Köpråd: Gammal sur Audi Quattro.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 470 Inlägg

Bilen ifråga är en "AUDI A6 AVANT 2,4  V6 TIPTRONIC 165HK QUATTRO 1999"

Bilar har vi så det räcker men ingen har dragkrok eller är inte ens en kombi. Behöver en burk i släkten som har detta och kan brukas av oss alla. Den går fint och allt fungerar som det ska konstigt nog. Kamrem? Ja, varken vi eller säljare har en susning om hur detta är skött. Gubben som äger är över 70 år. Fyrhjulsdrift fungerar utan anmärkning. Körde ut på en regntung äng och stämplade fullt förut...

Bes året ut. Kan man bjuda 4000:-? Ska skattas. Avställd men bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Jag minns när Audi 80 Quattro kom 83-84. Den vanliga 80karossen, fast med 130hk 5 cyl istället för de 75 eller 115 som de andra hade. Jävlar vad man dreglade. Brorsan hade en 80 med femman på 115hk och vrid som en Ålandsbåt. Har fortfarande kvar det numret av Teknikens Värld från 84 där Quattron provkördes. Snabb var den också. 0-100 på under 10s.

Det var tider det, då när det inte fanns någon sur Audi Quattro.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 470 Inlägg

caromania skrev:
Jag minns när Audi 80 Quattro kom 83-84. Den vanliga 80karossen, fast med 130hk 5 cyl istället för de 75 eller 115 som de andra hade. Jävlar vad man dreglade. Brorsan hade en 80 med femman på 115hk och vrid som en Ålandsbåt. Har fortfarande kvar det numret av Teknikens Värld från 84 där Quattron provkördes. Snabb var den också. 0-100 på under 10s.

Det var tider det, då när det inte fanns någon sur Audi Quattro.

Jodå. Hade en 200 Quattro Turbo på 90-talet. gick prima. Men det var då det. Denna har fungerande ACC som kyler ok. Men 4k verkar vara helt okej efter lite tjat. När den rasar kan vi skicka den till skrot. Tänkte dock göra en oljeservice på den. Kan göra gott. För säkerhets skull. Den har rullat 18300 mil. Kamrem? De får väl verkstaden titta på men jag byter inte. Ska vara en slit-å-släng-bil. Går & växlar perfekt. Men skulle det vara så att de anser att bilen är i bra mekaniskt skick så nja... Bra att ha en 4wd på vintern och kung Bore tycker att 3 dm snö är fint en morgon. Alla däck duger 2 år till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
22 juni 2017 · 2 378 Inlägg

Ingen oduglig bil för slanten och quattro är alltid quattro......4000kr låter väldigt billigt tycker jag!

it_mutt Avstängd
23 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Det mest tråkiga med de gamla tiptroniclådorna är att de i vissa fall har väldigt svårt att bestämma sig och kan mycket väl växla ner för en minimal uppförsbacke. Ja, det är givetvis "som det ska", men när det samtidigt inte är några problem att hålla kvar den i den högre växeln via tiptronicläget, så kan man ju börja undra.

Tyvärr den äldre 2.4:an som gärna dricker mer olja än nödvändigt (och uppföljaren), men, det är ju i sin tur inget som är någon garanti (att den dricker mer olja än bränsle alltså).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 17 470 Inlägg

it_mutt skrev:
Det mest tråkiga med de gamla tiptroniclådorna är att de i vissa fall har väldigt svårt att bestämma sig och kan mycket väl växla ner för en minimal uppförsbacke. Ja, det är givetvis "som det ska", men när det samtidigt inte är några problem att hålla kvar den i den högre växeln via tiptronicläget, så kan man ju börja undra.

Tyvärr den äldre 2.4:an som gärna dricker mer olja än nödvändigt (och uppföljaren), men, det är ju i sin tur inget som är någon garanti (att den dricker mer olja än bränsle alltså).

Har en Chrysler cab med samma funktion och den kan tycka att en måttlig nertryckning av gasen räcker för att växla ner ordentligt och börjar då spinna hysteriskt istället. Men man lär sig när manuellt läge är att föredra. Har en rondell hemma som stiger uppåt vid utfart. Där får man hålla i ratten...

Oljeförbrukningen borde ha nämnts i så fall. Tror inte denna gurglar i sig några jättemängder. I så fall borde den inte överlevt tills nu. Fast den ska bara rulla som "frakta-grejer-bil". Lär inte bli många hundra mil per år direkt.

Antar att du hade varit en smula nöjd om jag köper en Audi? Hehe...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 juni 2017 ·

Så som (jag) ser det är inte "en sådan bil" särskilt "mycket att hänga i granen" även om den (just nu) fungerar.
Att köra "skit med" javisst (men med handen på hjärtat) borde det inte vara både billigare (och enklare) att hyra släp när det ska "köras skit" istället för att ha en bil ståendes för ändamålet (och alla bekymmer som uppstår när en bil brukas väldigt sällan) för någon "krok" finns väl på någon av de tänkta brukarnas nuvarande bil?
Det är (å andra sidan) alltid "kul" med en "ny" bil (att lära känna) även om det kanske inte är en "särskilt spännande" bil i sig.

Ergo: skit i köpet och hyr släp vid behov.

Utmarks-Loke
23 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Min filosofi är att om man skall köpa premiumtysk så skall man köpa en enklare modell. Ingen sexa, ingen automat, ingen fyrhjulsdrift, helst inte ens ABS  roll Men för 4000kr är det ju inte värre än att man skrotar bilen om/när det börjar krångla

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 17 470 Inlägg

Det var då själva fan.

Audi är ju guds gåva till mänskligheten? Jag ska ha automatlåda. Därmed .
Prius är Prius men övriga bilar i flottan har 6 till 12 cylindrar. Ser ingen anledning till att den tilltänkta sophögen skulle vara ett undantag. INGEN i släkten har en bil med dragkrok som kan nyttjas.

Sen har Svarte_orm en mycket stor poäng: Om bilen så mycket som hickar till åker den till skroten. 4k kan väl vem som helst avvara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Det var då själva fan.

Audi är ju guds gåva till mänskligheten? Jag ska ha automatlåda. Därmed .
Prius är Prius men övriga bilar i flottan har 6 till 12 cylindrar. Ser ingen anledning till att den tilltänkta sophögen skulle vara ett undantag. INGEN i släkten har en bil med dragkrok som kan nyttjas.

Sen har Svarte_orm en mycket stor poäng: Om bilen så mycket som hickar till åker den till skroten. 4k kan väl vem som helst avvara.

Köp "skiten då" och låt den 70åriga "farbrorn" få känna triumf (av att lurat dig). Den ska (väl) "skattas" också, kostar ca 3500kr?

it_mutt Avstängd
23 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har en Chrysler cab med samma funktion och den kan tycka att en måttlig nertryckning av gasen räcker för att växla ner ordentligt och börjar då spinna hysteriskt istället. Men man lär sig när manuellt läge är att föredra. Har en rondell hemma som stiger uppåt vid utfart. Där får man hålla i ratten...

Oljeförbrukningen borde ha nämnts i så fall. Tror inte denna gurglar i sig några jättemängder. I så fall borde den inte överlevt tills nu. Fast den ska bara rulla som "frakta-grejer-bil". Lär inte bli många hundra mil per år direkt.

Antar att du hade varit en smula nöjd om jag köper en Audi? Hehe...

Tycker C5:orna är trevliga bilar, det tänker jag inte skjuta under stolen med. Före faceliften är väl de största problemen rost i skärmar och dörrar (inte för att det blev bättre efter faceliften iofs) och att vissa motorer (inte alla, vi har inom släkten inte lyckats få tag i någon som hinkar i sig olja) har en oljeförbrukning som är dyrare per mil än vad soppan är. 2.4:an är ju däremot en ganska tråkig motor. Den är inte "för slö" men den är i sin tur allt utom någon raket heller. Sen är det väl framvagnen. Inte för att varje del går sönder varje år, men, för att där ingår så förbannat många komponenter, vilket då kan kännas som att man byter något varje år.

Tiptroniclådan är en vettig låda, törstig som en "klassisk automat", men fungerar. Och det låter ju som om du har vanan inne från Chryslern då ja. Quattron på kärran bör vara  torsen"typ" då motorn är längtsmonterad...och det i sin tur är ju trevligt....och potentiellt roligt på vintern om man nu får något ryck när snön kommer.

Nöjd på riktigt blir jag när du annonserar att du inhandlat en RS-modell wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang