Vad för problem har du haft med din Toyota eller Lexus?

Evildan
13 maj 2017 ·

Här kan ägare av Toyota eller Lexus få skriva av sig gällande dom problem som haft med sina bilar.
Man får även göra inlägg om att bilen varit problemfri.

Jag börjar med några av dom jag ägt.

Prius 2008 rullat ca 11500 mil vid inköp och 13300mil vid försäljning.
Har reparerat: Ingenting.

Prius 2010 rullat 4369 mil vid inköpet och 7670 mil vid försäljning.
Har reparerat: Böt startbatteri då bilen stod parkerad i garage 10månader av första ägaren vilket batteriet inte uppskattade.
Kostnad: 0kr då återförsäljaren stod för det.

Yaris 2014 nybil 200 mil kördes 50 mil av mig och självklart inga problem. Skamligt annars.

C-HR 2017 nybil 42 mil kördes 60 mil av mig och självklart inga problem. Skamligt annars.


Avensis 1.8 aut 2001 som rullat som en Taxikurirbil, 42000 mil när jag köpte den och körde den något år med enbart en generator som lät illa vilket kanske inte är konstigt med tanke på den konstanta belastningen från Taxiutrustningen.

Corolla Touring 1998 som hustrun köpte vid 22000mil 2001, den hade ägts av landstinget innan. Hon körde den 16000mil med ett flexrör och en abs-givare som behövde bytas. Bilen blev tyvärr antastad hösten 2012 av en självmordsbenägen hjorttjur som gjorde att bilen skrotades. Frugan klarade sig oskadd.

Prius PIP 2013 9774 mil vid inköp och har nu rullat 10087 mil, givetvis också problemfritt förutom några kaffelatte drickandes iPhonefi{{or som gjort i byxorna när jag rullat ljudlöst fram på gatan/parkeringen.
Har reparerat: ingenting.
Jo, ett problem till: Det är jävligt störande när det fastnar sten i däcksmönstret och man tvingas lyssna på tick tick tick tick tick tick tick när man kör genom staden.

Fyll på nu gubbar och kärringar.

Senast redigerat av Evildan (13 maj 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 483 Inlägg

Prius gen2. Bytt en fjäder bak. Även startbatteriet men i kostnad så så var väl detta motorcykelbatteri en mindre kostnad. Inget jag tänkte på iallafall och då är jag en snål jävel.

Hade rullat cirka 12000 mil vid köp. Nu närmar den sig med stormsteg 18000 mil. Tjejen kör en del. Hennes bil som INTE ska bytas ut. Bra burk.

Jo, det glömde jag: Ett parkeringsljus för 8 kronor är bytt med. Skrothög...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 maj 2017 ·

Blir nog klent med trådpåfyllnad i afton eftersom ESC, eller som det även kallas, Melodifestivalen, livesänds just nu med en massa Priusägare på plats i Ukraina.

Givetvis är tråden även öppen för Lexushybridägare.

Äh, vad fan, jag öppnar tråden för samtliga Toyota och Lexusägare!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
Blir nog klent med trådpåfyllnad i afton eftersom ESC, eller som det även kallas, Melodifestivalen, livesänds just nu med en massa Priusägare på plats i Ukraina.

Givetvis är tråden även öppen för Lexushybridägare.

Äh, vad fan, jag öppnar tråden för samtliga Toyota och Lexusägare!

Jo jag såg en Prius i polisutförande i reklamen... Kul med den nya ljudlimpan men låtarna suger ju till den grad att ett bad i poolen står högre i kurs just nu. GoNatt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 maj 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Blir nog klent med trådpåfyllnad i afton eftersom ESC, eller som det även kallas, Melodifestivalen, livesänds just nu med en massa Priusägare på plats i Ukraina.

Givetvis är tråden även öppen för Lexushybridägare.

Äh, vad fan, jag öppnar tråden för samtliga Toyota och Lexusägare!

Jo jag såg en Prius i polisutförande i reklamen... Kul med den nya ljudlimpan men låtarna suger ju till den grad att ett bad i poolen står högre i kurs just nu. GoNatt.

Såg också den stripade genII och tyckte den passade verkligen på platsen.
Inte ens våran tämligen välljudande Yamahaanläggning hjälper för att rädda spektaklet, undrar hur låtarna som inte gick vidare låter?!
Natti.

Presidento Of World
13 maj 2017 · 3 329 Inlägg

Prius Gen2; kört lite över 750mil på 2 månader utan några som helst problem

Ju.. satte på ett par nya sommardäck nu.

Mycket nöjd!

Nästa blir även den prius förhoppningsvis gen3 :3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
trubbelturbo
13 maj 2017 · 1 460 Inlägg

Jag äger ingen Toyota hybrid, men ett par jag känner till har en ny Yaris hsd. Problemet som de förklarat för mig är att när man startar bilen och ska åka iväg så ska detta ske på enbart eldrift. Men inget händer när man trycker på gaspedalen, som att om elmotorn inte "startar". Jag är inte så insatt i hsd men det verkar som om de upplever detta som ganska bekymmersamt. Blev tvugna att åka bärgare till verkstad en gång men problemet kvarstår, senast jag såg dem höll de på och krångla i 10 minuter innan bilen till slut rullade iväg. Skumt.. hmm

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
13 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Blir nog klent med trådpåfyllnad i afton eftersom ESC, eller som det även kallas, Melodifestivalen, livesänds just nu med en massa Priusägare på plats i Ukraina.

Givetvis är tråden även öppen för Lexushybridägare.

Äh, vad fan, jag öppnar tråden för samtliga Toyota och Lexusägare!

Tack för insläppet!

Köper och säljer inte så många bilar pga köper bara bra bilar men har haft tre Toyotor om man är kräsen.

En Carina 2 från -88 som jag köpte 1999 för 16k. Den hade gått 16000mil då. Jag sålde den ett år senare då den hade gått 18000 för 17k. Inget gick sönder under det året. En kall jävla vinter var det, minns hur otroligt fort den kom upp i värme och hur trevlig den var att köra när det var halt. Perfekt balans. Enorm trunk.

Yarisen räknas inte. Hade den ju bara i några veckor nu i vintras. Jävligt skitig var den dock när jag fick nävarna på den så det gick åt mycket skurpulver. 2002a som gått 2300mil. Ny med andra ord. Bra värme som fan var det i den. Slö, men grym värme. Drog ingen soppa heller. Bästa med den var som sagt värmen, vilken vinterbil!

Lexusen är för ny i min ägo (18 månader) för att den ska bedömas. Jag återkommer om något går sönder. (fniss) Den passerade just 7000mil så snart rasar det väl dock friskt. Riktigt trevlig bil på alla sätt inklusive sjuk ljudanläggning. Även i den är det galet bra värme, rövgrillen steker fint på vintern och fläktarna i sätet är fina på sommaren. Nackdelar? Ja, bakluckan är smalare än ett gitarr-case. Man får tråckla in Stratan, för att inte tala om ES-335an.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
n_andersson
13 maj 2017 · 689 Inlägg

Lexus is 250. Haft den i ca3 år. Vattenpumpen börja låta lite så vi bytte den vid drygt 20 000 mil. Annars inget fel o blankt papper vid varje bes. Åker mycket skönare i den än man gjorde med min gamla s 60 som va 3 år nyare

Evildan
13 maj 2017 ·

trubbelturbo skrev:
Jag äger ingen Toyota hybrid, men ett par jag känner till har en ny Yaris hsd. Problemet som de förklarat för mig är att när man startar bilen och ska åka iväg så ska detta ske på enbart eldrift. Men inget händer när man trycker på gaspedalen, som att om elmotorn inte "startar". Jag är inte så insatt i hsd men det verkar som om de upplever detta som ganska bekymmersamt. Blev tvugna att åka bärgare till verkstad en gång men problemet kvarstår, senast jag såg dem höll de på och krångla i 10 minuter innan bilen till slut rullade iväg. Skumt.. hmm

Finns en instruktionsbok jag rekommenderar dom att läsa så dom fixar biffen. Bilen startar på enbart el om vissa kriterier är uppfyllda såsom driftstemperatur i ICE, innertemperaturen i bilen är som den inställda på klimatanläggningen alternativt klimatanläggningen är avstängd, hybridbatteriet är tillräckligt fullt. Vidare måste bromsen tryckas ned när dom trycker på startknappen, växelväljaren i neutral.
Om startbatteriet gjort sitt kan HSD-systemet krångla på det viset eftersom spänningen blir för låg. Samma gäller om batteripolerna är glappa.

Nu har du möjlighet att stila lite för dina bekanta. wink

Juggen1988
14 maj 2017 · 161 Inlägg

Prius II (2009) i dagsläget är hon  cirka 16 200 ish mil gammal och på de cirka 5 400 bil hon har rullat i min ägo har jag bara behövt byta slitagedelar (bromsbelägg fram och bromsskivor bak) utöver ordinarie service.

Står i valet och kvalet att köpa en Avensis nu när barn nr 2 är på ingång, men jag tar och testar först om en takbox löser de extra lastkraven.

Senast redigerat av Juggen1988 (14 maj 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Muttley
14 maj 2017 ·

Hade en Celica -91 för en del år sedan.
Den drack olja vilket var vanligt för den motorn,  lättlöst problem men lat som jag var så orkade jag inte byta ventiltätningarna som kostade några kronor smile
Jag sålde den när slitagedelarna till handbromsen behövdes byta så som backar och vajrar.
Köparen fixade handbroms och oljedrickandet och köparen efter det skrotade den i en olycka smile

Annars kostade den toyotan mig inte något värst jämfört med diverse familjesvenskarna.

Jokabsson
14 maj 2017 · 1 177 Inlägg

Jag har aldrig haft en Toyota/Lexus men min farfar har haft sin Corolla -06 1.6 sedan den var fabriksny och har idag rullat 14 000 mil.
Förutom att det knarrar lite i förarstolen och att bilen äter halvljuslampor så är det bara olja och bromsar som bytts på bilfan. Den är så problemfri att den nästan blir tråkig av den anledningen.

Ska man ha en hållbar bruksbil så är Toyota svårslagen. Japanernas nolltolerans för bristande kvalité är imponerande.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang