Volvo 745 GL 1990 Bränslemätare (som vanligt hehe)

Chewgum
31 januari 2017 · 79 Inlägg

Det finns hundra trådar på detta men jag tänkte starta en för året 2017.

Bensinmätaren i bilen visar inte korrekt mängd. Vid full tank så visar den 1/4 konstant. När man sätter tändingen i andra läget så går mätaren upp till full tank där den ska vara men efter 1 sekund så går den tillbaka och visar bara 1/4 och stannar där. Trycker man på tutan så hoppar den upp lite men för att sedan gå tillbaka till 0 läget och send upp till 1/4 igen.

Jag har tagit ur tankarmaturen för att mäta sändaren som sitter i den och den visar 273ohm vid full tank och 0ohm vill tom tank. Tankarmaturen ser nästan splitter ny ut och allting funkar på den. Det är 12volt på matningen till pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220049/220049-8fef7fd7cffe5e55a1dfa91c0419da4a.jpg

Jag ryckte bort instrumentpanelen och inspekterade mätaren och alla lödpunkter o skit och det ser ut att sitta som det ska. Jag har också mätt matningen till mätaren och det är 8volt mellan + och -. Det är runt 3.5 volt (tror jag) mellan - och anslutningspunkten till sjävla spolen i mätaren när tanken är full. Mäter man resistansen på - och anslutningen till spolen så får man 237ohm när tanken är full. Så allting verkar ju vara anslutet.

Vad kan vara felet? Är det någon som har lyckats att fixa ett sånt här problem innan??? snälla tala om för mig vad felet var!! Själv tror jag att det är någon kabel som inte är ansluten korrekt då det verkar vara spänningsfall när jag försöker tuta.


Jag har beställt en potentiometer så jag kan testa mätaren utanför bilens skitkrets. Ska uppdatera tråden när jag får den.

Senast redigerat av Chewgum (31 januari 2017)

jaka54
31 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Brorsan hade en -87:a 745:a för några år sedan med liknande fel som du beskriver. Tankmätaren visade fel.
Felet då var två stycken åldrade elektrolytkondensatorer baktill på tankinstrumentet.
De två svarta kondensatorerna på bilderna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0bf51f34026e4b33492d90e26fb07982.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1735a89b7146b6eea3c9c980ccec11af.jpg

Chewgum
31 januari 2017 · 79 Inlägg

Tack för svaret, ska kolla dom.

Arly165 Bakhjulsdriven
1 februari 2017 · 335 Inlägg

Är armaturen fin, så brukar det alltid vara instrumentet. Går att byta bara tankmätaren, brukar gå att köpa lös på internet men finns även på Volvo. Jag har även varit med om att flottören ej löper lätt i armaturen, då fick jag justera hela röret så funkade det sen.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chewgum
1 februari 2017 · 79 Inlägg

Nu har jag testat med en potentiometer. Jag matade med runt 8 volt till mätaren och potentiometer. Mätaren följde med som den skulle, här hittade jag kanske problemet. Mätaren gick till max (som den gör i bilen) och tillbaka till noll igen om jag switchade på minus och plus polen på potentiometer. Det är möjligt att någon idiot har kopplat fel i kontakterna som går till givaren i tankarmaturen. Ska switcha dom och kolla, återkommer.

Att mätaren går till max och sedan tillbaka betyder då alltså att det är MYCKET resistans på från början, det ska det inte vara?? När jag switchade matningen på potentiometer så är det ingen resistans och då följer mätaren som den ska när jag tuttar på med resistans.

Senast redigerat av Chewgum (1 februari 2017)

Chewgum
1 februari 2017 · 79 Inlägg

Sådär ja, då funkar tankmätaren igen. Den personen som verkar ha bytt tankarmaturen (den såg lite ny ut för att vara 20+ år) verkar inte ha brytt sig om att kolla så att mätaren funkade. Jag switchade på kablarna i kontakten och nu FUNKAR DET!!

Senast redigerat av Chewgum (1 februari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang