Audi a3 1.9tdi turbo problem

CarRider
9 juni 2017 · 79 Inlägg

Audi a3 1.9tdi med lite problem.
Har kontrollerat alla tryckslangar med ögat. Har också kontrollerat läckage med rökmaskin. o det var helt tätt.

Kontrollerade då vacum sidan bytte då alla vacum slangar. Vilket resultera till inte ett skit. Kollade då om vaccum klockan byggde tryck. Vilket den gjorde lite segt dock men ska väl inte bygga upp full tryck på en sekund antar jag. Testade då att suga vacum med vacum sug direkt på westgate klockan o starta bilen. Då laddade turbon som den skulle. Men den fixar det inte själv.

Bytt magnetventilen till turbon raderat felkoder. Ingen skillnad.

Om jag ska förklara hur den går så kan ja väll säga så här att det känns aldrig som den laddar. Men ändå när man kommer över 3000varv så slår magnetventilen ifrån. för att den tycker att det blir övertryck. Va fan kan det vara för fel.

OBS finns inga felkoder

simlar
9 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Sitter ingen wastegate på dessa utan är ett variabeltavgashus så kallad VNT så det är VNT-klockan du sugit med vakuum.

Kan vara VNT-klockan som är dålig, håller den vakuum?
Kan även vara vakuum-reservoaren som är defekt, håller den vakuum?

Vad är det för årsmodell på bilen? Rotorpumps 1,9tdi (upp till årsmodell 99/00) har en svart plast-pumla som vakuumreservoar medan PumpeDüse 1,9tdi (01-09) har vakuumreservoaren inbyggd i ventilkåpan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
CarRider
9 juni 2017 · 79 Inlägg

simlar skrev:
Sitter ingen wastegate på dessa utan är ett variabeltavgashus så kallad VNT så det är VNT-klockan du sugit med vakuum.

Kan vara VNT-klockan som är dålig, håller den vakuum?
Kan även vara vakuum-reservoaren som är defekt, håller den vakuum?

Vad är det för årsmodell på bilen? Rotorpumps 1,9tdi (upp till årsmodell 99/00) har en svart plast-pumla som vakuumreservoar medan PumpeDüse 1,9tdi (01-09) har vakuumreservoaren inbyggd i ventilkåpan.

Vnt klockan är tät
Vaccum reservaren är tät
Bilen är en 99. O vaccum resorvaren är en rund svart boll.
Hela vacum systemet är tätt.

Senast redigerat av CarRider (9 juni 2017)

simlar
9 juni 2017 · 5 525 Inlägg

CarRider skrev:

simlar skrev:
Sitter ingen wastegate på dessa utan är ett variabeltavgashus så kallad VNT så det är VNT-klockan du sugit med vakuum.

Kan vara VNT-klockan som är dålig, håller den vakuum?
Kan även vara vakuum-reservoaren som är defekt, håller den vakuum?

Vad är det för årsmodell på bilen? Rotorpumps 1,9tdi (upp till årsmodell 99/00) har en svart plast-pumla som vakuumreservoar medan PumpeDüse 1,9tdi (01-09) har vakuumreservoaren inbyggd i ventilkåpan.

Vnt klockan är tät
Vaccum reservaren är tät
Bilen är en 99. O vaccum resorvaren är en rund svart boll.
Hela vacum systemet är tätt.

Kan då vara avgashuset som sotat igen så VNT-vingarna går trögt eller dålig vakuumpump på motorn.
Hur kraftigt vakuum får du i systemet med motorn igång?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
CarRider
9 juni 2017 · 79 Inlägg

simlar skrev:

CarRider skrev:

simlar skrev:
Sitter ingen wastegate på dessa utan är ett variabeltavgashus så kallad VNT så det är VNT-klockan du sugit med vakuum.

Kan vara VNT-klockan som är dålig, håller den vakuum?
Kan även vara vakuum-reservoaren som är defekt, håller den vakuum?

Vad är det för årsmodell på bilen? Rotorpumps 1,9tdi (upp till årsmodell 99/00) har en svart plast-pumla som vakuumreservoar medan PumpeDüse 1,9tdi (01-09) har vakuumreservoaren inbyggd i ventilkåpan.

Vnt klockan är tät
Vaccum reservaren är tät
Bilen är en 99. O vaccum resorvaren är en rund svart boll.
Hela vacum systemet är tätt.

Kan då vara avgashuset som sotat igen så VNT-vingarna går trögt eller dålig vakuumpump på motorn.
Hur kraftigt vakuum får du i systemet med motorn igång?

Turbon fungerar när ja sätter vaccum på vnt ventilen med vaccum sugen men. Ventilen rör sig inte när man kopplar in allt igen om du förstår vad jag menar.

Minns inte det exakta värdet men minns att det var bra men det tog minst 20 sekunder innan den kom upp i rätt tryck

simlar
9 juni 2017 · 5 525 Inlägg

CarRider skrev:
Turbon fungerar när ja sätter vaccum på vnt ventilen med vaccum sugen men. Ventilen rör sig inte när man kopplar in allt igen om du förstår vad jag menar.

Minns inte det exakta värdet men minns att det var bra men det tog minst 20 sekunder innan den kom upp i rätt tryck

Bör inte ta så lång tid att nå rätt värde, borde suga tillräckligt med vakuum nästan direkt motorn startar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
CarRider
9 juni 2017 · 79 Inlägg

simlar skrev:

CarRider skrev:
Turbon fungerar när ja sätter vaccum på vnt ventilen med vaccum sugen men. Ventilen rör sig inte när man kopplar in allt igen om du förstår vad jag menar.

Minns inte det exakta värdet men minns att det var bra men det tog minst 20 sekunder innan den kom upp i rätt tryck

Bör inte ta så lång tid att nå rätt värde, borde suga tillräckligt med vakuum nästan direkt motorn startar.

Ja jag tyckte det var konstigt också. men det tar så lång tid o ja motorn startar på sekunden. Men borde det inte märkas på bromsarna om den har dåligt vaccum. borde väl vara jävligt trög när bilen e igång
?

simlar
9 juni 2017 · 5 525 Inlägg

CarRider skrev:

simlar skrev:

CarRider skrev:
Turbon fungerar när ja sätter vaccum på vnt ventilen med vaccum sugen men. Ventilen rör sig inte när man kopplar in allt igen om du förstår vad jag menar.

Minns inte det exakta värdet men minns att det var bra men det tog minst 20 sekunder innan den kom upp i rätt tryck

Bör inte ta så lång tid att nå rätt värde, borde suga tillräckligt med vakuum nästan direkt motorn startar.

Ja jag tyckte det var konstigt också. men det tar så lång tid o ja motorn startar på sekunden. Men borde det inte märkas på bromsarna om den har dåligt vaccum. borde väl vara jävligt trög när bilen e igång
?

Ja man tycker ju som det, fast bromsservon är ju prioriterad av vakuumpumpen pga större slang.
Jag har haft en A4 1,9tdi -97 och om jag inte minns fel så fastän alla vakuumslangar var bortplockade fungerade bromsservot.
Efter jag bytt samtliga vakuumslangar sög den mer än 0,5bar vakuum direkt motorn startade (mätte med en laddtrycksmätare som kunde visa ner till -0,5bar och nålen maxades ut i bottenläget direkt).
Däremot efter jag kört några tusen mil började VNT-vingarna kärva och motorn klippte laddet när man segdrog, var annars hur pigg som helst. Rengjorde avgashuset och VNT-mekanismen så funkade den perfekt sen.

En polare hade också en A4 1,9tdi -97 och den hade ett minimalt hål i ett av dom små plastvakuumrören, ganska precis att en nål gick att sticka in i det och den var slö och hade dåligt ladd men felkodade inte och gick ej i limpmode.
Den funkade perfekt efter han täppte för hålet och på den märktes det ej på bromsservot att det var läckage.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
CarRider
9 juni 2017 · 79 Inlägg

simlar skrev:

CarRider skrev:

simlar skrev:

Bör inte ta så lång tid att nå rätt värde, borde suga tillräckligt med vakuum nästan direkt motorn startar.

Ja jag tyckte det var konstigt också. men det tar så lång tid o ja motorn startar på sekunden. Men borde det inte märkas på bromsarna om den har dåligt vaccum. borde väl vara jävligt trög när bilen e igång
?

Ja man tycker ju som det, fast bromsservon är ju prioriterad av vakuumpumpen pga större slang.
Jag har haft en A4 1,9tdi -97 och om jag inte minns fel så fastän alla vakuumslangar var bortplockade fungerade bromsservot.
Efter jag bytt samtliga vakuumslangar sög den mer än 0,5bar vakuum direkt motorn startade (mätte med en laddtrycksmätare som kunde visa ner till -0,5bar och nålen maxades ut i bottenläget direkt).
Däremot efter jag kört några tusen mil började VNT-vingarna kärva och motorn klippte laddet när man segdrog, var annars hur pigg som helst. Rengjorde avgashuset och VNT-mekanismen så funkade den perfekt sen.

En polare hade också en A4 1,9tdi -97 och den hade ett minimalt hål i ett av dom små plastvakuumrören, ganska precis att en nål gick att sticka in i det och den var slö och hade dåligt ladd men felkodade inte och gick ej i limpmode.
Den funkade perfekt efter han täppte för hålet och på den märktes det ej på bromsservot att det var läckage.

Ja ska nog kolla det där röret då om det är ett väldigt litet läckage.
Men om jag säger så här testade att ta bort slangen som går från vaccum pumpen till bromservot o där vart det bra vuccum på en gång men når ja sätter tillbaka slangen o sen testar vaccumet på slangen så går det väldigt segt.

simlar
9 juni 2017 · 5 525 Inlägg

CarRider skrev:

simlar skrev:

CarRider skrev:

Ja jag tyckte det var konstigt också. men det tar så lång tid o ja motorn startar på sekunden. Men borde det inte märkas på bromsarna om den har dåligt vaccum. borde väl vara jävligt trög när bilen e igång
?

Ja man tycker ju som det, fast bromsservon är ju prioriterad av vakuumpumpen pga större slang.
Jag har haft en A4 1,9tdi -97 och om jag inte minns fel så fastän alla vakuumslangar var bortplockade fungerade bromsservot.
Efter jag bytt samtliga vakuumslangar sög den mer än 0,5bar vakuum direkt motorn startade (mätte med en laddtrycksmätare som kunde visa ner till -0,5bar och nålen maxades ut i bottenläget direkt).
Däremot efter jag kört några tusen mil började VNT-vingarna kärva och motorn klippte laddet när man segdrog, var annars hur pigg som helst. Rengjorde avgashuset och VNT-mekanismen så funkade den perfekt sen.

En polare hade också en A4 1,9tdi -97 och den hade ett minimalt hål i ett av dom små plastvakuumrören, ganska precis att en nål gick att sticka in i det och den var slö och hade dåligt ladd men felkodade inte och gick ej i limpmode.
Den funkade perfekt efter han täppte för hålet och på den märktes det ej på bromsservot att det var läckage.

Ja ska nog kolla det där röret då om det är ett väldigt litet läckage.
Men om jag säger så här testade att ta bort slangen som går från vaccum pumpen till bromservot o där vart det bra vuccum på en gång men når ja sätter tillbaka slangen o sen testar vaccumet på slangen så går det väldigt segt.

Det låter ju som att vakuumpumpen är otät vilket förklarar varför den tar sån tid att bygga vakuum.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
CarRider
12 juni 2017 · 79 Inlägg

Har nu hittat felet. Det var slangen där som går från bromsservot till vaccum pumpen. Eller närmare bestämt det lilla hålet som magnetventilen tar vaccum i från var tätt vilket resultera till dåligt vaccum. Hoppas det hjälper någon annan enkelt problem men svårt att hitta. 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang