Hur vet jag om bilen är helbilsgodkänd?

RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

Hur vet jag om min bil är helbilsgodkänd?
Det är en Eclipse 97a import från tyskland.
Och kan någon berätta exakt vad det innebär!?


/// OBS, från 2008. Moderator

Senast redigerat av Hybridsmurfen (30 januari 2017)

TTTTT
3 februari 2008 · 945 Inlägg

En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer.
i princip alla efter -96 är det har jag för mig.

I grova drag så kan man säga att du inte får ändra nåt på bilen som påverkar dess trafiksäkerhet, prestanda eller miljöpåverkan. Eftersom bilens reg bes bygger på helbilsgodkännandet från fabriken.
Om man vill göra moddar så ska man ha ett intyg från biltillverkaren, vilket nog kan vara omöjligt att få. Vissa lättnader har gjorts vad det tex gäller byte av däcks dimenssion.
Evetuellt kanske man kan försöka regga om bilen som ombyggt fordon. vet dock inte hur mycket man måste ändra på bilen för att kunna göra det.
Vad är det du har tänkt att ändra på?

Senast redigerat av TTTTT (3 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

okej men jag hittar inte T14A däremot hittar jag T14D.
Kolla här...
T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 19970813
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK MED
NR: E1*93/81*0027*01 .
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.

RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

Betyder texten ovan att bilen är helbilsgodkänd?

TTTTT
3 februari 2008 · 945 Inlägg

RichiB skrev:
Betyder texten ovan att bilen är helbilsgodkänd?

japp din bil är helbilsgodkänd

T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK MED
NR: E1*93/81*0027*01 .

det här textavsnittet säger att den är det.
EG-typgodkänd är samma sak som helbilsgodkänd.
Numret längst ner är godkännande numret.

men vad är det du vill ändra på din bil da?

blinka blått om du vill rejsa!
RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

Jag tänkte mest på min japsedämpare och sänkning just nu. Men nästa år blir det större problem för då har jag lambodörrar på, airbagen borttagen, liten sportratt, sportstolar, angeleyes, LED baklampor, 20" fälgar......... Och det lär den väl inte gå igenom besiktningen med!?

Senast redigerat av RichiB (3 februari 2008)

CC72
3 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Nope..tyvärr... Lambodörrarna är bara att glömma iaf om du tänkte besikta med dom. Ledbaklampor är godkänt om dom är E-Godkända. (Finns en liten stämpel på lyktorna isåfall)   

Resten har jag inte så stor koll på men säkert mängder med andra folk som kan smile

TTTTT
3 februari 2008 · 945 Inlägg

RichiB skrev:
Jag tänkte mest på min japsedämpare och sänkning just nu. Men nästa år blir det större problem för då har jag lambodörrar på, airbagen borttagen, liten sportratt, sportstolar, angeleyes, LED baklampor, 20" fälgar......... Och det lär den väl inte gå igenom besiktningen med!?

Smäll på originaldämpen till årets bes (vilken jag antar att du har kvar), sänkningen skiter dom säkerligen i, bara du kan köra upp den på liften. Men till nästa år.........med dom ändringarna så kan du glömma bes helt å hållet. Du behöver inte ens åka dit å testa.
Du får väl åka obes, som så många andra med moddade bilar gör big_smile

blinka blått om du vill rejsa!
Jesper206
3 februari 2008 · 152 Inlägg

Berors ofta på hur kinkig bes gubben är smile Lambodörrarna är det enda jag tvivlar på att det går igenom.

Toyota GT86 (2012)
RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

TTTTT skrev:

RichiB skrev:
Jag tänkte mest på min japsedämpare och sänkning just nu. Men nästa år blir det större problem för då har jag lambodörrar på, airbagen borttagen, liten sportratt, sportstolar, angeleyes, LED baklampor, 20" fälgar......... Och det lär den väl inte gå igenom besiktningen med!?

Smäll på originaldämpen till årets bes (vilken jag antar att du har kvar), sänkningen skiter dom säkerligen i, bara du kan köra upp den på liften. Men till nästa år.........med dom ändringarna så kan du glömma bes helt å hållet. Du behöver inte ens åka dit å testa.
Du får väl åka obes, som så många andra med moddade bilar gör big_smile

Aja du behöver inte ta i så du kräks hehe!
Japsdempare ska gå igenom om man sätter i pluggen! Alla monterar ju japsdepare idag o jag har intehört att någon inte blivit godkänd med den på.... Oftast svetsar man på en japsdempare så det e inte så lätt att barabyta till original, speciellt om man inte har kvar original! Desstom har jag en vän som har besiktigat sin eclipse med sin japsdempare dck låter den lite mindre än min....

Ang lambodörrarna så misstänkte jag att de inte skulle gå igenom, men har har hört från några bekanta att de klarat besiktningen utan problem, beror väl på vem man får som besiktningsman.

RichiB
3 februari 2008 · 1 866 Inlägg

Fast stolar o sådant vet jag inte hur de betraktar! Någon som vet?

TTTTT
3 februari 2008 · 945 Inlägg

RichiB skrev:
Fast stolar o sådant vet jag inte hur de betraktar! Någon som vet?

japp kan bli svårt det åxå, beroende på stol, om dom vill jävlas så kan dom kräva intyg från biltillverkaren. Intyget skall garantera att dina ändringar på bilen inte förändrar bilens förutsättningar att leva upp till ( i fallet sportstolar) trafiksäkerhet. det kan handla om att en tex hög och ganska bred sportstol tex recaro kan begränsa synfältet, att stolen inte har genomgått tillräckliga krocktester att du inte kan integrera originalbälte och stol på ett vettigt sätt.
Som sagt vill dom trilskas så kan dom.
Sen så är det väl kanske lite så åxå, att ju mer man har ändrat på bilen desto större e chansen att dom hittar saker att klanka ner på.
Men va fan är väl bara att försöka.

Sen så spelar det ingen roll om att tex sportstolar är säkrare än original, eller att tex led lampor ger ett bättre ljus. Det handlar om att om bilen inte är utrustad på det sättet som biltillverkaren helbilgodkände bilen på så gäller inte längre heller reg bes.
HB godkänandet är det dokument som reg bes grundar sig på.

EDIT: kontakta SBP och VV innan du gör för mycket, då får du ju förhoppningsvis korrekta svar.
Angående 20" fälgar. Vad står det att du får ha för fälgmått i ditt reg bes?
Tänk så här, om det står att du ska ha 17" fälg och du vill lägga på 20 tummare så betyder ju det att du måste gå ner 3" på däcket, blir fan inget gummi kvar att åka på då ju tongue....du fär inte ändra rull omkretsen mer än + - 5%.

Senast redigerat av TTTTT (3 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
Andreas79
26 mars 2009 · 3 968 Inlägg

RichiB skrev:
Fast stolar o sådant vet jag inte hur de betraktar! Någon som vet?

Har ej originalstolar i min bil, och de kollar bara så fästena ihop med ställen
sitter bra och även bälteshållarna, de hade inget att klaga på, så länge man
monterar det seriöst och stabilt så går det bra utan problem smile

Varför chansa med 20":are sen när det ändå inte kommer gå igenom? monterade
mindre hjul/vinterdäck eller liknande i 15" eller 16" så sliper du problemen.

Senast redigerat av Andreas79 (26 mars 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
tiquz Melchert
30 januari 2017 · 182 Inlägg

Sorry för största trådlyftet men tänkte höra.. har hittat ett typgodk nummer i mina papper och på transportstyrelsens hemsida men undrar lite, vad är det som säger att just min xc70 måste ha xenon? Står ju inget på hemsidan eller papperna men enligt en besiktnings "tant" om att byta från xenon till halogen och hon sa icke.

Men som sagt, vart står det och hur vet besiktningen att jag ska ha xenon?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
finne-83
30 januari 2017 · 236 Inlägg

Vw går reg. Bes med lambo dörrar från LSD-Doors då man få med intyg från krock test just för din bil..

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang