8378
Sök

Sälja avskyltad bil med skatteskuld?

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
En herre i kvarteret fick sin bil avskyltad pga skatteskuld (påstår han). Då de sitter milt sagt trångt till ekonomiskt ska den säljas. Jag har en arbetskamrat som är 19 år och behöver en pendlarburk... Billigt.

Tänkte para ihop dessa juveler men skatten följer väl bilen? Kollegan måste således casha upp skatten för att köra vidare? Bilen är besiktigad.

Troligen ligger skulden på cirka 4500:- och då det rör sig om en V70 -99 som rullat +30000 mil är det väl ungefär vad bilfan är värd... Så kollegan kan väl ge 1000:- för den och betala skatten så han får ut nya skyltar.

Är jag rätt ute här?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:
En herre i kvarteret fick sin bil avskyltad pga skatteskuld (påstår han). Då de sitter milt sagt trångt till ekonomiskt ska den säljas. Jag har en arbetskamrat som är 19 år och behöver en pendlarburk... Billigt.

Tänkte para ihop dessa juveler men skatten följer väl bilen? Kollegan måste således casha upp skatten för att köra vidare? Bilen är besiktigad.

Troligen ligger skulden på cirka 4500:- och då det rör sig om en V70 -99 som rullat +30000 mil är det väl ungefär vad bilfan är värd... Så kollegan kan väl ge 1000:- för den och betala skatten så han får ut nya skyltar.

Är jag rätt ute här?

Ja du är rätt ute gällande skatten.
Kollegan eller vem det nu blir måste betala skulden samt den skatt som eventuellt tillkommer vid påställning för att bilen ska få brukas.
Tipsa din kollega istället om en Twingo med elefantmödis då det är en roligare bil. wink

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Är jag rätt ute här?

Ja du är rätt ute gällande skatten.
Kollegan eller vem det nu blir måste betala skulden samt den skatt som eventuellt tillkommer vid påställning för att bilen ska få brukas.
Tipsa din kollega istället om en Twingo med elefantmödis då det är en roligare bil. wink

Kollegan är defekt från födseln och kör således bara volvo. Fast han har lånat en Golf några veckor nu men den har tänt motor & ESP-lampa. Fina grejer!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Drog ett registerutdrag och fick bara detta serverat:

"Fordonets skatteförhållande
Förbud att bruka fordonet på grund av obetald skatt/avgift.
Årsskatt
2604 kronor
Fordonsskattepliktigt
Ja"

Muttley
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:

Årsskatt
2604 kronor
Fordonsskattepliktigt
Ja"

Be kollegan erbjuda 2604 kr smile   Den nuvarande ägaren bör ju bli glad då den inte kan hantera en liten skatt på kaffepengar.

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Årsskatt
2604 kronor
Fordonsskattepliktigt
Ja"

Be kollegan erbjuda 2604 kr smile   Den nuvarande ägaren bör ju bli glad då den inte kan hantera en liten skatt på kaffepengar.

Men tillkommande skatt för denna period antar jag dyker upp med? Bilen har slutsiffra "0".

Förvirrad. För kunde man se mer. Har dragit utdrag med Bank-ID till mail.

Muttley
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Årsskatt
2604 kronor
Fordonsskattepliktigt
Ja"

Men tillkommande skatt för denna period antar jag dyker upp med? Bilen har slutsiffra "0".

Skulden bör ju vara föregående, så de blir plus kommande.

Jo man kunde väl till och med se besiktningens utlåtande ?

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Muttley skrev:

Besiktningen kan jag se. Inga problem där. Men det står inget om skatteskuld vilket ska finnas... Eller har den skulden gått vidare till kronkalle och inte belastat bilen?

Muttley
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Besiktningen kan jag se. Inga problem där. Men det står inget om skatteskuld vilket ska finnas... Eller har den skulden gått vidare till kronkalle och inte belastat bilen?

Skatteskulden enligt min erfarenhet försvinner inte från bilen :p  De kan få kronkalle men då är ju risken att de tar bilen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
22 juli 2017
man får ringa och fråga..  då får man exakt summa. 

absulut det säkraste sättet.  då ser man oxå om det är några andra skulder som är knutna till fordonet så som parkeringsböter och liknande

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 358 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Growe skrev:

absulut det säkraste sättet.  då ser man oxå om det är några andra skulder som är knutna till fordonet så som parkeringsböter och liknande

Får göra det. Så varken kollega eller säljaren blir irriterade. Tack.

Muttley
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:

Får göra det. Så varken kollega eller säljaren blir irriterade. Tack.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … i-ansprak/

De är den jag hade i åtanke.  Mycket viktigt att kolla bilar speciellt om de blivit av med skyltarna för de vore ju tråkigt om någon hämtade en 3000 krs bil smile

Sök