7424
Sök

Byte av växellåda, Vilken växellåda till min bil? Volvo v70n 2,5T -04

219 Inlägg
9 augusti 2016
Trådstartare
Hej! Min växellåda har rasat och jag ska då byta den, jag hade tänkt att köpa en begagnad men jag vet inte vilka lådor som passar till min bil.. Jag har en 2,5T men passar en låda från en 2,4turbo? Hittade denna på laga http://www.laga.se/visa-produkt?Part=G-24906432 Den är M56L, är det sån jag ska ha?

Mvh Lindqvist

Mvh Lindqvist

528 Inlägg
9 augusti 2016
Du kan byta en växellåda själv, men du kan inte ta reda på vad för växellåda du själv har?   Ring volvo och fråga, sök på skrotfirmor och kolla vad för växellåda det sitter på bilar med 2.5T.    Några förslag.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 augusti 2016
Se till att ta en låda av rätt årsmodell.

Man ändrade antalet splines på ingående axel någon gång där 2002/2003 tror jag.

Om lådan heter H eller L har med utväxlingen att göra.
Passa även på att skaffa en lite bättre koppling, om du tänkt öka effekten något i framtiden.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
9 augusti 2016
TurbOla skrev:

Passa även på att skaffa en lite bättre koppling, om du tänkt öka effekten något i framtiden.

precis, det är bara att se till att man får rätt antal splines sen kan man montera vilken M56 låda som hellst.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

219 Inlägg
10 augusti 2016
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Du kan byta en växellåda själv, men du kan inte ta reda på vad för växellåda du själv har?   Ring volvo och fråga, sök på skrotfirmor och kolla vad för växellåda det sitter på bilar med 2.5T.    Några förslag.

Har en annan som byter lådan åt mig.

TurbOla skrev:

Okej! Hittade denna lapp på växellådan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202686/202686-6323c7ca3938dfd6c662a08430020497.jpg

Så ska leta vidare efter en som stämmer in.

Mvh

Mvh Lindqvist

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2016
Jag har för mig att det som står nere till höger på lappen: "3,77" är utväxlingen.
Kan vara bra att veta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
10 augusti 2016
TurbOla skrev:
Jag har för mig att det som står nere till höger på lappen: "3,77" är utväxlingen.
Kan vara bra att veta.

stämmer bra, finns även 4,00 och 4,25 och sen även som bla. H , L , HK , LK och det är utväxlingen på växlarna.

nr som börjar på P är artnr så vill du ha en exakt ilkadan så är det det nr du ska gå efter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök