3370
Sök

Köpråd: motor plannering Volvo 745

115 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
Volvo 745 från 88 som jag bygger långtidsprojekt eller vad jag nu ska kalla det. Plannering av motor kommer upp i tankarna nu och då.

Tänker att jag inte vill ha turbo. Men kanske lurar mig själv. Kan tänka mig kompressor på sin höjd om något.

Vet att motorbyten så som T5 är populärt, gillar ljudet på dem. Men turbo på dem och ett vanligt byte. Så det känns inte så lockande.

Lånar förtillfället en volvo 960, 3L rak 6:a som låter rätt bra.

Även sett att någon BMW motor som byts in i dessa. Har dock ingen koll på vilken.

Tanken är att det ska gå att besa bilen. Men då jag tänker att den ska landa på ca 300hp så kan det bli lite problem med det. Har för mig att det bara kräver förstärkning om man går över vad karossen är godkänd för. En annan tanke är att välja en motor som ligger på de godkända 230hp och sen inofficiellt ta den vidare till 300hp.

Varför 300hp är för att det kändes lagom i en 850 T5 jag körde förut. Vill inte ha för mycket effekt. Det ska röra på sig så där lagom att man njuter. Men inte så mycket att man måste hålla tillbaka.

Tänker även att den ska orka med att köra road trips utan att bli ståendes längs vägen pga omtålig motor. Samtidigt trivas på banan ev. nöjes drifting.

Känns lite tidigt att fundera på sådan här saker men tanken har stört mig ett tag nu så det här är första steget i processen.

Jag vet att det ligger jobb bakom en sådan här resa men man kommer inte någon stans om det är lätt hela tiden.

Dance till you sleep!

Sök