Har problem att få tag på ett vettigt parallellstag till min Kapitän så jag funderade på om man kunde ta något lätt tillgängligt och billigt som kanske egentligen inte riktigt passar och modifiera?
Kapitänen har ett centralt styrstag med två kulleder på. Det upplägget verkar mer eller mindre ha övergivits på modernare bilar. Min tanke var därför att ta både parallellstag och yttre styrstag från något med liknande geometri. Jag har surfat runt lite och t.ex. Opel Omega ser synbarligen lik ut men med skillnaden att de yttre lederna nu inte är placerade på parallellstaget utan på de yttre styrstagen.
Fördelen med Omegastagen är att de är billiga och finns i överflöd på ebay och skrotar så i teorin kunde jag beställa och börja kapa och svetsa, men jag tänkte kolla här först om någon gjort något liknande redan och vet om det funkar eller ej
Har problem att få tag på ett vettigt parallellstag till min Kapitän så jag funderade på om man kunde ta något lätt tillgängligt och billigt som kanske egentligen inte riktigt passar och modifiera?
Kapitänen har ett centralt styrstag med två kulleder på. Det upplägget verkar mer eller mindre ha övergivits på modernare bilar. Min tanke var därför att ta både parallellstag och yttre styrstag från något med liknande geometri. Jag har surfat runt lite och t.ex. Opel Omega ser synbarligen lik ut men med skillnaden att de yttre lederna nu inte är placerade på parallellstaget utan på de yttre styrstagen.
Fördelen med Omegastagen är att de är billiga och finns i överflöd på ebay och skrotar så i teorin kunde jag beställa och börja kapa och svetsa, men jag tänkte kolla här först om någon gjort något liknande redan och vet om det funkar eller ej
Håller med Tommen, det ska inte vara några problem att svetsa ihop rätt längd utifrån det du beskriver. Alternativt tillverka ett eget stag utifrån teleskop-teknik så kan du justera på plats.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tack för tipsen. Nu fick jag turligt nog tag på ett bättre begagnat på Tyska eBay så jag slapp ge mig in i detta men på sikt får man nog hoppas att någon tar på sig nytillverkning av dessa stag. Fyra lax för att rekonditionera ett stag inklusive frakt kommer nog annars att skrota ut en hel del gamla Kapare..,
Har ju dock mitt gamla stag kvar. Om andan faller på kanske gör en jigg mot det och provar med Omega delar till sommaren...
Tack för tipsen. Nu fick jag turligt nog tag på ett bättre begagnat på Tyska eBay så jag slapp ge mig in i detta men på sikt får man nog hoppas att någon tar på sig nytillverkning av dessa stag. Fyra lax för att rekonditionera ett stag inklusive frakt kommer nog annars att skrota ut en hel del gamla Kapare..,
Har ju dock mitt gamla stag kvar. Om andan faller på kanske gör en jigg mot det och provar med Omega delar till sommaren...
Ingen dum idé, om du gör det kan du ju sprida ordet på Kapitänforum och både bidra med glädje och tjäna en liten slant.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.