3617
Sök

Regga med turbo motor, fast utan turbo?

185 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#1
Tjenare, åkte nämligen på flygande besiktning här i våras och polisen tyckte att bilen hade för mycket hästkrafter i jämförelse med regbeviset. Jag fick alltså regbesikting.

Bilen i fråga är en Opel Manta A från -72 med en Volvo turbo motor (b21et).
Kan jag bygga om denna motor till sugmotor och bromsa den sedan rulla in på regbesikting?

Mvh William


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
2 augusti 2017
#2
så här säger Sfro om effekten i din bil.

Opel Ascona-A, Manta-A 1.2/1.6 1971-1975    59 DIN/220 Nm           

Opel Ascona-A, Manta-A 1.2/1.6 1971-1975    66 DIN/220 Nm    Skivbr fram, Trummor bak 230 mm, hjulcylinder 19.05 mm,  Bromskraftregulator m 20 bar bryttryck fr bilar med 1.6 S eller 1.9 S motor       

Opel Ascona-A, Manta-A 1.6/1.9 1971-1975    110 DIN/220 Nm    Bakaxelutväxling 3.67, 4.27 alt 4.75       

Opel Ascona-A, Manta-A 1.6/1.9 1971-1975    132 DIN/220 Nm    Vent skivbr fram och bak, belägg Textar V1431G. Bromskraftregulator m 25 bar bryttryck.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
2 augusti 2017
#3
sen skulle jag inte regga den med en B21et...    montera en B230FK istället  modernare och smidigare maskin.  och går att plocka bra med effekt och lätt att kasta i istället för en b21et smile    men annars kan du bromsa motorn och regga med den effekten du får ha..   eftersom du inte har några avgaskrav mer än att den ska ha en co halt på max 3.5%

men modernare är ju alltid bättre för driftsäkerheten..  en b21et är ju inte skitskoj..
en rätt trimmad b230fk ser orginal ut men har 300hk utan att någon kan se det utan att riva isär motorn och börja läsa programvaror

Kör fort så hinner inget hända...

185 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#4
Growe skrev:
sen skulle jag inte regga den med en B21et...    montera en B230FK istället  modernare och smidigare maskin.  och går att plocka bra med effekt och lätt att kasta i istället för en b21et smile    men annars kan du bromsa motorn och regga med den effekten du får ha..   eftersom du inte har några avgaskrav mer än att den ska ha en co halt på max 3.5%

men modernare är ju alltid bättre för driftsäkerheten..  en b21et är ju inte skitskoj..
en rätt trimmad b230fk ser orginal ut men har 300hk utan att någon kan se det utan att riva isär motorn och börja läsa programvaror

Okej! Saken är den att det redan sitter en b21et och jag har alla grejer för att bygga om den till sugmotor. B230 står på framtidsplanerna dock!

Så med andra ord är det bara att plocka bort turbon och skaffa bromspapper? Vill ha den genom besiktning så fort och smidigt som möjligt!


Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
2 augusti 2017
#5
allt hänger på effekten..   sen vad bilprovningen kräver låter jag vara osagt..   bästa är att ringa och fråga..   dom har bra koll och är oftast rätt hjälpsamma

Kör fort så hinner inget hända...

185 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#6
Det var tanken, dock har bilprovningen semesterstängt till den 14 augusti när det gäller tekniska frågor.
Blir väl bara att vänta då..



Sök