Köpråd BMW 525d E61 LCI Eller V70 D5 2008

Nummela
5 maj 2017 · 230 Inlägg

Håller på att söka en ny bil... Fastnat för 2st.

BMW:n
https://www.rinta-jouppi.com/vaihtoautot/bmw/525/229537

Volvon
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/8792901

Vilken skulle ni köpt och varför?

When the clutch drops, the bullshit stops!
panda666
5 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Skulle personligen ha valt bmwn, för att jag gillar RWD men volvon är inte dum den heller. Båda bilar är sköna att köra, bmwn sportigare säkert, gillar faktiskt båda modeller. v70s är välbyggda och d5 är nog en bra motor. Om ja inte är helt ute o cyklar så ska bmwn ha en 6a diesel, låter fint som fan.

Nummela
5 maj 2017 · 230 Inlägg

Jo, jag själv har hållit på med BMW sen jag var 18, men det är tjejen som skall byta bort passaten mot en av dem. Hon lutar lite mera mot BMW:n och jag lite mera mot Volvon, komforten är viktig, åker vi på någon längre bilresa blir det denna bil vi tar då.
Morsan och farsan har en 535d och brorsan en 535d LCI så jag har suttit ganska mycket i e60 & e61or...
Volvon däremot har jag endast suttit ca. 10 minuter i.. haha

When the clutch drops, the bullshit stops!
Nummela
5 maj 2017 · 230 Inlägg

Dock är BMW:n rullad 33000mil och volvon "endast" 28000mil...

When the clutch drops, the bullshit stops!
panda666
5 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Nummela skrev:
Dock är BMW:n rullad 33000mil och volvon "endast" 28000mil...

lol feta motorer ni hade i familjen, båda verkar ha gått ungefär lika mycket. ska du inte ha nått som gått mindre? borde endå inte vara några problem om dom har blivit välskötta med service osv, rwd är så mycket roligare än allt annat så ja skulle nog välja bmw alla dagar. Även om volvos är bra bilar dom med.

Nummela
5 maj 2017 · 230 Inlägg

panda666 skrev:

Nummela skrev:
Dock är BMW:n rullad 33000mil och volvon "endast" 28000mil...

lol feta motorer ni hade i familjen, båda verkar ha gått ungefär lika mycket. ska du inte ha nått som gått mindre? borde endå inte vara några problem om dom har blivit välskötta med service osv, rwd är så mycket roligare än allt annat så ja skulle nog välja bmw alla dagar. Även om volvos är bra bilar dom med.

Jo, skall det vara så skall det vara ordentligt, kör ju M5a själv. haha

Då budgeten ligger på ca. 10.000€ så får man inte egentligen likvärdiga bilar som rullat mindre, vill inte ha Pre-LCI BMW heller har kollat på e91 med men hittar ingen passlig...

Firman har en v70 05:a så det känns som "uttjatat" med.

Brukar inte i allmänhet kolla på milen, kollar mest på hur bilen blivit skött, en Nissan som rullat 30k mil skulle jag heller aldrig överväga... känns inte som en japansk 2 liters diesel är något att lita på efter 20k mil.. haha

Och Honda/Mazda osv går bort direkt, har inget övers för japaner om det inte märks.... haha

When the clutch drops, the bullshit stops!
panda666
6 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Nummela skrev:

panda666 skrev:

Nummela skrev:
Dock är BMW:n rullad 33000mil och volvon "endast" 28000mil...

lol feta motorer ni hade i familjen, båda verkar ha gått ungefär lika mycket. ska du inte ha nått som gått mindre? borde endå inte vara några problem om dom har blivit välskötta med service osv, rwd är så mycket roligare än allt annat så ja skulle nog välja bmw alla dagar. Även om volvos är bra bilar dom med.

Jo, skall det vara så skall det vara ordentligt, kör ju M5a själv. haha

Då budgeten ligger på ca. 10.000€ så får man inte egentligen likvärdiga bilar som rullat mindre, vill inte ha Pre-LCI BMW heller har kollat på e91 med men hittar ingen passlig...

Firman har en v70 05:a så det känns som "uttjatat" med.

Brukar inte i allmänhet kolla på milen, kollar mest på hur bilen blivit skött, en Nissan som rullat 30k mil skulle jag heller aldrig överväga... känns inte som en japansk 2 liters diesel är något att lita på efter 20k mil.. haha

Och Honda/Mazda osv går bort direkt, har inget övers för japaner om det inte märks.... haha

hehe förstår dig, skulle också vilja ha en m5 e39 för vardagsbruk men känns kanske lite overkill?^^ tänkte ni importera eller? sidan är på finska? har för mig att bilarna är mycket dyrare i finland än här.

Nummela
6 maj 2017 · 230 Inlägg

M5an används nog endast för nöjeskörning, hehe.

Vi bor i Finland men är Finlandssvenskar, har nog kollat på svenska bilar med men den finska importskatten är så dyr så en svensk bil blir lika dyr som en finsk före den har finska brickor. smile

When the clutch drops, the bullshit stops!
Nummela
6 maj 2017 · 230 Inlägg

Ringde förresten på BMW:n idag, försäljaren skulle kolla upp skicket på den och höra av sig. smile

When the clutch drops, the bullshit stops!
panda666
6 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Nummela skrev:
M5an används nog endast för nöjeskörning, hehe.

Vi bor i Finland men är Finlandssvenskar, har nog kollat på svenska bilar med men den finska importskatten är så dyr så en svensk bil blir lika dyr som en finsk före den har finska brickor. smile

funderar sj ibland ifall jag ska ner till finland eller tyskland för att köpa en bimmer, 540 för det mesta, men blir aldrig av då jag är lat och orkar inte. kanske om man hade nån som var intresserad att bila ner ditt hämta en bil o dra tbax till stockholm.

NRGv6
6 maj 2017 · 92 Inlägg

Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

Senast redigerat av NRGv6 (6 maj 2017)

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
panda666
6 maj 2017 · 4 250 Inlägg

NRGv6 skrev:
Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

kan vara smaksak det också, både volvo och bmw är sköna bilar, v70 kan kännas lite båtiga ibland men dom är välbyggda, bmw är lätt roligare att köra, speciellt med automat är komforten väldigt svårslagen, dom håller nog båda en väldigt hög komfort nivå, samma sak med mercor e klass, också sköna bilar att åka i.

men tror nog inte jag har sett nån sladda runt i en v70 än, kanske i en awd?
bmwn kan du både köra lugnt och väl när man har lust leka med;)

Nummela
6 maj 2017 · 230 Inlägg

panda666 skrev:

NRGv6 skrev:
Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

kan vara smaksak det också, både volvo och bmw är sköna bilar, v70 kan kännas lite båtiga ibland men dom är välbyggda, bmw är lätt roligare att köra, speciellt med automat är komforten väldigt svårslagen, dom håller nog båda en väldigt hög komfort nivå, samma sak med mercor e klass, också sköna bilar att åka i.

men tror nog inte jag har sett nån sladda runt i en v70 än, kanske i en awd?
bmwn kan du både köra lugnt och väl när man har lust leka med;)

Som sagt, ringde på BMW:n, försäljaren skall höra av sig på måndag med en "ärlig" åsikt om bilen (Familjevän så tror inte han vill sälja skit åt oss... haha)
Är det något fel på BMW:n ringer jag direkt på Volvon.

Det är väl mest komfort vi är ute efter, därför är Volvo med på listan, D5an som är så gott som en bombsäker motor. Har ju en v70 -05 som tjejen kör nu medans passaten står utan växellåda och hon gillar den, jag gillar den, i princip alla gillar v70, nu skall vi ju inte ha någon "rolig prestandabil/vinterbil/sladdbil" utan hon skall ha en bil att pendla med till jobbet, blir väl ca. 6 mil om dan...

Dock är hon sugen på BMW (kan hända att jag råkat hjärntvätta henne i 9 år om att hon skall skaffa BMW, haha)
BMW:n kan jag nästan utantills, alla typfel, knep osv osv så därför är BMW:n med på listan, BMW:n är lite mera utrustad också vill jag påstå.
Sen är inte RWD så farligt på vintern på moderna bilar. Har man bra däck och alla antispinn/antisladd osv så går det nästan lika bra som en FWD.

Dock hade Volvon dragkrok, det hade inte BMW:n. Dragkroken är nog ett litet plus.

When the clutch drops, the bullshit stops!
Jokabsson
6 maj 2017 · 1 175 Inlägg

NRGv6 skrev:
Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

Har du kört någon annan RWD-bil än din 945? smile
Min erfarenhet är att RWD fungerar precis lika säkert i snö och modd som FWD och är verkligen inte "förjäkligt". Däremot är det jobbigt att köra om man inte har fungerande antisladd och antispinn oavsett drivhjul.

Väljer man en bil med mycket vridmoment så skulle jag till och med rekommendera RWD eftersom bilen gräver ner bakänden när man ska iväg vilket gör den kvickare i kniviga situationer. Exempelvis i en rondell med högt trafikflås så har jag haft svårigheter att komma iväg med Saab och Audi, eftersom framhjulen bara spinner (särskilt om man har lite last också), medan mina bimmrar hoppar iväg direkt.

I övrigt så tror jag att Volvon är en mer avslappnad och mjuk bil, medan BMWn har ett sportigare och mer vaket uppförande.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
NRGv6
6 maj 2017 · 92 Inlägg

Cracksoup skrev:

NRGv6 skrev:
Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

Har du kört någon annan RWD-bil än din 945? smile
Min erfarenhet är att RWD fungerar precis lika säkert i snö och modd som FWD och är verkligen inte "förjäkligt". Däremot är det jobbigt att köra om man inte har fungerande antisladd och antispinn oavsett drivhjul.

Väljer man en bil med mycket vridmoment så skulle jag till och med rekommendera RWD eftersom bilen gräver ner bakänden när man ska iväg vilket gör den kvickare i kniviga situationer. Exempelvis i en rondell med högt trafikflås så har jag haft svårigheter att komma iväg med Saab och Audi, eftersom framhjulen bara spinner (särskilt om man har lite last också), medan mina bimmrar hoppar iväg direkt.

I övrigt så tror jag att Volvon är en mer avslappnad och mjuk bil, medan BMWn har ett sportigare och mer vaket uppförande.

Har kört ett par andra ja och inte kört men åkt liknande BMW smile BMWn fick vi sladd på flera gånger i uppförsbackar även fast man tog det lungt och det har inte hänt med volvon lika mycket osv smile Har även märkt att det blir mer lättkontrollerat med sladd i en RWD Volvo än BMW, vet inte riktigt varför?

En skarp kurva i 70 knyck på vintern så tackar och bockar man för FWD wink (Om man inte är driftingexpert förståss tongue )

Håller helt med på att Volvo är mer vardagsbil och mer mjuk samt att BMW är mer sportig, skulle hon haft en rolig sommarbil så hade jag helt klart sagt BMWn men som daily V70n alla dagar i  veckan smile

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Jokabsson
6 maj 2017 · 1 175 Inlägg

NRGv6 skrev:

Cracksoup skrev:

NRGv6 skrev:
Skulle köpt Volvon helt klart. Farsan hade en V70 i många år och den bara gick och gick, var bara vanlig service som filter och olja som gjordes och den hade gått över 30 när vi sålde den. Riktig sköna bilar, åkt på mååånga långresor i V70 och det är den skönaste bilen jag åkt i helt ärligt smile RWD är väll roligt när man VILL sladda men när man inte vill så är det förjäkligt, som daily skulle jag säga att V70n är klart det bästa valet. Den har många mil kvar dessuton smile

Edit: Har åkt liknande BMW också ganska mycket och dem är helt klart ett par klasser lägre i komfort smile

Har du kört någon annan RWD-bil än din 945? smile
Min erfarenhet är att RWD fungerar precis lika säkert i snö och modd som FWD och är verkligen inte "förjäkligt". Däremot är det jobbigt att köra om man inte har fungerande antisladd och antispinn oavsett drivhjul.

Väljer man en bil med mycket vridmoment så skulle jag till och med rekommendera RWD eftersom bilen gräver ner bakänden när man ska iväg vilket gör den kvickare i kniviga situationer. Exempelvis i en rondell med högt trafikflås så har jag haft svårigheter att komma iväg med Saab och Audi, eftersom framhjulen bara spinner (särskilt om man har lite last också), medan mina bimmrar hoppar iväg direkt.

I övrigt så tror jag att Volvon är en mer avslappnad och mjuk bil, medan BMWn har ett sportigare och mer vaket uppförande.

Har kört ett par andra ja och inte kört men åkt liknande BMW smile BMWn fick vi sladd på flera gånger i uppförsbackar även fast man tog det lungt och det har inte hänt med volvon lika mycket osv smile Har även märkt att det blir mer lättkontrollerat med sladd i en RWD Volvo än BMW, vet inte riktigt varför?

En skarp kurva i 70 knyck på vintern så tackar och bockar man för FWD wink (Om man inte är driftingexpert förståss tongue )

Håller helt med på att Volvo är mer vardagsbil och mer mjuk samt att BMW är mer sportig, skulle hon haft en rolig sommarbil så hade jag helt klart sagt BMWn men som daily V70n alla dagar i  veckan smile

Hehe njaa, jag ligger och trycker rätt hårt i både 90 och 100 på favorit-söndags-rundan i ganska skarpa kurvor (med god sikt såklart) och själv tycker jag att RWD gör upplevelsen mindre dramatisk, då det inte blir däck-skrik eller kraftiga gungningar som det kunde bli i Saaben. Visst, det är två helt olika bilar, men då är Saab 9-3 ändå ordentligt sportigare än en Volvo V70 smile
Isgata i uppförsbacke kan väl vara akilleshälen för en bakhjulsdriven bil. Körde i vintras en dag då det var precis under nollan och ett tunt lager is låg över vägarna innan saltbilen hade varit där. Då fick man inte dra på för mycket. Men jag hade inte bråttom, så det gick bra det också smile

Som pendlar/familjebil så är nog V70 möjligtvis strået vassare. Personligen skulle jag dock utan tvekan valt BMWn, men alla är vi olika!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
6 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Hehe kan inte gå fel med nån av dom bilarna så välj vilken som ni trivs bäst med;) båda är sköna bilar, om ni inte väljer nån av dom kanske skaffa en v70 med awd^^

Nummela
15 maj 2017 · 230 Inlägg

Ville bara meddela att BMW:ns kabelhärva var taskig i bakluckan, trodde det hade blivit fixat på faceliftade modellerna?
Så idag hämtade vi volvon. Här finns en bild på nya v70n samt företagets slitvarg med 52 000mil på vägen hem! smile

http://imgur.com/a/DfmaE

Senast redigerat av Nummela (15 maj 2017)

When the clutch drops, the bullshit stops!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang