Saltet sänker ytspänningen på vattnet som därmed har lättare att penetrera in i spalter mellan punktsvetsade metallplåtar.
Vid temperaturer över cirka plus 7 grader är risken för rost betydligt mindre.
Naturligtvis förebygger noggrann tvätt av underredet rostskador.
Störst betydelse för förebyggande av rostangrepp är ett torrt och varmt garage.
Min gamla "sommarcabbe" står alltid i garage med temp sällan understigande + 10.
Men för närvarande ligger temperaturen på + 16 grader.
Behagligt klimat om man vill meka lite med någon av bilarna.
Beställde för ett antal år sedan från Provningsanstalten i Borås deras forskningsresultat i ämnet rostangrepp på stålplåt.
Visade att linolja är helt överlägset alla andra preparat.
Cirka 100 % bättre inträngning mellan punktsvetsade stålplåtar samt cirka 100 % bättre vidhäftning på stålplåtar som lämnats för exponering i västkustens havsklimat.
Men "ett djävla skit" att sanera efter behandling, torkar inte på ett par år, luktar lika lång tid.
Så nog går det att skydda sin bil mot vägsaltet.
Men det som jag anser är det stora problemet med dagens nyare bilar är plastschoken under som omöjliggör en effektiv sanering av underredet på bilarna.
Vid den årliga kontrollbesiktningen har besiktningsteknikerna inte möjlighet att kolla statusen ur rostsynpunkt.