5443
Sök

Vad för problem har du haft med din Nissan?

Evildan
20 maj 2017
Tråden där Nissanägare kan skriva av sig om sina problem som haft med märket.

Micra k10 -89 Parkeringsbroms kärvade pga rostig vajjer.

Micra k10-85 Koppling slirade pga slut lamell och tomgången försvann pga slut förgasare.

Micra k10 -91 Styrningen högg pga trasig styrväxel efter krock.

Micra k11 -96 trött pga igensatt bränslefilter.

Micra k11 -98 trasigt dörrlås vänster sida.

Sunny -79 rost, rost, rost. Klockren coupé annars.

Sunny -80 kombi gick som en påse nötter pga biltemas tänddelar, böt till dom beg som följde med och den gick som en dröm.

Primera -99 generator slutade ladda, ett bromsok kärvade.

Forummoderator
18 358 Inlägg
20 maj 2017
Nissan Micra k10 -88. Svårstartad när kall. Kopplingen gav upp (Nåja, pga miltal)

Nissan Bluebird -87. En smula orolig gång när kall. Men den burken gillade jag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 maj 2017
Primera P11 2001 1.8 kombi. Tror den hade 100hästar ungefär.
Gick egentligen väldigt bra, men var slö, slö, slö! Tråkig så in i bängen. Man satt dåligt och det var verkligen en snikmodell vad gäller utrustning. Bilfan hade inte ens elhissar.

Rostade så in i helvete på bakluckan. Helt obegripligt. Resten av bilen var helt ok.

ABS-givarna började krångla och det var så dyrt att fixa detta så jag valde att byta in bileländet.

Kuriosa. Det satt en hembränd CD-skiva i bilen när vi köpte den och den satt vi i igen när vi lämnade bort den. Bara skit även på CDn, bl a flera Ledin-låtar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 271 Inlägg
20 maj 2017
Kvinnan kör en 2010 Qashqai, manuell 2wd. 7000 mil, endast service. Inget rassel och pling, verkar vara en bra ihopskruvad bil. Dock ser jag en del rost på bärarmar och annat och gummilisterna i nederkant dörrarna sitter lite dåligt clipsade och lossnar ibland när man tvättar insidan på dörrarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

5 111 Inlägg
20 maj 2017
Nissan (Datsun) King Cab 720 -85. 2,5D 4wd.

Dåliga kallstartsegenskaper, åtgärdades i viss mån med att byta glödstift men problemet kvarstår, dags för kompprov, misstänker någon otät ventil.

Avrostat avgassystem

Helljus som inte fungerade på grund av kortslutning i en lampa, blev 10 gånger svårare att reparera då föregående ägare försökt reparera det med cirka 42 reläer och 96 mil kabel.

Kinesisk skitstartmotor som gav upp då drevet hade samma härdning som mögelost ungefär. Begagnad startmotor från skroten hade bendixdrev med tveksam funktion och stod och tomsnurrade. Tredje gången gillt.

Blankslirat svänghjul som fick bearbetas, därtill halvdåliga lameller, trasig tryckplatta och spräckt svänghjulslager.

Rostskador i golv och flak.

Fläkt som inte fungerar på andra läget (lyckades vålda igång det fjärde)

Intervalltorkare som stannar lite var de vill.

Utöver det lite slitdetaljer som spindelleder och drivaxeldamasker...

När man tänker efter av det så känns det som lika delar slitage på en gammal bil, reservdelar av undermålig kvalitet (billigt blir dyrt) och tidigare ägares brist på skötsel....tycker annars att det mesta är någorlunda rejält och vettigt uppbyggt, det enda jag irriterar mig på är elsystemet som bär klara drag av Nissans licenstillverkning av Austin på 50-talet, för att förvirra ytterligare så har de bytt till minusjord men bara ändrat det absolut nödvändigaste för att få det att fungera.
Senast redigerat av Knugcab (20 maj 2017)

5 158 Inlägg
20 maj 2017
Nissan Micra k11 2001.
Trasig kylare pga stenskott, dock viste jag detta vid köp.
Rost i bakaxeln.
Rost i hjulhus bak.
En trasig termostat.
Maskinellt har den gått klockrent i 1500mil. Knappt ens tankat ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

694 Inlägg
20 maj 2017
Primera 1998 131hk automat
Vattenpöl i passagerar golvet på föraren dan. Silicon löste det vid plasten vid vindrutan
Drivknut höger låter lite vid fullt rattutslag.
Lager spindelled eller bärarm fick jag nerslag på åtgärdat.

Sök