Plocka loss alla rutor bak på en 740 på enklast sätt? snabbt svar tack.

volvoentusiasten
28 december 2009 · 4 005 Inlägg

Jag vill ta loss alla fönster från min gamla 740 innan skrot som är proffstonade och tänkte sätta på min blåa 740.

De som ska ta loss är bakre dörrar, lilla sidobakfönstret samt stora bakfönstret.

Dörrarna är väl inte så svårt kan jag tänka mig, ser väl likadant ut som s90n. Men hur ska jag få loss bakrutan på ett säkert och snabbt sätt? ( så jävla kallt ute!)

Läste en tråd för länge sedan om att man stoppar in en vass kniv i listen för att få in ett snöre och sedan dra runt den för att få loss hela rutan. Fungerar det?

Andra tips?

Bilen är på väg till skrot så snabba svar tas emot tacksamt. smile

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

Antar att bakrutan inte är limmad utan bara "gummilistad"....Det är inte så lätt att få ut rutan hel, speciellt inte nu när det är kallt o jävligt...Men du får börja med att "lyfta" gummilisten invändigt så den inte sitter runt plåtkanten så att säg...Sen gäller det att mjukt o försiktigt trycka ut rutan utan att den spricker, inget jag skulle testa nu när det är så kallt. In med bilen i ett varmgarage några dagar först så..."Snöret" du nämner använder man vid montering, går kanske att använda även vid demontering men inget som jag har testat...

Senast redigerat av dawwe (28 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turboforssen Telge Drifting Team
28 december 2009 · 5 398 Inlägg

japp det med snöre funkar å är nog bästa sättet smile
men se till att det är ett hållbart snöre
pianotråd å liknande funkar med smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
volvoentusiasten
28 december 2009 · 4 005 Inlägg

aha okay. Verkar lurigare än vad jag tänkte!

Bilen står utomhus och kommer nog förmodligen göra det resten av tiden.

Inga andra tips?

snapshot
28 december 2009 · 908 Inlägg

När jag och en kompis skulle ta sidorutorna längst bak på en 745'a så satt jag på insidan och han stog på utsidan och vi drog med en ståltrådsbit.. funkade fint, dock va det ju sommar men det funka.

Mr_steff
28 december 2009 · 130 Inlägg

eller åk te lokal glasmästaren som sysslar med bilglas å fråga om du får köpa en meter ruturskärningstråd av han... kan lova att de inte kommer gå lätt å skära ut dom när de är kallt ute

Volvo 944 (1992)
volvoentusiasten
28 december 2009 · 4 005 Inlägg

Beckstroem skrev:
När jag och en kompis skulle ta sidorutorna längst bak på en 745'a så satt jag på insidan och han stog på utsidan och vi drog med en ståltrådsbit.. funkade fint, dock va det ju sommar men det funka.

Jao det är väl så man får göra. Som när man sågade stora träd förr. smile

Mr_steff skrev:
eller åk te lokal glasmästaren som sysslar med bilglas å fråga om du får köpa en meter ruturskärningstråd av han... kan lova att de inte kommer gå lätt å skära ut dom när de är kallt ute

Bra tips! Ska åka ner till gubben under morgondagen och fråga om jag kan få köpa lite "ruturskärningstråd" smile Han kanske har lite bra tips med. Köra loss med värmepistol på listerna eller nåt. smile

240boy
28 december 2009 · 471 Inlägg

linuslinje skrev:

Beckstroem skrev:
När jag och en kompis skulle ta sidorutorna längst bak på en 745'a så satt jag på insidan och han stog på utsidan och vi drog med en ståltrådsbit.. funkade fint, dock va det ju sommar men det funka.

Jao det är väl så man får göra. Som när man sågade stora träd förr. smile

Mr_steff skrev:
eller åk te lokal glasmästaren som sysslar med bilglas å fråga om du får köpa en meter ruturskärningstråd av han... kan lova att de inte kommer gå lätt å skära ut dom när de är kallt ute

Bra tips! Ska åka ner till gubben under morgondagen och fråga om jag kan få köpa lite "ruturskärningstråd" smile Han kanske har lite bra tips med. Köra loss med värmepistol på listerna eller nåt. smile

eller så ber du bara han plocka ut dom ? (:

Skiiit du nedde ! ;)
volvoentusiasten
30 december 2009 · 4 005 Inlägg

240boy skrev:

linuslinje skrev:

Beckstroem skrev:
När jag och en kompis skulle ta sidorutorna längst bak på en 745'a så satt jag på insidan och han stog på utsidan och vi drog med en ståltrådsbit.. funkade fint, dock va det ju sommar men det funka.

Jao det är väl så man får göra. Som när man sågade stora träd förr. smile

Mr_steff skrev:
eller åk te lokal glasmästaren som sysslar med bilglas å fråga om du får köpa en meter ruturskärningstråd av han... kan lova att de inte kommer gå lätt å skära ut dom när de är kallt ute

Bra tips! Ska åka ner till gubben under morgondagen och fråga om jag kan få köpa lite "ruturskärningstråd" smile Han kanske har lite bra tips med. Köra loss med värmepistol på listerna eller nåt. smile

eller så ber du bara han plocka ut dom ? (:

Jao det har du rätt i. Dock måste jag dra upp bilen på släpet och släpa ner den dit då men visst är det rätt pris så.

Inga andra som har erfarenhet av att plocka ut bakrutor och kan säga några tips?

Luunis4
24 juli 2017 · 1 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag vill ta loss alla fönster från min gamla 740 innan skrot som är proffstonade och tänkte sätta på min blåa 740.

De som ska ta loss är bakre dörrar, lilla sidobakfönstret samt stora bakfönstret.

Dörrarna är väl inte så svårt kan jag tänka mig, ser väl likadant ut som s90n. Men hur ska jag få loss bakrutan på ett säkert och snabbt sätt? ( så jävla kallt ute!)

Läste en tråd för länge sedan om att man stoppar in en vass kniv i listen för att få in ett snöre och sedan dra runt den för att få loss hela rutan. Fungerar det?

Andra tips?

Bilen är på väg till skrot så snabba svar tas emot tacksamt. smile

En fein multi såg inifrån med lite diskmedelvatten på ruta ur sågad på 40 min

CC72
24 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Jag hoppas för guds skulle att dom löst problemet såhär åtta år senare wink

Senast redigerat av CC72 (24 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang