4996
Sök

Laddtrycksproblem Audi S4?

369 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Tja
Jag har ett litet laddtrycksproblem, jag tror att jag vet vad som orsakat problemet, men undrar om ni haft samma eller liknande problem.
Felet är i alla fall att när gasar på för fullt så går allt som det ska och turbon laddar på fint...upp till 1,4 bar, inga prob. där...men sedan så sjunker laddtrycket...och turbon laddar om. det jag tror som orsakar det är:
# Nått fel med wastegaten, trasig lr smutsig.
# Dumpventilen som läcker.
# Att laddtrycket är för högt och att turbon slår tillbaka o sänker
# nå fel med chippet ( har trimmchip)

Det jag vet är att det inte är turbon, den e nästan ny och det läcker ingen olja runt den och den låter även bra. men om ni har haft eller har så skriv gärna....vore en underlättnad, Bilen är förresten en Audi s4.

Tack för svar!

*fixade rubriken*
//jonTe

Avant för varje slant.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 maj 2007
Låter som att wastegaten inte orkar stänga efter att den väl fått öppna sig när trycket nått gränsen.

369 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
FL3JM skrev:
Låter som att wastegaten inte orkar stänga efter att den väl fått öppna sig när trycket nått gränsen.

Och att wastegaten inte orkar stänga, beror det på att det är för högt tryck ellert fel på wastegaten?

Avant för varje slant.

5 710 Inlägg
30 maj 2007
turbos4 skrev:
...upp till 1,4 bar, inga prob. där...men sedan så sjunker laddtrycket...och turbon laddar om.

Är inte riktigt med.....
Händer detta under ett och samma "gaspådrag", d.v.s att laddtrycket svajjar fram och tillbaka?
Hur snabba pendlingar i tryck och hur mycket?

MVH Jonas
..............

369 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Jepp detta sker med ett och samma gaspådrag, ungefär ca 3-4 sec efter att den har hållt fullt tryck så sjunker den ca 1 bar, sedan laddar den normalt upp igen, med andra ord så tappar den tryck o laddar åter.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Jag har en liten konstig teori, och det är att det möjligen inte är något fel ( 2% chans) för att tänk ifall chippet är inställd på att arbeta så, dvs. att det är beräknat att laddtrycket ska bete sig på detta vis för att få max effekt ur orginal turbon, jag tror kanppt själv på det men det är ju i alla fall en teori, problemet är ju det att jag inte vet fabrikat på chippet, men som sagt konstig teori....

Avant för varje slant.

1 567 Inlägg
30 maj 2007
Det bästa svaret borde du kunna hitta på någon audi club...

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

369 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Problemet är löst, varför jag lägger ett inlägg efter så lång tid efter att ja skapade tråden är för att det va ett litet oväntat problem....det var inte alls de nämda anledningarna...utan att ena slangklämman behövdes bytas...med andra ord så kostade det inte 2000-3000kr utan endast 40 kr big_smile...mycket glad för det...

Avant för varje slant.

Sök