5930
Sök

Måste inte varningar finnas för mobila "plåtpoliser"?

7 794 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
Såg på "55:an" en släpvagn med hastighetsövervakningskamera - men ingen varning!

Finns det "GPS:er" som varnar även för tillfälligt uppställda "plåtpoliser"?

En annan oviktig fråga är om kriminalvården har undantag från gällande hastighetsgränser - utan att påkalla fri väg med blåljus eller akustiska signaler med sina stora mörkblå minibussar(fångtransporter)?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 januari 2017
Man vill kanske fånga mer än fartsyndare,  kanske den har anpr-funtion..
Transportera fångar kan väl inte vara så brått..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Muttley
29 januari 2017
Detta går att finna   http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … mera-34348

Ingen är undantagen hastighetsgränsen som jag fått de förklarat för mig.   Men när de fastnar på kameran så måste de skriva rapport på varför och om de är giltigt.  De  gällde framförallt ambulans och brandkår.  Fångtransporter brukar väl i yttersta fall behöva köra för fort då de alltid sitter med vakter smile
Du själv kan få undantag från hastigheten med om du har en giltig anledning, typ allvarliga skador eller någon som är på väg att föda.

Har haft föredetta kollega som fick frifart ihop med en ambulans på 6-7 mils körning (sjukresa)  Han fick då skriva en rapport om varför han låg i en bit över 160 på 70 vägar :p

österbybruk
267 Inlägg
31 januari 2017
En tillfällig fartkamera ska också ha en kameraskylt och hastighetskylt i närheten. Kan dock sitta allt från en till etthundra meter före. Finns ingen skylt är böterna ogiltiga. Jag jobbade med underhåll av skyltar till fasta fartkameror för 4år sedan. Om en hastighetskylt eller kameravarningskylt är oläslig pga vriden stulen målad eller överväxt är böterna ogiltiga. Om man överklagar

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

* Voff voff *
11 086 Inlägg
31 januari 2017
moparfarmer skrev:
En tillfällig fartkamera ska också ha en kameraskylt och hastighetskylt i närheten. Kan dock sitta allt från en till etthundra meter före. Finns ingen skylt är böterna ogiltiga. Jag jobbade med underhåll av skyltar till fasta fartkameror för 4år sedan. Om en hastighetskylt eller kameravarningskylt är oläslig pga vriden stulen målad eller överväxt är böterna ogiltiga. Om man överklagar

Någon har redan provat att överklaga detta och Svea Hovrätt slog fast att det inte hjälpte:

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/vag … ortkorning

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 705 Inlägg
1 februari 2017
Kriminalvården kan ibland tvingas köra sjuktransporter och kan då tillfälligt få dispens att bryta hastighetsbegränsningar. Det är dock en jävla byråkrati inblandad och det är sällan det tillåts, och dom ska i regel eskorteras av blåljus men det är väl inte alltid dom hinner få fram det.

Sök