Köpråd: Ford Mondeo 2014-2016 eller motsvarande

Scrangle
23 maj 2017 · 2 Inlägg

Hej!

Jag och min sambo är i farten att köpa ny bil då vi känner att reparationskostnaderna för vår VW Golf -05 börjat bli ganska tröttsamma. Vår tanke är att köpa en bättre begagnad bil, runt 200kkr, i en aningen större klass än Golf. Framförallt vill vi att bilen ska vara automatväxlad samt ha vissa bekvämligheter, exempelvis parkeringssensorer. Behöver dock inte nödvändigtvis vara en kombi.

Vi har kollat runt en hel del men har båda fastnat för den nya modellen av Ford Mondeo. En avgörande anledning till att vi kollat på Mondeon utöver att vi tyckte att den var behaglig att köra samt snygg är så klart att den är aningen billigare än andra bilar i storleksklassen. Man får en nyare bil med färre mil jämfört med t.ex. VW Passat eller Volvo V60-V70.

Är det någon här som har erfarenhet av den nya Mondeon eller senare Fordmodeller i största allmänhet?
Vanliga fel man ska kolla efter? Hur är Fords dieselmotorer?

Har som sagt undersökt ett flertal bilmärken/modeller och skulle säga att Volvo V60 är den modellen som ligger närmast till hand som alternativ. Jag är inte fullt lika tilltalad av en Passat. Skoda eller Toyota är jag tveksam till rent estetiskt. Jag ska dock säga att jag i nuläget inte utesluter någon bilmodell om jag kan få en bil som är hyfsat driftssäker och funktionell som bruksbil.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Johan

xXSammy
23 maj 2017 · 6 566 Inlägg

Om du hittat en bil du tycker är snygg och skön att köra är väl de självklara valet? Ingen idé att köpa annan bil och små drömma om första alternativet när man ser en. wink

Tänker ni på nyaste Mondeon så finns det inga barnsjukdomar än, skulle det dyka upp något finns det ändå garanti på bilarna ännu.

Den äldre versionen som jag har är välbyggd och högre miltal är inga problem. Chassit ser nästan likadant ut ändå undertill så nya Mondeon förväntas att hålla lika bra som den äldre

De/Dem
panda666
23 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Har provkört ett par mondeos från 2011-2016 dvs äldre och senaste modellen, tycker båda känns ganska klumpiga och tråkiga allmänt faktiskt, nyare ser väl ganska tuffare ut men känns endå ganska klumpig och tråkig att köra för mig, audi a6/bmw f10 5 serie samt mercedes känns mycket skönare/sportigare att köra, om du kan köpa nån av dom med automat samt låga mil, borde väl gå för runt 200k.

typ?

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_52 … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … amp;last=1

nått sånt, låter det intressant?

granadadr
23 maj 2017 · 7 268 Inlägg

en A6 är aldrig sportig smile hahaha UUUUUUNDERSTYR smile  wink wink  BMW är bättre smile  men enligt en vän börjar dem vara lite trista dem med,, bara gilla läget nya bilar ÄR trista och plockar bort människan mer å mer,, smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Scrangle
24 maj 2017 · 2 Inlägg

Hej och tack för svar!

Precis Sammy! Syftar på den senaste modellen av Mondeon. Kollar både på kombi och halvkombivarianten.

Jag har dock inte riktigt behovet av att bilen ska vara rolig utan skulle hellre se att jag får en bil som är bränslesnålare och billigare i försäkring/skatt, dock utan att vara tokslö.

Min allmänna känsla av min VW, "Merca" ( min far) och bekanta som kör BMW är att man inte nödvändigtvis får bättre kvalitet för pengarna utan snarare bara betalar mer för märket inkl dyrare reservdelar och service. Har också fått känna av hur dyrt det är att köpa vinterdäck med ovanliga sportiga dimensioner mm.

Från det ena till det andra:
Är det någon som vet från vilken årsmodell/vilket produktionsår som Volvo V60 utrustats med deras VEA-motor samt när man fasade ut Fords Powershiftväxellåda?

Hälsningar,
Johan

Senast redigerat av Scrangle (24 maj 2017)

granadadr
24 maj 2017 · 7 268 Inlägg

Scrangle skrev:
Hej och tack för svar!

Precis Sammy! Syftar på den senaste modellen av Mondeon. Kollar både på kombi och halvkombivarianten.

Jag har dock inte riktigt behovet av att bilen ska vara rolig utan skulle hellre se att jag får en bil som är bränslesnålare och billigare i försäkring/skatt, dock utan att vara tokslö.

Min allmänna känsla av min VW, "Merca" ( min far) och bekanta som kör BMW är att man inte nödvändigtvis får bättre kvalitet för pengarna utan snarare bara betalar mer för märket inkl dyrare reservdelar och service. Har också fått känna av hur dyrt det är att köpa vinterdäck med ovanliga sportiga dimensioner mm.

Från det ena till det andra:
Är det någon som vet från vilken årsmodell/vilket produktionsår som Volvo V60 utrustats med deras VEA-motor samt när man fasade ut Fords Powershiftväxellåda?

Hälsningar,
Johan

tycker VAG har blivit mkt sämre dem sista 10 åren,, jag skulle faktiskt se mig om efter en Bmw,, trevliga bilar,, dock lite dyrare än forden,, å som du säkert ser så är jag fordnörd,, men nyare ford och volvo delar MKT komponenter på gott och ont smile

Niklas_J
25 maj 2017 · 152 Inlägg

Är nästan aldrig här inne och skriver men min Ford Mondeo MK4 2008 gick 33 000 mil och felen var lätträknade. Manuell och 2,2L dieseln.

AC-kompressorn byttes vid 24 000 mil.

Backsensorerna började bråka vid 32 000 mil (mindre kostsamt fel, bytte 2 st sensorer).

Automatisk nivåreglering på dämparna bak gick vid 20 000 (Jag vet inte hur de är på nästa generation men hade valt en utan om de inte blivit mycket bättre)

Annars var det bara underhåll och slitagedelar.

Bekväm, gigantisk lastytrymme, låg förbrukning.

Evildan
25 maj 2017 ·

Jag hade kikat på en sådanhär om jag letade Mondeo runt 200 och hade era önskemål.

https://m.blocket.se/alvsborg/Ford_Mond … 12&w=3

xXSammy
25 maj 2017 · 6 566 Inlägg

Evildan skrev:
Jag hade kikat på en sådanhär om jag letade Mondeo runt 200 och hade era önskemål.

https://m.blocket.se/alvsborg/Ford_Mond … 12&w=3

Bra att du sa det, såg en röd nu som kanske försvinner om ett tag.........................

De/Dem
Evildan
25 maj 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Jag hade kikat på en sådanhär om jag letade Mondeo runt 200 och hade era önskemål.

https://m.blocket.se/alvsborg/Ford_Mond … 12&w=3

Bra att du sa det, såg en röd nu som kanske försvinner om ett tag.........................

Titanium, svart skinn och dom tar alla inbyten?

xXSammy
25 maj 2017 · 6 566 Inlägg

Evildan skrev:

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Jag hade kikat på en sådanhär om jag letade Mondeo runt 200 och hade era önskemål.

https://m.blocket.se/alvsborg/Ford_Mond … 12&w=3

Bra att du sa det, såg en röd nu som kanske försvinner om ett tag.........................

Titanium, svart skinn och dom tar alla inbyten?

Finns sina fördelar med att jobba hos Fordhandlare.. allt går att lösa på ett eller annat sätt wink

De/Dem
Villebygg
25 maj 2017 · 4 Inlägg

Funderar också på en Mondeo, men tyvärr så finns det inte mycket alls att läsa om Mk5, årsm 2015-2017.

Synd också att dom flesta är Diesel, jag är ute efter bensin, ev med automat.

Nån som har koll på hur ägandet är annars med servicekostnader m.m?

Finns det något läge att pruta på en ny Mondeo idag? Tänkte att bilen är ju snart 3 år, och opel kommer snart med Insignian som konkurent osv och Mondeon värkar inte vara någon mängdbil här i Sverige direkt.

Evildan
26 maj 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:

xXSammy skrev:

Bra att du sa det, såg en röd nu som kanske försvinner om ett tag.........................

Titanium, svart skinn och dom tar alla inbyten?

Finns sina fördelar med att jobba hos Fordhandlare.. allt går att lösa på ett eller annat sätt wink

Mondeo hybriden är en förbaskat trevlig bil. Man behöver bra kontakter för bra business, jag har inom ett annat märke om det inte är uppenbart. big_smile

Slutsats: DO IT!

xXSammy
26 maj 2017 · 6 566 Inlägg

Evildan skrev:
Mondeo hybriden är en förbaskat trevlig bil. Man behöver bra kontakter för bra business, jag har inom ett annat märke om det inte är uppenbart. big_smile

Slutsats: DO IT!

Det händer grejer nu..... wink

De/Dem
Evildan
26 maj 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Mondeo hybriden är en förbaskat trevlig bil. Man behöver bra kontakter för bra business, jag har inom ett annat märke om det inte är uppenbart. big_smile

Slutsats: DO IT!

Det händer grejer nu..... wink

Fräääänt!

Villebygg
26 maj 2017 · 4 Inlägg

Är inte Hybriden rätt "dålig" i mondeon? Tänker stor tung bil med en elmotor på 40hk eller vad det nu är, bränslemotorn lär väl stå och tugga på rätt bra ändå så fort man inte krypkör i stan?

xXSammy
26 maj 2017 · 6 566 Inlägg

eller så kan man säga.. den funkar rätt OK för att vara så stor bil!
Har snittat en 0.53 på motorväg i 120-130

De/Dem
Evildan
26 maj 2017 ·

xXSammy skrev:
eller så kan man säga.. den funkar rätt OK för att vara så stor bil!
Har snittat en 0.53 på motorväg i 120-130

Aaaa men vettu jag har kört whatever på yadayadayada...kommer nog snart en text.

Jag tycker det är snällt för en sådan stor bil, den är ändå i storleksklassen S80, E-klasse, Lexus GS eller Chevrolet Impala av nyare snitt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang