5101
Sök

Är bilen klassad som stulen?

2 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
Hallå där.
För att göra en lång historia kort, min mamma köpte en bil av en "bilfirma" betalade halva och står nu som ägare på bilen.
Då det visade sig vara en jävla massa fel på bilen så åkte hon tillbaka med den och blev lovad att få pengar tillbaka.
Inga pengar har kommit och hon får inte ta tillbaka bilen för att sälja den för halva priset till någon som är villig att skruva.
Hur fan gör man i detta läge!? Bör tillägga att det är ca 30 mil till denna "bilfirma" så man åker inte dit i en handvändning.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 februari 2017
Tänk om man fick lämna ut namn o nummer på alla fräcka tjommar som beter sig på detta viset..
Jag tror det hade blivit en lååååång lista. .
Men man kan ju alltid ringa 11414 och kolla om det räknas som bedrägeri..
Senast redigerat av tommen1 (2 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

32 Inlägg
2 februari 2017
Senast redigerat av Robbha (2 februari 2017)

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 februari 2017
Bilen är stulen. Anmäl. Din mor får hjälp av polisen att hämta bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 794 Inlägg
2 februari 2017
Om bilhandlaren verkligen är bilhandlare, d v s registrerat företag med momsredovisningsskyldighet m m, är hen även näringsidkare.
Näringsidkare kan man anmäla till ARN.
Det är kostnadsfritt.
Men det kan ta mycket mycket lång tid att få sitt ärende behandlat.
Räkna med minst ett halvt år i handläggningstid.
Näringsidkaren behöver inte följa ARN, som endast är rådgivande.
Härutöver kommer ord att stå mot ord.
Att starta en civilrättslig process är omständligt och kan bli mycket dyrt om du inte vinner tvisten.
Tyvärr.
Därför tryggare att göra bilaffärer med en MRF-ansluten bilhandlare.
Inte för att det angår mig, men hur mycket pengar är det fråga om?

962 Inlägg
2 februari 2017
torsen skrev:
Om bilhandlaren verkligen är bilhandlare, d v s registrerat företag med momsredovisningsskyldighet m m, är hen även näringsidkare.
Näringsidkare kan man anmäla till ARN.
Det är kostnadsfritt.
Men det kan ta mycket mycket lång tid att få sitt ärende behandlat.
Räkna med minst ett halvt år i handläggningstid.
Näringsidkaren behöver inte följa ARN, som endast är rådgivande.
Härutöver kommer ord att stå mot ord.
Att starta en civilrättslig process är omständligt och kan bli mycket dyrt om du inte vinner tvisten.
Tyvärr.
Därför tryggare att göra bilaffärer med en MRF-ansluten bilhandlare.
Inte för att det angår mig, men hur mycket pengar är det fråga om?

Så hur menar du att arn är bättre att lösa det på?

Läser man om stöd och vad stöld innebär, så innebär det att man tar något från någon som denne äger.
Som i detta fallet då det finns en ägare dokumenterat på ett ägarbevis.

Det är ju inte så att någon inte gett ut en vara eller trasig vara utan här en bil som tagits i beslag.

Jag tror som flera andra att här ringer man Polisen och anmäler bilen stulen.

Edit ett par tusen gånger.
Skriver som en kråka.
Senast redigerat av M123 (2 februari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

6 596 Inlägg
2 februari 2017
Hej!
Varför får ni inte ta tillbaka bilen? Vilket skäl anger bilfirman? -Man blir ju lite nyfiken.

Saabifierad
2 031 Inlägg
2 februari 2017
Hur lång tid har hon varit utan bilen nu?
Vad är det bilfirman säger om hon ringer dit?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

528 Inlägg
2 februari 2017
Vem står som ägare på bilen nu? Vad säger firman och vad begär hon av dem? 
Står hon som ägare så är det ju uppenbart brottsligt av dem att hålla kvar den. Står hon inte som ägare utan blivit lovad ngn uppgörelse som de sedan inte håller; då är det svårare.

Skriv ett brev kortfattat om att ni skall ha bilen tillbaks (om det är er önskan) eller pengarna tillbaks (med visst avdrag för att ni kört den, så som lagen föreskriver.) och att ni ger dem en vecka på sig att ringa upp er och förklara hur det ska lösas, och att ifall de inte hört av sig inom angiven tid så kommer ni lämna in polisanmälan (givet att ni står som ägare på bilen då).   Vänta ut veckan. Visa välvillig inställning och ring dem. Om de fortfarande krånglar. Polisanmäl stölden. (givet att ni står som ägare.)

Det är också ytterst relevant vad för bil det handlar om.  Priset, årsmodell, hur långt den gått osv. För konsumentköpslagen är väldigt tydlig om vad man kan kräva när det gäller reklamation. Att bara komma tillbaks med en bil och klaga är inte alltid så lätt om man inte kan motivera det mot vad lagen stadgar. Detta är då relevant i frågan om ifall hon kan lämna tillbaks och få pengarna tillbaks.

228 Inlägg
2 februari 2017
Tror enklaste sättet är att ta tjuren vid hornen. Åk dit och diskutera. Försök lösa problemet med säljaren på plats. inte via mail eller telefon. Ja det är långt att åka och att anmäla och dra det i långbänk i 6 månader tror jag ni kan lösa öga mot öga. Vad har din mamma att förlora på det?

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.

2 Inlägg
3 februari 2017
Trådstartare
Det handlade om 32000:-
Tjuren blev kastrerad och pengarna är tillbaka i rätt ägares händer och bilen står nu åter hos denna bilhandlare.
Polisens svar på det hela, bilen är stulen, vill du göra en anmälan?
Vi åkte dit och förklarade läget för mannen och sa att vi vill ha pengarna tillbaka annars gör vi en anmälan om stöld här och nu och väntar på polisen.
Där blev han rädd och gav med sig. Så slutet gott. Tack för backning!

228 Inlägg
4 februari 2017
smile Bra jobbat!

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.

Sök