Köpråd/diskussion kring Saab 9-5 06-

Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

Hej!

Det här är väl ingen riktig köprådstråd egentligen utan mer en diskussionstråd.
Det har dykt upp ett behov av en andra bil i familjen. En som främst ska frakta runt fru och två barn. Budgeten sträcker sig till Max 70'-80' men visst kan man gå ner lite i pris.
Jag är en Saab kille från början, så en 9-5a av nyare (post 06) slag är vad jag hamnar på när jag söker på bilhandlarsajter.
Men jag har aldrig ägd en 9-5 förut, dock 9-3or av olika slag, så det finns diverse frågor kring modellen.
De bilar jag hittar är absolut inga vrak. Men de har 6-10 år och minst 15 000 mil på nacken med allt vad det innebär.
Det rycker i Aero nerven när man hittar en fin, svart, skinninredd familjeräser med 260hk och automat i, tillsynes, gott skick och väl omhändertagna.
Men det kostar att försäkra och skatta... Så vector är väl minimum med 185hk motorn. Skinn / halvskinn är givet.
Vad säger ni som vet om automaten. Krävs en spolning vid inköp. Vågar man handla automat, eller är en renovering av lådan standard efter 20' mil?
Snälla kom med lite råd till mig.

Shit, rörigt inlägg men får skylla på mina starka mediciner jag går på för tillfället smile

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 november 2016 · 4 917 Inlägg

OM man tvunget ska ha en andrabil så ska man sikta på en som man redan har.
Varför det?
Jo, om något pajar så har man något att byta med sinsemellan.
Det gäller lixom att tänka till INNAN man förhastar sig med ett köp..
Men du gör som du vill..
Alternativet är att betala verkstaden BARA för att man inte klarar av att fixa felet utan måste lämna in..

Senast redigerat av tommen1 (19 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
19 november 2016 · 5 716 Inlägg

Hej!
Du hittar en ganska fin Audi A6 för de pengarna! smile

Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du hittar en ganska fin Audi A6 för de pengarna! smile

Törs man köpa en Audi? Tycker jag bara läst om kassa kedjor, oljeförbrukning osv..något som säger nej inom mig när jag hör Audi. Men jag kanske har fel?

Presidento Of World
19 november 2016 · 3 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du hittar en ganska fin Audi A6 för de pengarna! smile

Ja och minst lika mycket problem om inte mer...

Jag skulle vilja påstå att 9-3 är "Smartare" val trots att den är mindre

Helst 2.0t 175hk.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
19 november 2016 · 9 296 Inlägg

70-80 är ju massor. Finns ju miljoner alternativ. Har du några andra kandidater om du frångår SAAB?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

tommen1 skrev:
OM man tvunget ska ha en andrabil så ska man sikta på en som man redan har.
Varför det?
Jo, om något pajar så har man något att byta med sinsemellan.
Det gäller lixom att tänka till INNAN man förhastar sig med ett köp..
Men du gör som du vill..
Alternativet är att betala verkstaden BARA för att man inte klarar av att fixa felet utan måste lämna in..

Det är väl det som är grejen, att inte förhasta sig med ett köp.
Du kan inget om Saab? Hur är deras automater?

Skalman
19 november 2016 · 508 Inlägg

Hej!

Lägger in lite info.
Välj ej 2.0t motorn då den är alldeles för klen till in så pass stor och tung bil.

Automatenlåds oljan ska enligt service schemat bytas vid 12000 mil om jag inte missminner mig, tycker detta är lite långt. Jag betalade ca 2500kr på biva och gjorde det redan efter 6000 mil på min Svarta saab 9-5 .
Tror Aero kostar mer än vad den ger.
Skatten ligger på 3286kr.
Min Saab 9-5 2.3t -07 biopower ligger på 1757 kr tack vare att den går på Etanol och är en miljöbil.
En saab 9-5 biopower 2.3t har 185 hk på Bensin och 210hk på Etanol. Så i med ett steg 1 trim som kostar 2500kr 235hk på Etanol något mindre på bensin och bilen blir trevligare.
Nu har jag inte kört Aero men tror att man känner sig lurad med både dyrare skatt och försäkring.
Själv kör jag nu med steg 3 trim i min Svarta saab 9-5 2.3t biopower -07 och det ger 280hk och 370nm, riktigt aggressiv blev den.

Min Laser röda Saab 9-5 2.3t biopower -09 som jag har som vinterbil har nu gått ca 26000 mil och den ska jag byta turbo på då den kastat in handduken.
Kostnad för turbo ca 3000 kr begagnad .
Byte på firma 2600kr för jobbet.
Den sa även servopumpen upp efter 24000 mil köpte begagnad 600kr och bytte själv. Tror det skulle kosta ca 2000 kr för det jobbet.

Jag har jag fått byta en backsensor på vardera kostar ca 400kr.
Att byta en på biva kostar 2500kr för bara jobbet.
1695 kr för en ny backsensor.

Sedan har båda bilarna haft problem med ett ac rör vid vänster framljus som har börjat läcka. Min Svarta fick jag även byta ac pumpen för att den läckte.
Ny kostar nog runt 5000kr-6000kr men hittade för 1690kr ny.
Jobbet med rör och ny gas ca 6000kr på Mekonomen gav jag.

På min röda var generatorn bytt vid 22000 mil kostnad 9000kr med Generator bara generatorn kostade 6000kr .

Kanske därför många byter från Saab idag för deras överpris på service och verkstads jobb.

Skulle jag köpa en ny bil idag så skulle jag absolut köpa en Saab 9-5 2.3t biopower 06-10, det är mycket bil för pengarna, jag har kört min Svarta i över 6000 mil under 4 år, köptes med 5890 mil på mätaren den röda har jag kört ca 3000 mil med och ägt i 3 år och den stog mätaren på 23140 mil vid köp och jag är riktigt nöjd.

Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

Skalman skrev:
Hej!

Lägger in lite info.
Välj ej 2.0t motorn då den är alldeles för klen till in så pass stor och tung bil.

Automatenlåds oljan ska enligt service schemat bytas vid 12000 mil om jag inte missminner mig, tycker detta är lite långt. Jag betalade ca 2500kr på biva och gjorde det redan efter 6000 mil på min Svarta saab 9-5 .
Tror Aero kostar mer än vad den ger.
Skatten ligger på 3286kr.
Min Saab 9-5 2.3t -07 biopower ligger på 1757 kr tack vare att den går på Etanol och är en miljöbil.
En saab 9-5 biopower 2.3t har 185 hk på Bensin och 210hk på Etanol. Så i med ett steg 1 trim som kostar 2500kr 235hk på Etanol något mindre på bensin och bilen blir trevligare.
Nu har jag inte kört Aero men tror att man känner sig lurad med både dyrare skatt och försäkring.
Själv kör jag nu med steg 3 trim i min Svarta saab 9-5 2.3t biopower -07 och det ger 280hk och 370nm, riktigt aggressiv blev den.

Min Laser röda Saab 9-5 2.3t biopower -09 som jag har som vinterbil har nu gått ca 26000 mil och den ska jag byta turbo på då den kastat in handduken.
Kostnad för turbo ca 3000 kr begagnad .
Byte på firma 2600kr för jobbet.
Den sa även servopumpen upp efter 24000 mil köpte begagnad 600kr och bytte själv. Tror det skulle kosta ca 2000 kr för det jobbet.

Jag har jag fått byta en backsensor på vardera kostar ca 400kr.
Att byta en på biva kostar 2500kr för bara jobbet.
1695 kr för en ny backsensor.

Sedan har båda bilarna haft problem med ett ac rör vid vänster framljus som har börjat läcka. Min Svarta fick jag även byta ac pumpen för att den läckte.
Ny kostar nog runt 5000kr-6000kr men hittade för 1690kr ny.
Jobbet med rör och ny gas ca 6000kr på Mekonomen gav jag.

På min röda var generatorn bytt vid 22000 mil kostnad 9000kr med Generator bara generatorn kostade 6000kr .

Kanske därför många byter från Saab idag för deras överpris på service och verkstads jobb.

Skulle jag köpa en ny bil idag så skulle jag absolut köpa en Saab 9-5 2.3t biopower 06-10, det är mycket bil för pengarna, jag har kört min Svarta i över 6000 mil under 4 år, köptes med 5890 mil på mätaren den röda har jag kört ca 3000 mil med och ägt i 3 år och den stog mätaren på 23140 mil vid köp och jag är riktigt nöjd.

Tack utförligt svar.
Har tittat lite på denna https://m.blocket.se/Sodermanland/Saab_ … 1.htm?sa=1
Behöver inte bli just denna, men i liknande skick tänker jag mig. Spontana tankar om den? Känns något dyr, men finns säkert prutmån om den stått på firman ett tag.
Som du säger så kostar en "äkta" aero mer än det smakar i skatt och förbrukning. Behövs knappast 250 kusar för att hämta på dagis, handla, resor med hela familjen till sommarstugan då o då heller. Men den där verkar vara okej.

Dyr service ser det ut som...ajaj min värsta mardröm

Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du hittar en ganska fin Audi A6 för de pengarna! smile

Ja och minst lika mycket problem om inte mer...

Jag skulle vilja påstå att 9-3 är "Smartare" val trots att den är mindre

Helst 2.0t 175hk.

Har redan en sådan smile trångt för två kids dock.

Queenie
19 november 2016 · 74 Inlägg

caromania skrev:
70-80 är ju massor. Finns ju miljoner alternativ. Har du några andra kandidater om du frångår SAAB?

Kan tänka mig andra märken med. Men vill helst ha skinnklädsel, skön komfort, rimlig förbrukning o kraft, kombi, 60lök...hittar inte så många som lockar.
Vågar man titta på VAG/franska bilar i den prisklassen?

Presidento Of World
20 november 2016 · 3 322 Inlägg

Queenie skrev:

caromania skrev:
70-80 är ju massor. Finns ju miljoner alternativ. Har du några andra kandidater om du frångår SAAB?

Kan tänka mig andra märken med. Men vill helst ha skinnklädsel, skön komfort, rimlig förbrukning o kraft, kombi, 60lök...hittar inte så många som lockar.
Vågar man titta på VAG/franska bilar i den prisklassen?

Om du tittar på Saab, kolla på syskonet Opel.

Vectra som är enorm i baksätet och bagaget med en 2.8T V6 på 250 resp 280hk får du får dom pengarna å då en fin med bra utrustning

Ett tips bara har haft några själv sist jag hade en körde jag från 17 000mil till 23 000 på 3 månader utan några som helst problem  (resa Europa totalt på 2 veckor blev de 1150 mil utan en droppe olja förbrukat)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
dasboot
20 november 2016 · 441 Inlägg

Jag resonera som du och köpte en 2.3t biopower en 2008 med 21000mil.
Det i utrustning som saknas är:
Ventilerade säten
Taklucka
Sätesvärme bak
Dragkrok

Sen har den resten och är automat. Gav 32 000kr för den. Så är mycket bil för pengarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang