4335
Sök

Golf 3 dog (igen)

3 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
• Golf 3  'Joker edition' 3drs
1.6 liters motor tror jag.

• 1997

• 231031km

• Inga modifikationer

• Problemet är alltså att bilen dog, slutade tända, grymt lägligt i en rondell. Don't worry, jag har flyttat bilen men problemet kvarstår. Bilen startar inte helt enkelt. Motorn går runt, bränslepumpen tickar på. Men den tänder inte till liksom. Inga varningslampor lyser. Har haft exakt samma problem tidigare och då har jag bytt tändspole och det har fungerat. Är inne på fjärde tändspolen nu. Har bytt tändspole även denna gång då problemet var precis likadant som tidigare MEN denna gången startar inte bilen ändå.

Bonusfråga. Varför äter den tändspolar som om det vore knark?

• Felet uppstår helt och hållet slumpmässigt. Men efter varje ny tändspole har den gått 1-2 månader klockrent. Bra i motorn, okej i växellådan startar lätt.

• Har fyllt på motorolja samt plockat upp o satt tillbaka alla kablar från tändspole->fördelarlock->cylindrar.

Värt att nämna kan ju vara att tändkabeln som går från fördelarlocket till tändspolen, den som sitter kopplad till tändspolen har plasthöljet som omger metallkopplingen gått sönder. Har en ny sådan på ingång. Testas alldeles strax.

Någon som kan har en idé vad det kan röra sig om annars?

/Viktor smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 november 2016
Först, alltid, kollar man gnista, sen bränsle.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
Idag har jag satt på ett tändkabelsystem (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024992/)
Det visade sig att det inte var exakt samma kontakt mellan fördelarlocket och tändspolen som det var på den gamla kabeln. Vet inte hur noga det är. Men jag känner att har dem kontakt borde det väl ända tända till?
Det är alltså samma resultat, gammal som ny kabel.

Jag har även fyllt på motorolja för den var ganska låg.
Problemet kvarstår, jag får ta hjälp av min Audi nu för batteriet i golfen har tröttnat.

Nästa steg är att kolla om stiften tänder. Men har ingen tändstiftsnyckel, ska glida förbi macken senare se om dem har någon. Antar att alla tändstift är lika stora så har ni koll på vilken storlek jag ska ha om jag hittar någon?

3 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
Så där mina vänner, jag har alltså ingen gnista. Jag köpte en ny tändspole och en ny högspännigskabel (orginal) som går mellan fördelarlock och Tändspole. Men fortfarande inget. Jag har även bytt ut rotorn i fördelarlocket. Jag köpte en helt ny tändkabelsats som jag lämnade tillbaka då det inte heller förändrade ett smack.

Nu har jag helt slut på idéer. Bensin kommer fram inget snack om saken. Men varför tänder inte fanskapet? sad

4 917 Inlägg
18 november 2016
Det BÖR vara någon form av kabelbrott el liknande.

2 253 Inlägg
20 november 2016
Saab 99 o 900 tidigare modellen, var kinkiga på blöta tändstift.

Det kom sig av då motorerna inte startade, så pumpades bensin in i cylindrar.
Tog då ur stiften, rensade bort sot mm och värmde stiften med gasol.
Går säkert lika bra med värmepistol.
Så startade bilarna få fint igen.

4 917 Inlägg
20 november 2016
Det kan väl inte vara SÅ enkelt som blöta stift..
Hur 17 blev dom blöta i rondellen..den lade ju av där..
Sen skulle vi gärna veta hur gnistan kollades på stiften..
Man måste lixom vara 2 st, om man nu inte har en såndär avancerad moj som man kopplar på stiften och ser gnistorna..
Men det har jag svårt att tro att gemene man har en sån..
Senast redigerat av tommen1 (20 november 2016)

2 253 Inlägg
20 november 2016
Oooops. Läste rubriken." Golf dog igen"
Trodde det var efter att nu äntligen fått igång bilen någon gång.

Kolla om du har stiftet mitt inuti fördelarlocket kvar.
Har varit med en gång då stiftet ramlade dän.
Löste det tillfälligt med en M3-skruv och en fjäder från en vanlig penna.

3 218 Inlägg
20 november 2016
Hallgivaren?
Hjälpte en vän att byta den på en B4 Passat  och de kom väl med samma motorprogram som Golfarna? (typ)

1 Inlägg
20 november 2016
Under flera månader hade jag samma fel på dotterns Golf 3 1996. Bytte nästan "allt" - tändspole, fördelade, rensade förgasaren, tändningslås mm.
Men felet var detta - temperaturkontakten som sitter i kylslagen där denna går In i motorn. Den var Ok när kylvätskesensor var kall men blev den varm så ingen start. Efter bytet "waaaaooooh". Start varje gång. Kostnad ca 100 spänn hos Skruvst.
Bara ett ytterligare tips....

Glömde en sak - denna givare styr insprutningsmängden. Mängden beror av temperaturen.
Senast redigerat av RBC48 (20 november 2016)

Sök