara räcker till 160hk.
Sen ska jag köra med metanol insprut men bara under race hur löser ja de på bästa sätt?
vill ladda runt 0.8-1 bar
Kompressorn ska matas med 2x weber 45or så gärna om nån kan komma med bra grund bestyckning bränsle blir e85
Recept är följande
B20 borrad till b21 92mm kolvar orginal kopmp höjd 46mm
Alternativt 92mm kolvar med 39.5 i komphöjd
Topp packning skär rings 1.5mm tjock org 0.8
Timo 840kam
toppen 44/40 ventiler dubbla fjädrar
H-Profil
arp bultar till toppen
2x Weber 45or
Msd digital 6al tändbox
Msd 6 blaster tändspole
Iginitor 3 brytarlöst.
Bränsle e85
metanol injektion under race tsm med e85
hoppas de finns nån som kan hjälpa med detta smile
Mvh Fredrik

Buy It Build It Tune It Brake It And Repair It ;)
Jag gasar tills de rasar för volvo håller fan inte för de rasar ;)
BMW E39 523 "Barbie Med Wax" (1997)
Volvo Amazon "Raggazonen The Black Pearl" (1965)
Volkswagen Vento "Hilda Den vilda" (1997)
MeepMeep Finraggare
7 augusti 2016 · 2 381 Inlägg

Kan bara säga något om metanolinsprut

Jag körde snow performance på min Dodge Magnum där deras Stage 1 räckte utmärkt. Jag sket dock i deras behållare och körde med spolarvätska-behållaren istället. Tydligen funkar metanol att tvätta rutan med också smile

http://www.snowperformance.net

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Acobra
7 augusti 2016 · 62 Inlägg

kan svara på fråga om M45 räcker till, Körde en 2 liters Lexus med TTE kit vilket är en Eaton M62 kompressor som var god för 200 -210 kusar (utan att varva sönder kompressorn). Laddtrycket har jag för mej låg på runt på 0,5-0,6.
Så du borde nog gå upp till minst M65

Senast redigerat av Acobra (7 augusti 2016)

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Amazon_65
8 augusti 2016 · 111 Inlägg

Jasså tack för svaren  smile vet inte om jag ska bygga kompressor eller sug turbo:)

Buy It Build It Tune It Brake It And Repair It ;)
Jag gasar tills de rasar för volvo håller fan inte för de rasar ;)
Volkswagen Vento "Hilda Den vilda" (1997)
BMW E39 523 "Barbie Med Wax" (1997)
Volvo Amazon "Raggazonen The Black Pearl" (1965)
Zilverzurfarn
8 augusti 2016 · 25 Inlägg

Jag skulle nog satsa på sug.Kompressor är bra,men brukar i allmänhet funka bäst på V6/V8.B20 är en stabil motor att bygga på om det inte rör sej om extrema effekter.Sugturbo är lätt att reglera så den jobbar optimalt-dessutom till ett bra mycket lägre pris.Strokning var väl inte mycket att orda om.Du verkade ju redan ha klart för dej med kolvar & allt.Kör på så får vi se om det funkar.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
torpis Forummoderator
8 augusti 2016 · 10 572 Inlägg

för 500hk så behöver du bygga turbomotor för 500hk. Inkl soppa och allt. För kompressormotor på 500hk behöver du bygga motor för 650(?)hk inkl soppa och allt.....

Detta då motorn behöver driva kompressorn med sin egen vevaxeleffekt vilket du behöver addera till outputen så att säga.

(Väldigt grovt räknat då)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang