"Gräddcola" liknande på oljestickan (Volvo V70 2,5T 1998)

TheXmeX99
10 maj 2017 · 19 Inlägg

Hejsan, förra sommaren köpte min kille en Volvo V70 1998!
Efter några månader så var det mycket "gräddcoleliknande" vätska på oljestickan, men det försvann efter ett tag!
Han sålde den sedan till min mamma och då har det blivit värre med den vätskan.
Det har försvunnit i perioder och kommit tillbaka igen men man märker det inte när man kör, men den tar en massa olja och kylarvatten

Har ni några teorier eller idéer på vad som kan ha hänt?

Tack på förhand!

Volvo 945 "Ayra" (1991)
Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 850 "Tysken" (1997)
Tobzter
10 maj 2017 · 3 145 Inlägg

Vevhusventilation och topplock e väl de och kolla ?
Hur ser oljan ut?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Utmarks-Loke
10 maj 2017 · 5 833 Inlägg

En dålig turbo kan eventuellt läcka vatten till oljan också men jag vet inte om en sådan bil har vattenkyld turbo

caromania Forummoderator
10 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En dålig turbo kan eventuellt läcka vatten till oljan också men jag vet inte om en sådan bil har vattenkyld turbo

Med allra största säkerhet så är det vattenkyld turbo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
10 maj 2017 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
En dålig turbo kan eventuellt läcka vatten till oljan också men jag vet inte om en sådan bil har vattenkyld turbo

Med allra största säkerhet så är det vattenkyld turbo.

I såna fall kan den vara värd att kolla upp. Bättre än sprucken topp i alla fall.

Mack Forum- och sitemoderator
10 maj 2017 · 26 136 Inlägg

En fråga; hur mycket är "drar mycket olja?"
Dessa drar en hel del olja. Min egen gör det och vad i alla fall jag har läst mig till så verkar många andra ha haft samma bekymmer. Dvs inte mycket att varken oroa sig över eller göra något åt, så länge det inte är överdrivna mängder.
Dock går det att kolla upp vissa punkter som brukar kunna orsaka problem, som tex tätningen mellan växellåda och motor.

Nåt annat bekymmer är spruckna slangar. Kolla över dessa innan ni konstaterar något. Har själv bytt ut alla slangar till och från kylaren och runt om utom en som är lite knepig att komma åt.
Detta gjorde jag just för att få bukt på just ett försvinnande av glykol.

Om försvinnandet av glykol och olja inträffar på grund av ovanstående anledningar så råder jag att byta packningen på oljestickan. Har själv haft samma problem med "gräddkola" på stickan och en ny packning löste problemet, då det bara var kondens.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jaka54
10 maj 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan kan det bara vara kondens men...i värsta fall topplockspackningen.
Kolla också om motorn har vattenkyld turbo då det kan komma in vatten i motorn den vägen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2017 · 13 734 Inlägg

om det är fukt brukar stickan vara grädd/kaffe färgad längst upp det som är nere i oljan är svart.    så är all olja kaffe/grädde färgad så är det något värre kan vara så enkelt att det är kylaren som är dålig då dessa har inbyggd oljekylare på 850 brukar dessa spricka så oljan läcker ner i vattnet och tvärsom.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Anton945
10 maj 2017 · 29 Inlägg

Är det längst hela stickan och inte bara längst ner på nivåmärkeringen är det troligtvis bara kondens och alltså ingen fara. Ta en långsväng så den blir ordentligt varm ibland så försvinner det nog.

Volvo 945 (1998)
Christian S
11 maj 2017 · 4 816 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
En dålig turbo kan eventuellt läcka vatten till oljan också men jag vet inte om en sådan bil har vattenkyld turbo

Med allra största säkerhet så är det vattenkyld turbo.

ja det är den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang