Få rättvis ersättning från F-bolag vid krock

Vivah
15 maj 2017 · 40 Inlägg

Jag blev påkörd av en kille som skulle ut från ett parkeringsområde.
Så länge inte killen är en mästare på att förvränga saker så är saken klar - han gjorde fel.
Därmed ska jag få ersättning.
Min ruttna Opel -99 fick bogseras bort och ska nu begravas, dvs det är inte värt att laga.
Min försäkring täcker inget.

Som jag fattar det nu ska killens F-bolag ringa mej och diskutera ersättning.
Min bror som är bilmekaniker tycker jag ska försöka få 12-15.000.
Enligt värderingssajter ligger dom däromkring.
Men hur lätt är det att förhandla med ett F-bolag...?
Hur går det till egentligen, vad säger man?
Blir det som en budgivning typ....
Hur jag ska jag hävda min rätt?

Usch vad jag hatar sånt här...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Ja du lär väl få ett skambud med posten såklart..
Men ge dig inte , och om dom bråkar så kräv en likvärdig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
16 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Honda-97 skrev:
Jag blev påkörd av en kille som skulle ut från ett parkeringsområde.
Så länge inte killen är en mästare på att förvränga saker så är saken klar - han gjorde fel.
Därmed ska jag få ersättning.
Min ruttna Opel -99 fick bogseras bort och ska nu begravas, dvs det är inte värt att laga.
Min försäkring täcker inget.

Som jag fattar det nu ska killens F-bolag ringa mej och diskutera ersättning.
Min bror som är bilmekaniker tycker jag ska försöka få 12-15.000.
Enligt värderingssajter ligger dom däromkring.
Men hur lätt är det att förhandla med ett F-bolag...?
Hur går det till egentligen, vad säger man?
Blir det som en budgivning typ....
Hur jag ska jag hävda min rätt?

Usch vad jag hatar sånt här...

Det är inte helt ovanligt att försäkringsbolagen tittar på det faktiska marknadspriset. Vad din bror tycker är faktiskt inte så intressant (tyvärr). Med det då inte sagt att han inte har helt rätt i sin värdering
Ta en titt på ex.vis Blocket och se vad man försöker få för motsvarande bil. Värderingssidor på nätet tenderar ofta att ha fel, på båda hållen. Om så är fallet med just din bil vet jag givetvis inte.

Normalt sett kommer först ett "dåligt" bud, inte alltid, men ofta är första budet lågt. Du hävdar då att "nej nej, det där går inte att skaffa en likvärdig bil för" (givetvis under förutsättning att det inte går. Här är det alltså bra att veta vad folk begär när en likvärdig bil ska säljas). Och sen kommer ett bud till, som blir lite bättre.

Det går inte att dra hur långt som helst givetvis. Det kommer till en punkt då försäkringsbolaget säger "nej, nu stannar vi här". Då kan du överklaga, vilket i sin tur inte per automatik innebär att det blir mer pengar för din del (det kan rent av visa sig bli ett riktigt dåligt beslut).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vivah
16 maj 2017 · 40 Inlägg

Tack för svaren.

Brorsan har rätt bra koll då han köpt och sålt många bilar.
Jag har kollat 3 värderingssajter och hos bilhandlare ligger det runt 15.000.
På Blocket (finns inte jättemånga liknande) så ligger dom på 10-14.000.

Ska summan bestämmas under ett samtal eller får man fundera emellan?
Vet ni om dom använder någon speciell värderingssajt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2017 · 17 486 Inlägg

Honda-97 skrev:
Tack för svaren.

Brorsan har rätt bra koll då han köpt och sålt många bilar.
Jag har kollat 3 värderingssajter och hos bilhandlare ligger det runt 15.000.
På Blocket (finns inte jättemånga liknande) så ligger dom på 10-14.000.

Ska summan bestämmas under ett samtal eller får man fundera emellan?
Vet ni om dom använder någon speciell värderingssajt?

Läs it_mutts inlägg.

De tittar på Blocket och inte värderingssajter då dessa sällan stämmer. Din bror borde sagt åt dig detta faktum. Så mellan 10-14k låter alltså rimligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2017 · 13 746 Inlägg

ett tips när det gäller att prata med försäkringsbolag är att ha faktan framför dig när du pratar med dom.

du ska kunna köpa en likvärdig bil punkt slut!.
alltså samma mil eller mindre     har din bil ac ska den likvärdiga bilen ha ac.  osv.   leta på bilfirmor blocket osv  spara länkar och var beredd att maila över dom till handläggaren. ju mer förberedd du är ju mindre försöker dom krångla till det.     har förhandlat vid 2tillfällen   ena gången en stulen bil och sen en som jag krockade med (motpartens fel) och båda gångerna la dom låga värderingar  men efter lite snabb motbevisning har jag alltid fått rimlig ersättning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
16 maj 2017 ·

Growe skrev:
ett tips när det gäller att prata med försäkringsbolag är att ha faktan framför dig när du pratar med dom.

du ska kunna köpa en likvärdig bil punkt slut!.
alltså samma mil eller mindre     har din bil ac ska den likvärdiga bilen ha ac.  osv.   leta på bilfirmor blocket osv  spara länkar och var beredd att maila över dom till handläggaren. ju mer förberedd du är ju mindre försöker dom krångla till det.     har förhandlat vid 2tillfällen   ena gången en stulen bil och sen en som jag krockade med (motpartens fel) och båda gångerna la dom låga värderingar  men efter lite snabb motbevisning har jag alltid fått rimlig ersättning

Nu har inte detta riktigt med tråden att göra men du har flera gånger på forumet skrivit att det bara är puckon eller idioter som krockar och därav är krocksäkerheten hos en bil oviktig.
Så, är du ett pucko eller en idiot per din egna definition?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2017 · 13 746 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:
ett tips när det gäller att prata med försäkringsbolag är att ha faktan framför dig när du pratar med dom.

du ska kunna köpa en likvärdig bil punkt slut!.
alltså samma mil eller mindre     har din bil ac ska den likvärdiga bilen ha ac.  osv.   leta på bilfirmor blocket osv  spara länkar och var beredd att maila över dom till handläggaren. ju mer förberedd du är ju mindre försöker dom krångla till det.     har förhandlat vid 2tillfällen   ena gången en stulen bil och sen en som jag krockade med (motpartens fel) och båda gångerna la dom låga värderingar  men efter lite snabb motbevisning har jag alltid fått rimlig ersättning

Nu har inte detta riktigt med tråden att göra men du har flera gånger på forumet skrivit att det bara är puckon eller idioter som krockar och därav är krocksäkerheten hos en bil oviktig.
Så, är du ett pucko eller en idiot per din egna definition?

har jag sagt motsatsen någon gång?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
16 maj 2017 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
ett tips när det gäller att prata med försäkringsbolag är att ha faktan framför dig när du pratar med dom.

du ska kunna köpa en likvärdig bil punkt slut!.
alltså samma mil eller mindre     har din bil ac ska den likvärdiga bilen ha ac.  osv.   leta på bilfirmor blocket osv  spara länkar och var beredd att maila över dom till handläggaren. ju mer förberedd du är ju mindre försöker dom krångla till det.     har förhandlat vid 2tillfällen   ena gången en stulen bil och sen en som jag krockade med (motpartens fel) och båda gångerna la dom låga värderingar  men efter lite snabb motbevisning har jag alltid fått rimlig ersättning

Nu har inte detta riktigt med tråden att göra men du har flera gånger på forumet skrivit att det bara är puckon eller idioter som krockar och därav är krocksäkerheten hos en bil oviktig.
Så, är du ett pucko eller en idiot per din egna definition?

har jag sagt motsatsen någon gång?

B A Z I N G A !

Vivah
17 maj 2017 · 40 Inlägg

Tack för tips!

Jag har scannat blocket på liknande Opel.
Finns bara en -99 och tre -00 som är likvärdiga (lite bättre enligt annonserna).
Fanns ingen -98.
Alla har gått ungefär lika långt.
Den äldre ligger på 12.500 men har inte dragkrok.
De andra på 14-15.000
Den fjärde hos bilhandlare är prissatt till 19.900 (3d).

Brorsan har nu via sitt jobb fixat en VW till mej som är lite bättre + får endel fixat.
Jag fick den för 16.000.
Är det smart att använda som argument att jag fick betala 16 för en "likvärdig" och därför vill ha det?
Dessutom att jag _måste_ ha en bil snarast.
Får kanske inte det, men som utgångspunkt.


Growe skrev:
ett tips när det gäller att prata med försäkringsbolag är att ha faktan framför dig när du pratar med dom.

du ska kunna köpa en likvärdig bil punkt slut!.
alltså samma mil eller mindre     har din bil ac ska den likvärdiga bilen ha ac.  osv.   leta på bilfirmor blocket osv  spara länkar och var beredd att maila över dom till handläggaren. ju mer förberedd du är ju mindre försöker dom krångla till det.     har förhandlat vid 2tillfällen   ena gången en stulen bil och sen en som jag krockade med (motpartens fel) och båda gångerna la dom låga värderingar  men efter lite snabb motbevisning har jag alltid fått rimlig ersättning

it_mutt Avstängd
17 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Honda-97 skrev:
Tack för tips!

Jag har scannat blocket på liknande Opel.
Finns bara en -99 och tre -00 som är likvärdiga (lite bättre enligt annonserna).
Fanns ingen -98.
Alla har gått ungefär lika långt.
Den äldre ligger på 12.500 men har inte dragkrok.
De andra på 14-15.000
Den fjärde hos bilhandlare är prissatt till 19.900 (3d).

Brorsan har nu via sitt jobb fixat en VW till mej som är lite bättre + får endel fixat.
Jag fick den för 16.000.
Är det smart att använda som argument att jag fick betala 16 för en "likvärdig" och därför vill ha det?
Dessutom att jag _måste_ ha en bil snarast.
Får kanske inte det, men som utgångspunkt.

Nej. Det är en annan bil. Enda likheten är att det är "en bil". Att du gav 16k för den är inte riktigt försäkringsbolagets fel (sen kan det vara ett jättebra pris, eller ett värdelöst, det har jag ingen aning om).

Utifrån vad du själv skakat fram så bör då en rimlig ersättning ligga i spannet 12.500-15.000kr.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vivah
18 maj 2017 · 40 Inlägg

Ok

Senast redigerat av Honda-97 (18 maj 2017)

Vivah
18 maj 2017 · 40 Inlägg

Fast det där med att jag ska kunna köpa en likvärdig Opel blir svårt om jag inte åker Sverige runt.

Evildan
18 maj 2017 ·

Honda-97 skrev:
Fast det där med att jag ska kunna köpa en likvärdig Opel blir svårt om jag inte åker Sverige runt.

Det tar inte försäkringsbolaget hänsyn till.
Vad är det för Opel? Årgång vet vi men resten?

Vivah
18 maj 2017 · 40 Inlägg

Opel Astra 5d Club

Evildan
18 maj 2017 ·

https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … p;mye=2000
Inte särskilt sällsynta då det hittades 123 stycken på Blocket.
https://m.blocket.se/gavleborg/Opel_Ast … 12&w=3
Får du 10.000kr så tycker jag att du ska vara helnöjd.

Vivah
19 maj 2017 · 40 Inlägg

Jag sökte på samma spec som min bil och då blev det bara 4 kvar.
På din sökning hade nån lagt in Opel Vectra och en sportmodell och lite annat.
Men ja, siktet är inställt på 10.000.

Vet bara inte hur man brukar göra, om det är som när man brukar sälja saker.
Dom erbjuder 5.000 och jag vill ha 15.000 så hamnar vi i mitten typ.
Men jag vet ju inte alls vilket "bud" dom kommer med.
Tydligen har motparten inte lämnat in alla uppgifter än.
Ska ringa och kolla hur det ligger till.

Vivah
19 maj 2017 · 40 Inlägg

Det borde det vara småpengar för dom i vilket fall tänker jag.
Det blir kanske dyrare att laga hans bil fast det blev mindre skada.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang