Att få tag på chip - B230 trim

Mew
13 mars 2017 · 2 160 Inlägg

Hej!
Det finns en massa trådar kring trimning av dessa motorer, men oavsett hur mycket jag söker och läser kommer jag inte fram till vad för chip som kan passa denna setup bra och som man faktiskt kan få tag i. Det närmaste jag kommer är ett Viking Special, anpassat för Bosch -968or, men jag har försökt få tag på honom i ett bra tag via både mailen och numret på hemsidan, men jag har inte fått tag på honom alls. hmm

Är det någon som vet hur jag kan få tag på ett par sådana chip? Alternativt känner till något annat chip som skulle fungera?


Min setup är följande (bygger för fullt just nu):
Bosch -968 spridare
T3/T4 turbo
3" LMM
Extraktorgrenrör
Portad/planad 531-topp
VX3-kam för tillfället (vill byta till något med mer bottendrag)
Bosch 044 bränslepump @ original bränsletryck (3 bar)

Planerar att ladda runt 1.2 bar.


Tips mottages tacksamt! smile

GVR4
3 april 2017 · 94 Inlägg

Hej!
Är det äkta 968-spridare på 450-ish CC? Då är dom goda för max 245 Hk @ 3 bars bränsletryck.
Då är det bra om du inte laddar över 1.2 bar för annars kommer spridarna bottna.
Vilken T3/T4 kommer du köra med? Tänkte så att vi kan räkna ut PR och liknande och se om 1.2 verkligen stämmer.
Vilken 3" LMM kommer du köra på? 016, 012? Eller kanske en custom.
Har lite gamla chip-filer liggande från min Bosch period. Kanske ev kan slänga ihop nåt som passar din setup.

Och till den viktigaste frågan; Har du bredbandslambda och mätare i bilen?

Mew
3 april 2017 · 2 160 Inlägg

GVR4 skrev:
Hej!
Är det äkta 968-spridare på 450-ish CC? Då är dom goda för max 245 Hk @ 3 bars bränsletryck.
Då är det bra om du inte laddar över 1.2 bar för annars kommer spridarna bottna.
Vilken T3/T4 kommer du köra med? Tänkte så att vi kan räkna ut PR och liknande och se om 1.2 verkligen stämmer.
Vilken 3" LMM kommer du köra på? 016, 012? Eller kanske en custom.
Har lite gamla chip-filer liggande från min Bosch period. Kanske ev kan slänga ihop nåt som passar din setup.

Och till den viktigaste frågan; Har du bredbandslambda och mätare i bilen?

Japp, äkta 968-spridare. Funderar mer och mer på att inhandla en ställbar BTR...
Det är denna turbon jag kör med.
LMMen bygger jag ihop själv, det är elektroniken från en original 016 i ett tretums hus.

Har faktiskt ingen bredbandslambda och mätare, men ska svetsa ihop en egen downpipe nu i helgen så man kanske skulle satsa på det?

Ainok
3 april 2017 · 439 Inlägg

KL har chip för 968-spridare och 3'' LMM.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Kevinohh F.IND
3 april 2017 · 148 Inlägg

Skulle rekommendera Viking Chip om du kan få tag på någon som har ett chip eller om du lyckas få tag på Göran.. Heh. KL Finns annars som ovan.

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Mew
3 april 2017 · 2 160 Inlägg

Ainok skrev:
KL har chip för 968-spridare och 3'' LMM.

KevinOT skrev:
Skulle rekommendera Viking Chip om du kan få tag på någon som har ett chip eller om du lyckas få tag på Göran.. Heh. KL Finns annars som ovan.

Tack för eran input. Göran har jag försökt få tag på från och till i 2 år, och KL's chip skulle jag knappt ta i med tång efter vad jag har hört och erfarit. Däremot fick jag kontakt med Fekzen och ordnade chip den vägen. Nu är det "bara" att ordna allt runtomkring då... tongue

GVR4
3 april 2017 · 94 Inlägg

Mew skrev:
...och KL's chip skulle jag knappt ta i med tång efter vad jag har hört och erfarit.

Just av denna anledningen jag frågade om BBL. Finns ingen anledning att snåla på knappt 1000 kr när man ändå har byggt en helt ny motorsetup. Sätt in BBL direkt.

Hojta till ifall inte chippet uppför sig väl, och/eller om du behöver ha en translator byggd till din custom 3" LMM. En translator gör så att du kan mappa in LMM efter korrekt last i tänd och bränslemapp, utan att byta chip.

Lycka till!

Senast redigerat av GVR4 (3 april 2017)

Mew
3 april 2017 · 2 160 Inlägg

GVR4 skrev:

Mew skrev:
...och KL's chip skulle jag knappt ta i med tång efter vad jag har hört och erfarit.

Just av denna anledningen jag frågade om BBL. Finns ingen anledning att snåla på knappt 1000 kr när man ändå har byggt en helt ny motorsetup. Sätt in BBL direkt.

Hojta till ifall inte chippet uppför sig väl, och/eller om du behöver ha en translator byggd till din custom 3" LMM. En translator gör så att du kan mappa in LMM efter korrekt last i tänd och bränslemapp, utan att byta chip.

Lycka till!

Jag kommer göra så. Den är redan på väg till mig. wink

Tack så mycket! Vet du någonstans jag kan läsa om en så kallad translator? Det verkade intressant och som något som är värt att veta. En snabb googlesökning gav inte så mycket. smile

Kevinohh F.IND
4 april 2017 · 148 Inlägg

GVR4 skrev:

Mew skrev:
...och KL's chip skulle jag knappt ta i med tång efter vad jag har hört och erfarit.

Just av denna anledningen jag frågade om BBL. Finns ingen anledning att snåla på knappt 1000 kr när man ändå har byggt en helt ny motorsetup. Sätt in BBL direkt.

Hojta till ifall inte chippet uppför sig väl, och/eller om du behöver ha en translator byggd till din custom 3" LMM. En translator gör så att du kan mappa in LMM efter korrekt last i tänd och bränslemapp, utan att byta chip.

Lycka till!

Ursäkta men BBL? Vad är det exakt?

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Mew
6 april 2017 · 2 160 Inlägg

KevinOT skrev:

GVR4 skrev:

Mew skrev:
...och KL's chip skulle jag knappt ta i med tång efter vad jag har hört och erfarit.

Just av denna anledningen jag frågade om BBL. Finns ingen anledning att snåla på knappt 1000 kr när man ändå har byggt en helt ny motorsetup. Sätt in BBL direkt.

Hojta till ifall inte chippet uppför sig väl, och/eller om du behöver ha en translator byggd till din custom 3" LMM. En translator gör så att du kan mappa in LMM efter korrekt last i tänd och bränslemapp, utan att byta chip.

Lycka till!

Ursäkta men BBL? Vad är det exakt?

Bredbandslambda. smile

GVR4
14 april 2017 · 94 Inlägg

Det har funnits lite olika translators på marknaden. Men idag är det lika billigt och driftsäkert att svänga ihop en custom än att köpa en dyr universal. Räkna med knappt 500 kr för en med lite support inkluderat. Då kan du mappa in linjärt, och/eller log kurvor för att passa in exakt till just din LMM och motor. Bästa är att man kan använda data från koden och räkna fram Hk osv baserat på luftmassa och temperatur.

KevinOT;
BBL är som sagt en förkortning på bredbandslambda. En lambda sensor omvandlar syrehalten i avgaserna till elektrisk spänning som sedan relateras till hur väl bränslet förbrändes. För olika last på motorn så krävs olika grad av förbränning.
En gammaldags lambda kunde bara "mäta" perfekt förbränning. Men en trimmad motor kanske kräver mer bränsle och fetare blandning. Detta kan inte en smalbandslambda mäta bra då den har branta fall utanför sitt perfekta område.
Här kommer BBL in. Den sensorn kan mäta över ett större område och därför får du som trimmare bättre översikt över hur bränslet förbränns och hur motorn mår under last.

Kurvor på lambdagivare:

https://forum.ih8mud.com/attachments/wide-vs-narrow-o2-jpg.161395/

Som du ser så har smalbands endast 1 volt att spela på. Medans BBL har 5 volt och en flackare kurva.

Hoppas detta hjälpte lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang