Regler gällande skruvande i fler personers garage

psycho_sw
28 maj 2017 · 3 Inlägg

Tjena
Jag hyr en parkeringsplats i ett låst garage som hör till ett lägenhetshus här i Moss (Norge).
Har alltid tagit för givet att man inte skruvar på såna ställen så jag har maks putsat eller gjort invändiga jobb i bilen, min svåger kommenterade dock nu i helgen att det var självklart att man måste få göra dom jobben jag behöver få gjort på bilen där inne (kompressor rem byte & styrsnäcka) på min Opel Speedster.
Dom här grejerna behöver varken elverktyg, svets tryckluft etcetera och söl blir det ju inte då den inte har servo men det känns fortfarande lite sketchy.

Folks tankar?
Tycker ni att det är ok att skruva på en inomhus parkeringsplats där det står flera bilar i närheten?

spillolja
28 maj 2017 · 4 020 Inlägg

Jag har hör att man på sin egna förhyrda plats så har man rätt att skruva med sin egna bil  (gäller i Sverige)

där jag bor nu (snart ca 18år och 2 olika lägenheter) har jag aldrig hör någon kommentar att man inte skulle få göra det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
28 maj 2017 ·

De bör väl stå i ditt avtal?
I mitt står de tydligt att de jobb man får utföra på bilen är däckbyte och mindre enkla.
Alltså inget större som tex styrsnäcka, kompressor, rem eller bromsbyte.
Fast vi har likväl ändå en gubbe som har "svart" verkstad.  Vår hyresvärd är dessvärre kommunal och VD bryr sig bara om att håva in pengar så de kan ha ordentliga firmafester.
Mitt garage är då flerbilsgarage med nät mellan bilarna.

En bekants garage där de står inne under jorden så hade de en plats som de fick göra mindre jobb (alltså inte alls på sin plats då den skulle vara ren och städad) men folk misskötte den platsen så de blev helt av med rätten att utföra något jobb alls.

Så fråga din värd.

Jag uppskattar inte när folk skruvar på sin bil bredvid min iallafall, men jag litar inte på att folk sköter sig.

Muttley
28 maj 2017 ·

spillolja skrev:
Jag har hör att man på sin egna förhyrda plats så har man rätt att skruva med sin egna bil  (gäller i Sverige)

där jag bor nu (snart ca 18år och 2 olika lägenheter) har jag aldrig hör någon kommentar att man inte skulle få göra det

De är helt upp till din hyresvärd. De bestämmer även vad du får parkera i dem.
Jag hade kajaker i mitt garage en tid, men de fick jag påbackning för wink

psycho_sw
28 maj 2017 · 3 Inlägg

Jag uppskattar inte när folk skruvar på sin bil bredvid min iallafall, men jag litar inte på att folk sköter sig.

Jo men eller hur, vet ju själv hur jävla skeptisk jag är över att lämna bilen där andra kan röra sig.

Jag har hör att man på sin egna förhyrda plats så har man rätt att skruva med sin egna bil  (gäller i Sverige)

där jag bor nu (snart ca 18år och 2 olika lägenheter) har jag aldrig hör någon kommentar att man inte skulle få göra det
De är helt upp till din hyresvärd. De bestämmer även vad du får parkera i dem.
Jag hade kajaker i mitt garage en tid, men de fick jag påbackning för wink

Ok det här sammanfattar väl egentligen allt, Jag måste bara prata med hyresvärden och höra vad han säger.
Tänkte bara om folk här var självklart överens om det ena eller det andra.

Muttley
29 maj 2017 ·

psycho_sw skrev:

Jag uppskattar inte när folk skruvar på sin bil bredvid min iallafall, men jag litar inte på att folk sköter sig.

Jo men eller hur, vet ju själv hur jävla skeptisk jag är över att lämna bilen där andra kan röra sig.

Jag har hör att man på sin egna förhyrda plats så har man rätt att skruva med sin egna bil  (gäller i Sverige)

där jag bor nu (snart ca 18år och 2 olika lägenheter) har jag aldrig hör någon kommentar att man inte skulle få göra det
De är helt upp till din hyresvärd. De bestämmer även vad du får parkera i dem.
Jag hade kajaker i mitt garage en tid, men de fick jag påbackning för wink

Ok det här sammanfattar väl egentligen allt, Jag måste bara prata med hyresvärden och höra vad han säger.
Tänkte bara om folk här var självklart överens om det ena eller det andra.

Du gör bäst i att alltid fråga värden för bästa relationen med honom/henne. Vore ju tråkigt om de blir problem för att du skruvar om de inte är okej smile   Är de inget som sölar ner eller ger bestående märke i golv och väggar och du inte riskerar grannbilarna så har du nog stor chans att du kan få göra lite större jobb.  Var extra vänlig mot grannarna med när du möter de annars riskerar du en surskånk som pratar bak ryggen med.

spillolja
29 maj 2017 · 4 020 Inlägg

Jag har förvisso en carportplats, vicevärden vet att jag skruvar och är den värsta hemmameken i kvarteret, men man kan dock villkorera att man inte får svetsa detta Pga. brandrisk

i mitt avtal som jag inte hittar för P-platsen, stå något i stil med om man mekar så ska det ske utan olägenhet för den som har P-platsen brevid

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
29 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Kolla med din värd.
Anledningen att många förbjuder mekning kan ha med försäkringsvillkor att göra, det kan vara så att försäkringarna inte gäller om garagen används till något annat än ren parkering. Detta är också anledningen till att det ofta är förbjudet att förvara saker i sitt garage.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
spillolja
29 maj 2017 · 4 020 Inlägg

Är det någon som borde ha rättvis information om detta så skulle det vara hyresgästföreningen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
29 maj 2017 ·

Det står i hyreskontraktet.

Djo
29 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Jag hade snackat med hyresvärlden och sen dom som har bilarna närmast så alla är med på det så det inte blir något gnäll eller missförstånd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang