14 november 2016
Trådstartare
Hallå alla
Drog ett anonymt konto enbart för denna fråga
Bil i pris klassen 50 000-60 000kr
Haft bilen i precis en Vecka
Köpte nyligen en bil av en privat person, körde hem och allt var frid och fröjd
skulle beställa lite grejer till denna bil (USA bil)
Matar in Vin numret och upptäcker att den i usa var registrerad med en mindre motor än vad säljaren påstod att det sitter i.
Konfunderad över detta går jag in på transportstyrelsen och kollar, där är bilen reggad med stora motorn.... precis som säljaren säger
Betalar för en carfax (usa) och där är motorn mindre igen
Kontaktar säljaren (enda ägaren i sverige och samma kille som tog hem bilen från andra sidan pölen)
Han påstår att carfaxen är fel och Transportstyrelsen´s papper är det som gäller.
Jag fattar misstankar, och tar reda på att enda sättet att kolla motor volymen är genom gjutnumret på blocket, (motorerna är i övrigt identiska) och mycket riktigt så är motorn den mindre V8 precis som carfaxen säger.
Jag erbjuder att antingen går affären tillbaka eller så får någon form av ekonomisk kompensation betalas ut.
Då det tydligt i annonsen stod att motorn skulle vara den stora v8 och han har i mail bekräftat att motorn skulle vara den större av alternativen
Han vägrar och säger att jag kan lycka till med detta och att han har sitt på det torra.
Och att jag har fel, det är rätt motor i..... Jag har bifogat bilder på gjutnumret och länk till carfaxen men icke jag har fel han har rätt
Jag erbjuder att åka till en oberoende verkstad som han väljer som kan verifiera att motorn inte är korrekt
Men han vill inte höras vid problemet, enda svaret jag får är att motorn är rätt motor, annars hade den aldrig klarat reg besiktningen och ursprungs kontrollen, bilen togs in för ca 6 år sedan
Vilket i sig är ointressant då motorn i vilket fall inte är den motorn jag köpt
Vi bor inte grannar 40 mil enkel
Mina problem är att jag har en bil som har en annan motor i än registrerings beviset(där av att jag vill vara anonym)då detta kan generera stora problem vid en ev olycka
Köplagen säger att vid ett större fel så har köparen rätt att kräva kompensation eller få köpet hävt (fel motorn är en sådan sak ) men hur går jag vidare och vem snackar jag med ?
Kommer imorgon få en verkstad som verifierar att det är fel motor och lämnar ett skriftligt intyg på detta
Funderar på om man ska polis anmäla detta då det är en form av bedrägeri ? eller går man via andra kanaler ?
Alla tips mottas
Beklagar stav fel och andra konstigheter