3312
Sök

Sladda, var någonstans är det "tillåtet"?

118 Inlägg
8 november 2016
Trådstartare
Bor i Stockholm. Efter jobbet inatt så passade jag på att leka lite på en tom parkeringsplats med bilen, självklart tar det tio minuter tills två äckliga poliser dyker upp och börjar gnälla. Säger att om jag ska sladda så får jag göra det på en bana, som inte existerar. Hotar med att det är grov vårdslöshet i trafik och att mitt körkort kommer bli indraget om dom ser mig igen. Har alltid problem med idioterna varenda jävla vinter då dom inte tycker om min körstil.

När alla kärringar och sopor som inte kan hantera en bil får sladd ute på vägarna (på raksträckor dessutom!!!) och orsakar 150 olyckor varje dag så är det inga problem, "det är halt väglag ute". Trots att dom kör bilar med ABS, anti-spinn, anti-sladd och alla system som finns. Det blir inga böter eller indragna körkort men när en ung kille i en riktig Volvo råkar få sladd på vägen ska det bli höga böter och indraget körkort, endast för att man kan hantera sladden och inte krockar. Vilken logik alltså.

Har inga alternativ mer, för mycket poliser i den här äckliga skitstaden så nu söker jag några roliga vägar som ligger lite avskilda i Söderort och Huddingeområdet. Några tips?

Självklart kör jag en 740.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
8 november 2016
Svenska polisen i ett nötskal, de ogillar folk som kan köra bil på riktigt. Kanske är de avundsjuka på oss bilintresserade som gillar och kan ratta bättre än medelsvensson?

Nöjeskör närproducerat

330 Inlägg
8 november 2016
Grov vårdslöshet i trafik borde det vara svårt att få det till, om man är ensam på en parkeringsplats. Men i grund och botten är den typen av verksamhet olaglig, på allmän plats.
Tidigare år har jag haft tur, de gånger polisen överhuvudtaget varit intresserad har jag med ett enormt flin sagt att jag övar nu när halkan kommer. De nöjer sig med att påtala att jag ska ta det försiktigt, och kör sin väg. Men då har jag sett dem när de närmat sig, släppt på gasen, och väntat tills de kommer fram, eller kört dem till mötes, och på så sätt visat att jag har koll på omgivningarna.
B!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2016
mrmercedes skrev:
Bor i Stockholm. Efter jobbet inatt så passade jag på att leka lite på en tom parkeringsplats med bilen, självklart tar det tio minuter tills två äckliga poliser dyker upp och börjar gnälla. Säger att om jag ska sladda så får jag göra det på en bana, som inte existerar. Hotar med att det är grov vårdslöshet i trafik och att mitt körkort kommer bli indraget om dom ser mig igen. Har alltid problem med idioterna varenda jävla vinter då dom inte tycker om min körstil.

När alla kärringar och sopor som inte kan hantera en bil får sladd ute på vägarna (på raksträckor dessutom!!!) och orsakar 150 olyckor varje dag så är det inga problem, "det är halt väglag ute". Trots att dom kör bilar med ABS, anti-spinn, anti-sladd och alla system som finns. Det blir inga böter eller indragna körkort men när en ung kille i en riktig Volvo råkar få sladd på vägen ska det bli höga böter och indraget körkort, endast för att man kan hantera sladden och inte krockar. Vilken logik alltså.

Har inga alternativ mer, för mycket poliser i den här äckliga skitstaden så nu söker jag några roliga vägar som ligger lite avskilda i Söderort och Huddingeområdet. Några tips?

Har du samma attityd/stil mot polisen som ditt inlägg genomsyras av, så förvånar det inte mig det minsta om du får taskig attityd tillbaka.

Tankegången du använder är;

Om man siktar på någon och skjuter så denne dör, så blir det mord (under större delen av omständigheterna), men om man råkar skjuta någon (vådaskott), så blir man inte åtalad för mord och det är ju för jävligt.

Nej, jag jämställer inte mord med att sladda rundor på en parkering eller var det nu må vara, men skillnaden är just att "du bestämmer dig för att göra det" och någon annan "råkar ut för en sladd". Skillnaden är, i båda fall (mord och att bestämma sig för att ut och sladda rundor) uppsåt.

Du missar också poängen; det blir inte indraget körkort och höga böter för att du kan hantera sladden och inte krockar, det i sig blir det inget straff på alls. Det är "träningen på offentlig plats" som ger det straffet. Parkeringen kan vara privat mark och ändå räknas som offentlig plats, men måste inte heller göra det.

Att det blir GROV vårdslöshet bygger på en liten skillnad i lagtexten;

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Lag (1994:1416).

Man kan alltså, om man vill se det krasst, se parkeringsplatsen som just "egendom".

mrmercedes skrev:
När alla kärringar och sopor som inte kan hantera en bil får sladd ute på vägarna (på raksträckor dessutom!!!) och orsakar 150 olyckor varje dag så är det inga problem, "det är halt väglag ute".
... Det blir inga böter eller indragna körkort men när en ung kille i en riktig Volvo råkar få sladd på vägen ska det bli höga böter och indraget körkort, endast för att man kan hantera sladden och inte krockar.

Jag måste fråga; tror du på det där själv?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

962 Inlägg
8 november 2016
mrmercedes skrev:

Enda tipset jag kan ge är väx upp och kamma till dig lite.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Sök