Ägarbyte skatt

Ainok
3 juni 2017 · 439 Inlägg

Hej!

Jag ska sälja en bil och är osäker på hur det blir med skatten.
Den skulle ha skattats i April, men eftersom den inte används så ställde jag av den.

Nu ska jag sälja den och undrar hur det blir med skatten.

Planerar att ställa på den i samband med ägarbytet.

Kommer jag eller köparen få betala skatten?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
zleepy Trucker
3 juni 2017 · 1 393 Inlägg

Ställs den på INNAN ägarbytet så betalar du skatten,
EFTER så betalar nya ägaren skatten

(dvs om den ställs på samtidigt som ägarbytet i appen så får den nya ägaren äran att betala skatten)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Ainok
3 juni 2017 · 439 Inlägg

zleepy skrev:
Ställs den på INNAN ägarbytet så betalar du skatten,
EFTER så betalar nya ägaren skatten

(dvs om den ställs på samtidigt som ägarbytet i appen så får den nya ägaren äran att betala skatten)

Så har jag också tolkat det hela från trådarna jag har läst.

Om man nu använder sig av funktionen "ägarbyte MED påställning", gills det då som att ägarbytet sker först, och att bilen ställs på efter det?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
zleepy Trucker
3 juni 2017 · 1 393 Inlägg

Ainok skrev:

zleepy skrev:
Ställs den på INNAN ägarbytet så betalar du skatten,
EFTER så betalar nya ägaren skatten

(dvs om den ställs på samtidigt som ägarbytet i appen så får den nya ägaren äran att betala skatten)

Så har jag också tolkat det hela från trådarna jag har läst.

Om man nu använder sig av funktionen "ägarbyte MED påställning", gills det då som att ägarbytet sker först, och att bilen ställs på efter det?

Ja precis, och nya ägaren får pynta skatten smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
it_mutt Avstängd
3 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Ägarbyte i samband med påställning

Om ett fordon ska ställas på i samband med ett ägarbyte, kommer antingen den nya eller den gamla ägaren att bli skattskyldig, beroende på hur och i vilken ordning respektive anmälan sker till oss.

Om du använder vår app Mina fordon, eller vår e-tjänst för ägarbyte, sker ägarbytet omgående och du kan också anmäla en påställning från samma dag, samtidigt som du anmäler ägarbytet. Den nya ägaren kommer då att bli skattskyldig.

Om du skickar in en anmälan om ägarbyte och påställning på registreringsbeviset så kommer fordonet att ställas på från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Vi ställer inte på ett fordon från ett datum bakåt i tiden.

Om du anmäler påställningen på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.

Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster, är det alltid den som är registrerad ägare vid den tidpunkten som blir debiterad skatt. Transportstyrelsen gör då ett automatiskt skattebeslut. Om det sedan kommer en anmälan till oss om ägarbyte där det framgår att fordonet bytte ägare samma dag som påställningen anmäldes, har skatten redan debiterats. Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omprövas.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … kyldighet/

Senast redigerat av it_mutt (3 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
3 juni 2017 · 439 Inlägg

Det där gick ju bra.

köparen kom och betalade innan provkörning.... gjorde ägarbyte med påställning och dom betalade skatten på en gång via transportstyrelsens hemsida...

sen köpte dom helårsförsäkring på ett svep för mer än vad bilen kostade...



vissa har det bra

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 17 559 Inlägg

Ainok skrev:
Det där gick ju bra.

köparen kom och betalade innan provkörning.... gjorde ägarbyte med påställning och dom betalade skatten på en gång via transportstyrelsens hemsida...

sen köpte dom helårsförsäkring på ett svep för mer än vad bilen kostade...



vissa har det bra

Vad var det för kälke egentligen? Den kanske skulle bli hobbybil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang