Köpråd: Mondeo ba7 tdci

Fallan Illustratör
3 juli 2017 · 826 Inlägg

God afton Fordfantaster.
Jag har länge gått och sneglat på en Mondeo och det börjar nu närma sig ett byte. Har väl läst på allt som råkat falla framför mina fötter under tiden jag kikat och i nuläget lutar det åt följande...

Kombi
2.0/2.2l tdci 140hk +
2012-2014
Business

Men för att undvika ev fallgropar tänkte jag nu göra en riktig djupdykning innan det blir affär.

Så, för och nackdelar.... har hört att PS-lådan är bra. Vad säger ni? Är manuell låda sämre?
Utrustningsmässigt, bra med keyless? Fungerar regnsensorer? Är ljudpaketet lika bra till navienheter som i bilar med det sk "stora ljudpaketet"?
Har tittat på modeller fr 140hk med tanken att man kan optimera den. Är eg mer inne på en 163hk modell då det kommer att dras mkt med bilen. Tankar kring detta? Påverkar det lådvalet något?

Andra kända barnsjukdomar etc?
Prio ett är skottsäkerheten! Vill ha driftsäkrast möjliga modell.

Så ös på med allt ni har att komma med!

Tänker...
xXSammy
3 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Powershift lådorna har klarat sig bra, däremot gillade de inte slarv med oljebytena.. De få växellådorna som gått sönder har inte gjort oljebyten. Är 6000 mil/3år på dem.

Har för mig att det sitter 6DCT450 lådan i Mondeo.. Den ska klara 450 NM så du har lite att spela med.

Edit: Barnsjukdommar? Kablar som går av i dörrarna när bilarna närmar sig 10 år, hjullager fram efter 15.000 mil och oljeläckage från vevaxeltätning, blir antingen mer eller mindre fuktigt, inget man lägger ner tid på om inte växellådan ska ner.

Senast redigerat av xXSammy (3 juli 2017)

De/Dem
Fallan Illustratör
3 juli 2017 · 826 Inlägg

xXSammy skrev:
Powershift lådorna har klarat sig bra, däremot gillade de inte slarv med oljebytena.. De få växellådorna som gått sönder har inte gjort oljebyten. Är 6000 mil/3år på dem.

Har för mig att det sitter 6DCT450 lådan i Mondeo.. Den ska klara 450 NM så du har lite att spela med.

Edit: Barnsjukdommar? Kablar som går av i dörrarna när bilarna närmar sig 10 år, hjullager fram efter 15.000 mil och oljeläckage från vevaxeltätning, blir antingen mer eller mindre fuktigt, inget man lägger ner tid på om inte växellådan ska ner.

Tack för svaret!

Precis som du säger har jag hört att oljebyten är viktigt på lådorna. Vet du på rak arm om den ena lådan är bättre än den andra? Tänkte på tidigare automatlådor och manuella lådor gentemot PS'en?

Vevaxeltätning var något nytt. Kablar har jag hört kan skavas/brytas av i stammen vid nån dum 90graders böj. Men det har jag för mig är på tidigare modeller?

Tänker...
xXSammy
4 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Har bytt EN manuell växellåda under alltid jag jobbat, inte sett någon byta en heller.

Powershift lådorna har väl blivit närmre 10 byten. Varav en gått sönder för fördelningslådan lossna tongue

T-skarven med kablar sitter fortfarande kvar, problemen har inte dykt upp så ofta på faceliften, kanske tejpade kablarna lite bättre..

De/Dem
Fiesta_Racing Ford fantast
4 juli 2017 · 1 607 Inlägg

skitbra bil och bra val kör två st i jobbet varav båda gått över 40k mil. bytt motor på en av dom pga rasad oljepump. andra bilen går fortfarande med original motorn. över 43k mil byt bara partiklefiltrena i tid så går dom som ett skott hela tiden. funkar bra medkeyles inga problem.vi har det stora ljudsystemet utan navigator spelar gött för att vara original system. bästa bilen jag kört.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Fallan Illustratör
17 juli 2017 · 826 Inlägg

Jag bugar och tackar för svaren!

Var iväg för ett tag sedan och slog till på en manuell 2.2'a med div lull på.
Är MKT nöjd än så länge och hoppas på att förbli så framöver. roll

Bifogar en halvkass rövbild från kvällen jag fick med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/58/57060/57060-0e5a8ffb3d15e1e0203c078a390ef7cd.jpg

/Daniel

Tänker...
xXSammy
17 juli 2017 · 6 569 Inlägg

200 diesel hästar är fint, bra köp!

De/Dem
Fiesta_Racing Ford fantast
19 juli 2017 · 1 607 Inlägg

precis en sådan jag vill ha med business x paket och stora displayen i mätarhuset

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang