5616
Sök

Tomgång på B230A motor

Speed FMK
849 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Nu när jag äntligen har fått ordning på min motor så den går över huvud taget så har jag ett litet problem kvar. motorn startar och går på tomgång, men sakta men säkert så sjunker sedan varvtalet och sedan dör motorn. gasar man under tiden börjar processen om. Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Sen undrar jag med vad varmstarts ventilen gör och om den kan orsaka fel som detta?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
14 juni 2007
Varmstartsventilen har tydligen en bimetallfjäder som reglerar en kanal för extra luft, åtminstone på äldre Stromberg så fungerar den så. Vid tex sommartemperaturer så ger den ventilen lite extra luft in till förgasaren så att motorn inte ska bli sur vid start, jag tror att den ventilen även kan påverka tomgången vid varm yttertemperatur också.

Är du säker nu på att det inte finns luftläckage någonstans vid förgasaren?

Speed FMK
849 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
är 99% säker på det.  ska kolla lite noggrannare i helgen. men har kollat noga efter läckor och inte hittat några.

Skulle en söndrig varmstartsventil kunna orsaka detta tror du?

sen undrar jag för övrigt vad den lilla 10 cm långa slangen gör som går ut ur förgasaren och sedan in igen på samma sida.

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
14 juni 2007
Den där slangstumpen vet jag inte riktigt vad den har för uppgift, men på Volvo240-forumet såg jag i någon tråd att om den slangen är dålig så kan tydligen förgasaren flöda över på något sätt och bensin trycks ut från förgasaren. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad som skrevs, det är möjligt att jag inte minns helt rätt.

Om den slangen kan ha något med tomgången att göra, törs jag inte svara på.

Har skruvat för lite i förknasare, andra mer rutinerade får nog ge råd.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juni 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
okej. den ska dock va hel den slangen. va mest nyfiken. Ja man kan ju inte va bra på allt, men du verkar vara så nära man kan tongue du verkar kunna mycket om det mesta. tackar för den hjälp du givit iaf!

ingen som har någon aning om vad som kan orsaka min sjunkande tomgång?

Mvh Ludde

Sök