Abs lampa lyser

GtiStance
11 april 2017 · 31 Inlägg

Tja gott folk! Här kommer en liten gåta ni gärna får svara på..

För nån vecka sen, dagar efter jag bytt till sommardäck, så går abs'en in och jobbar när jag svänger höger. Känns som när man tvärnitar på vintern även fast jag bara svänger.. Alltså själva ljudet och lite vibbar i bromspedalen. ABS lampan lyser även och har redan tänkt att lämna in på VAG verkstad men dom har ingen tid närmsta veckan, och jag måste åka en långresa innan dess.
Är det ok att åka ändå eller vad tror ni? Kan de va abs givare eller liknande??

Bil: Golf iv gti 1999

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 559 Inlägg

Kolla: Trasig krans eller givare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GtiStance
11 april 2017 · 31 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kolla: Trasig krans eller givare.

Ja precis, tänkt att det kan vara nåt sånt. Är det panik att byta ut eller kan man köra ändå? Det ska ju absolut bytas ut men inte just nu kanske. Den går ju bra annars

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Ainok
11 april 2017 · 439 Inlägg

GtiStance skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Kolla: Trasig krans eller givare.

Ja precis, tänkt att det kan vara nåt sånt. Är det panik att byta ut eller kan man köra ändå? Det ska ju absolut bytas ut men inte just nu kanske. Den går ju bra annars

Känns det bra med en bil som kan bromsa när som helst?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
GtiStance
11 april 2017 · 31 Inlägg

Ainok skrev:

GtiStance skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Kolla: Trasig krans eller givare.

Ja precis, tänkt att det kan vara nåt sånt. Är det panik att byta ut eller kan man köra ändå? Det ska ju absolut bytas ut men inte just nu kanske. Den går ju bra annars

Känns det bra med en bil som kan bromsa när som helst?

Den bromsar ju inte av sig självt, kanske dåligt beskrivet av mig, men abs'en låter när man svänger höger.

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 559 Inlägg

Som Ainok nämner ^^

Men rycka säkring till ABS kanske? Borde ju problemet försvinna. Lampan lyser ju redan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GtiStance
11 april 2017 · 31 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Som Ainok nämner ^^

Men rycka säkring till ABS kanske? Borde ju problemet försvinna. Lampan lyser ju redan...

Ja, problemet är bara att det låter vid högersväng och undrar om det kan bli något allvarligare fel med det förutom att abs bromsarna lär vara ur funktion?

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2017 · 17 559 Inlägg

Omöjligt att svara på. Någonting kan vara på väg att lossna och så blir det skrot och tandagnisslan och höga verkstadsnotor eller så är något bara "lite fel" och inget att bry sig om...

I Dagsläget hade jag inte gett mig iväg på en långresa. För 15 år sedan hade jag kört till rivieran med problemet. Svårt det där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ainok
11 april 2017 · 439 Inlägg

GtiStance skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Som Ainok nämner ^^

Men rycka säkring till ABS kanske? Borde ju problemet försvinna. Lampan lyser ju redan...

Ja, problemet är bara att det låter vid högersväng och undrar om det kan bli något allvarligare fel med det förutom att abs bromsarna lär vara ur funktion?

Jag har redan skrivit varför du inte ska köra med det här felet, men du kommer inte acceptera någonting vi skriver förrns vi säger att det är lugnt att köra, eller hur?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Evildan
11 april 2017 ·

Plocka bort säkringen/kontakten till givaren, kvarstår oljudet kör inte med bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang