Köpråd Saab 9-3 aero vs s40n t5

Exxx
7 september 2016 · 8 Inlägg

Nu är det dags att köpa in sig en bil det är två modeller jag har funderat över

s40n t5 04 vs saab 93 aero -04

Vilken är mer prisvärd båda är på 200+hk

Exxx
8 september 2016 · 8 Inlägg

Bump

Gurra001
8 september 2016 · 23 Inlägg

Har ingen direkt erfarenhet av volvon förutom att s40in brukar rosta i skärmkanter samt att "tygklädseln" som även sitter i v50/C30 nästan alltid spricker, Saab är ju tyvärr inte helt beskonad från rost heller dock, den tidiga inredningen i ng9-3:an hade även lite kvalitets problem med knappar och reglage.

Saabar brukar ju generellt sett va ganska mycket bil för pengarna, speciellt när det kommer till hästkrafter och körglädje. Jag måste ju även påstå att saaben är snäppet snyggare än s40in.

Om du ändå ska köpa en aero så skulle jag satsa på en v6:a, går riktigt fint men man får tanka rätt ofta tongue

Senast redigerat av Gurra001 (8 september 2016)

Exxx
9 september 2016 · 8 Inlägg

Hahahaa ja exakt de e nog därför jag inte väljer en v6a
Det är ganska svårt att välja mellan dessa två bilar men ja får nog testa båda och se s40in ska ha skönt ljud.
Vad jag har hört så har saaben kass ljud i bilen sant?
Tack för svar

Gurra001
9 september 2016 · 23 Inlägg

Menar du motorljud eller stereo? Har inte kört 2.0 aero så kan inte svara på hur Motorljudet är, båda bilarna är väl relativt tysta med orginal avg. Stereon är väl helt okej i båda bilarna för att vara 10 år gamla bilar.

Jokabsson
9 september 2016 · 1 181 Inlägg

Kvalitén på dessa två ska väl vara i princip lika. Volvon är snyggare invändigt men Saaben är finare utvändigt enligt mig. Som du nämnde, motorljudet i T5 är riktigt härligt. Prestandamässigt kan inte en standard 9-3 2.0T mäta sig med en T5, men Saab har en cylinder färre och mindre motorvolym. Alltså lite billigare att serva.
Prestandamässigt är det mer rättvist att jämföra T5 med Aero V6, men då är T5 ett mycket smartare val då den är billigare på i princip alla sätt.

Hade det varit jag, så hade jag valt S40 T5. Underbar motor och sleeper look gör att ingen vet vad som är under huven förrän de är en prick i backspegeln!

Du har inte funderat på BMW 330i? En fin E46 kan finnas till din budget, några år äldre än 04 dock.
https://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_ … 21&w=3
Personligen tycker jag att dessa slår både Saab och Volvo på fingrarna ordentligt till utseende. Prestandan är bättre och de är väldigt lättsålda när det blir dags för det. För att inte tala om bakhjulsdriften som får bilen att kännas sportig på en helt annan nivå än svenskarna. Fundera på det i alla fall!

Senast redigerat av Cracksoup (9 september 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AX3L
9 september 2016 · 398 Inlägg

Cracksoup skrev:
Kvalitén på dessa två ska väl vara i princip lika. Volvon är snyggare invändigt men Saaben är finare utvändigt enligt mig. Som du nämnde, motorljudet i T5 är riktigt härligt. Prestandamässigt kan inte en standard 9-3 2.0T mäta sig med en T5, men Saab har en cylinder färre och mindre motorvolym. Alltså lite billigare att serva.
Prestandamässigt är det mer rättvist att jämföra T5 med Aero V6, men då är T5 ett mycket smartare val då den är billigare på i princip alla sätt.

Hade det varit jag, så hade jag valt S40 T5. Underbar motor och sleeper look gör att ingen vet vad som är under huven förrän de är en prick i backspegeln!

Du har inte funderat på BMW 330i? En fin E46 kan finnas till din budget, några år äldre än 04 dock.
https://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_ … 21&w=3
Personligen tycker jag att dessa slår både Saab och Volvo på fingrarna ordentligt till utseende. Prestandan är bättre och de är väldigt lättsålda när det blir dags för det. För att inte tala om bakhjulsdriften som får bilen att kännas sportig på en helt annan nivå än svenskarna. Fundera på det i alla fall!

Vad har hänt med en av garagets främsta ng9-3 fanboys? big_smile

Jokabsson
9 september 2016 · 1 181 Inlägg

AX3L skrev:

Cracksoup skrev:
Kvalitén på dessa två ska väl vara i princip lika. Volvon är snyggare invändigt men Saaben är finare utvändigt enligt mig. Som du nämnde, motorljudet i T5 är riktigt härligt. Prestandamässigt kan inte en standard 9-3 2.0T mäta sig med en T5, men Saab har en cylinder färre och mindre motorvolym. Alltså lite billigare att serva.
Prestandamässigt är det mer rättvist att jämföra T5 med Aero V6, men då är T5 ett mycket smartare val då den är billigare på i princip alla sätt.

Hade det varit jag, så hade jag valt S40 T5. Underbar motor och sleeper look gör att ingen vet vad som är under huven förrän de är en prick i backspegeln!

Du har inte funderat på BMW 330i? En fin E46 kan finnas till din budget, några år äldre än 04 dock.
https://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_ … 21&w=3
Personligen tycker jag att dessa slår både Saab och Volvo på fingrarna ordentligt till utseende. Prestandan är bättre och de är väldigt lättsålda när det blir dags för det. För att inte tala om bakhjulsdriften som får bilen att kännas sportig på en helt annan nivå än svenskarna. Fundera på det i alla fall!

Vad har hänt med en av garagets främsta ng9-3 fanboys? big_smile

Jag såg ljuset wink
Gillar dem fortfarande skarpt (speciellt till utseendet) och det är ett klokt bilval. Men det finns annat som är både roligare, snabbare och av högre (upplevd) kvalité.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Exxx
12 september 2016 · 8 Inlägg

Angående saaben så har man läst att de inte har så bra stereo ljud, har läst att man ska helst ta med navin då på saaben för bästa ljudkvalite

330i är en fin bil speciellt den du linka men de flesta har rullat väldigt mycket och jag har haft vänner som har haft e46 alla har haft problem med dom så intresset för dom försvann. Och så kan man pilla lite mer med de här bilarna som har turbo om man tröttnat på orginal.
Prestanda mässigt så är det inte så stor skillnad mellan s40 t5 och aero, 10 hk skillnad och båda får liknande hk efter steg 1

Tackar för svar!

Jokabsson
12 september 2016 · 1 181 Inlägg

Exxx skrev:
Angående saaben så har man läst att de inte har så bra stereo ljud, har läst att man ska helst ta med navin då på saaben för bästa ljudkvalite

330i är en fin bil speciellt den du linka men de flesta har rullat väldigt mycket och jag har haft vänner som har haft e46 alla har haft problem med dom så intresset för dom försvann. Och så kan man pilla lite mer med de här bilarna som har turbo om man tröttnat på orginal.
Prestanda mässigt så är det inte så stor skillnad mellan s40 t5 och aero, 10 hk skillnad och båda får liknande hk efter steg 1

Tackar för svar!

S40 är lättare och de 10hk extra kombinerat med vikten gör att den verkliga prestandan är mer jämförbar med en 9-3 V6. 0-100 6,8 sekunder på T5 och 6,7 sekunder på Aero V6. Samma prestation tar 7,5 sekunder i en vanlig 4 cyl Aero.
Kanske inte spelar så stor roll för dig, men det är definitivt mer prestanda/krona med S40, då den enligt uppgift drar 0,85 blandat precis som Aeron.
Med Aero V6 så kommer man upp över litern.

Sedan går det ju som du säger att trimma båda bilarna. Rekommenderar då GDM Performance framför allt annat mest tack vare priset och att de lyckas klämma fram prestanda som många större firmor inte kan/vill.
S40 T5 klämmer man dock ut mest av.
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2012.html
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2006.html

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Exxx
13 september 2016 · 8 Inlägg

Ja jag har kollat lite på gdm ser attraherande ut 278 hk på bara steg 1 det är jävligt bra.
Det är nog bara söka hoppas något kommer ut på blocket inom min budget.

Det lutar sig mer mot s40n på grund av att den ser nyare ut i interiören och motorn
är t5 bra motorer? håller dom steg 1?

Jokabsson
14 september 2016 · 1 181 Inlägg

Exxx skrev:
Ja jag har kollat lite på gdm ser attraherande ut 278 hk på bara steg 1 det är jävligt bra.
Det är nog bara söka hoppas något kommer ut på blocket inom min budget.

Det lutar sig mer mot s40n på grund av att den ser nyare ut i interiören och motorn
är t5 bra motorer? håller dom steg 1?

För en frisk motor, koppling och låda så är steg 1 ingen fara. Det är upp till dig att ta reda på om just den bilen som du väljer klarar av det. Ingen slirande koppling, alla växlar ska glida i fint, inga oljud från motor och helst full-dokumenterad service.
Stämmer allt bra så är det bara att åka till trimfirman! Min Saab hade gått 19 000mil när jag trimmade den och BMWn 20 000, så miltalet är inga problem så länge bilarna skötts bra av tidigare ägare.

Angående ljudpaket i Saab så hade jag 150w systemet (mellansystemet) och det var godkänt ljud men spricker när man vrider upp. En baslåda på det och några högtalare till i kupén som 300w systemet har, så hade jag säkerligen varit helnöjd. Volvos stereo har jag inte en blekaste aning om. Personligen hade jag nog vridit ner volymen för att få höra den vrålande tvärställda 5an under huven i stället wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
rcy
14 september 2016 · 1 705 Inlägg

Är du intresserad av billjud så skulle jag nog undvika Saab'en.
9-3 2003 till 2006 tror jag det var hade något fireroptiskt jävla skitmeck från helvetet vilket gör det i princip omöjligt att bygga ut eller byta ut något utan rejäla modifikationer.
Har själv en 9-3 2004, en riktigt trevlig bil men tyvärr har båda dom optiska stegen brunnit så nu står den helt utan ljud. Har påbörjat operationen med att slita ut precis allt och bygga nytt från början men det är en del meck när man inte kan återanvända ett dugg av det som redan sitter i bilen.
Har man tid, intresse och lust så är det naturligtvis inget större problem, men man bör vara medveten om det.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang