Köpråd: Porsche Cayenne, Range Rover och Mercedes ML63

Notchpedro
12 december 2016 · 38 Inlägg

Ska inhandla en suv igen och tänkte kliva bort från min bekvämlighetszon och köpa europeiskt istället för jänk...

Det jag kollat in är
Porsche Cayenne S, GTS och Turbo
Mercedes ML63 AMG
Range Rover 4.2 Supercharged (Range rover sport är ej intressant)
Årsmodellerna jag kollat på är 07-08 på samtliga.

Någon här som har koll på serviceintervallerna och vilka problem som dom ev kan ha?
Nånting specifikt att kolla på?

Har varit iväg en repa och kollat på en Cayenne Turbo och Range rover 4.2 SC. Sjukt trevliga bilar båda två.
Det viktigaste för min del är att den är driftsäker och så krångelfri som möjligt.
Vet att man kan råka få ett måndagsexemplar, men vissa bilmodeller har mer problem än andra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2016 · 17 478 Inlägg

Notchpedro skrev:
Ska inhandla en suv igen och tänkte kliva bort från min bekvämlighetszon och köpa europeiskt istället för jänk...

Det jag kollat in är
Porsche Cayenne S, GTS och Turbo
Mercedes ML63 AMG
Range Rover 4.2 Supercharged (Range rover sport är ej intressant)
Årsmodellerna jag kollat på är 07-08 på samtliga.

Någon här som har koll på serviceintervallerna och vilka problem som dom ev kan ha?
Nånting specifikt att kolla på?

Har varit iväg en repa och kollat på en Cayenne Turbo och Range rover 4.2 SC. Sjukt trevliga bilar båda två.
Det viktigaste för min del är att den är driftsäker och så krångelfri som möjligt.
Vet att man kan råka få ett måndagsexemplar, men vissa bilmodeller har mer problem än andra.

Cayenne/touareg har bekymmer med sin luftfjädring. Även MB med airmatic kan strula. Rover med luft? Samma där. Cayenne lider av divetse elfel dessutom så räkna med lite pyssel för att hålla igång en sådan.

Mb eller Range Rover utan luftfjädring hade jag satsat på. Räkna med att en service på MB:n kan gå loss på över 30000:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Poncho467
12 december 2016 · 4 Inlägg

Instämmer med föregående talare ang. luftfjädring. Har själv en ML 420 CDI och har redan åkt på att byta ena bakre dämparen a´7000 spänn! Överväger att konvertera till coilovers nästa gång något går sönder. I övrigt har jag bara gott att säga om ML:en. Fantastisk bil och fantastiska V8:or!!

Notchpedro
13 december 2016 · 38 Inlägg

Verkar inte vara nå svårt att byta luftfjädringen själv av vad jag läst. Lite dyrare än vanliga stötdämpare men inte värre än så.

Vad är det för typ av elfel som är vanliga på Cayenne?
Har läst att kvalitén på 955 var lite sådär på vissa årsmodeller men 957 som jag kollar på ska vara bättre.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2016 · 17 478 Inlägg

Notchpedro skrev:
Verkar inte vara nå svårt att byta luftfjädringen själv av vad jag läst. Lite dyrare än vanliga stötdämpare men inte värre än så.

Vad är det för typ av elfel som är vanliga på Cayenne?
Har läst att kvalitén på 955 var lite sådär på vissa årsmodeller men 957 som jag kollar på ska vara bättre.

De gillar att tända airbag & motorlampan lite då och då. mittpanelen med navi och stereo kan lägga av, detta problem hade jag på Touareg med, det är datorn som får fnatt och stänger ner skiten. Den slutade även svara på elhissknappar, fjädringsratten, c-lås osv ibland.

De är extremt nitiska mot dåligt batteri. minsta dipp i vilospänningen kan få mycket intressanta följder när man startar bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
aha_100
16 december 2016 · 535 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Räkna med att en service på MB:n kan gå loss på över 30000:-

Varför skulle den det?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2016 · 17 478 Inlägg

aha_100 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Räkna med att en service på MB:n kan gå loss på över 30000:-

Varför skulle den det?

Nu vet jag förvisso bara vad en SL65AMG kostar i drift. Gratis är det inte. Nu lämnas förvisso bilen på specialverkstad och inte på Hedins. Där går de igenom ALLT i bilen. Har din också dubbla batterier? Den drar ju ström så det räcker när den är avstängd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Notchpedro
29 december 2016 · 38 Inlägg

Nån som har en aning om hur petiga Cayenneägare är med att bilen är servad hos enbart Porsche Center?
Andrahandsvärdet kanske sänks rejält?

Tänkte lite praktiskt sett att en Porsche i så fall hamnar längst ner på listan då jag har ca 25 mil till närmaste Porscheverkstad. (Jag bor 4 mil utanför Gefle)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang