8275
Sök

Köpråd Peugeot 207 GT

15 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
Hej!

Jag är sugen på en Peugeot 207 GT, närmare bestämt denna: https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … =2&w=3

När jag nu suttit och läst lite blir jag smått avskräckt då denna PSA-motor (som jag tror den heter) som är utvecklad i samarbete med BMW inte verkar vara den mest pålitliga motorn. Det skrivs om problem med kamkedjan/sträckaren och en tendens till att fukt bildas i motorn vid korta körsträckor. Finns det något Peugeot gjort för att förebygga dessa vanligt förekommande fel under åren med hjälp av systemuppdateringar eller dylikt?
Du/ni med erfarenhet, vågar jag köpa denna eller bör jag undvika?

I övrigt uppfyller den alla mina krav, den är lagom stor/lite, har den utrustning jag eftersöker, personligen tycker jag att den är relativt snygg och den är även relativt billig att äga ifall den nu fungerar som den bör.

Alla åsikter är av intresse, kända fel, vad jag bör se upp för, vad jag bör kika efter vid eventuellt köp osv..

Väl mött!

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 augusti 2017
På Reco ger försäljaren ett gedigt intryck men uteslutande från personer som heter "Förnamn, första bokstav på efternamn". En varningssignal.

Bra Bil i Väsby sålde bilen till Carson. Vilket betyder att de bedömde att de inte ville sälja den själva... Tolka det som du vill. En noggrann och lång provkörning rekommenderas. I synnerhet ska all el kollas och AC osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
Tack för bra svar Hybridsmurfen. Skall rota lite i det och se vad det kan ha varit för anledning. Större bilfirmor/kedjor säljer ofta iväg äldre/billigare bilar som de tagit som inbyte när de inte själv vill sälja de. Var så med min förra bil också och den fungerade hur bra som helst, så de behöver inte vara en varningssignal med helt klart värt att kolla upp.

Någon fler som har några mer modellspecifika åsikter/rekommendationer? smile

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 augusti 2017
JohanMarklund skrev:
Tack för bra svar Hybridsmurfen. Skall rota lite i det och se vad det kan ha varit för anledning. Större bilfirmor/kedjor säljer ofta iväg äldre/billigare bilar som de tagit som inbyte när de inte själv vill sälja de. Var så med min förra bil också och den fungerade hur bra som helst, så de behöver inte vara en varningssignal med helt klart värt att kolla upp.

Någon fler som har några mer modellspecifika åsikter/rekommendationer? smile

Jag har jobbat som bilhandlare men det var ett tag sedan. Men vi sålde av de bilar vi inte ville ha in i hallen till "burkhandlare". De kan givetvis fungera hur bra som helst. Trycker på att du/ni tar en rejäl provkörning alltså. Helst låna hem bilen över natten vilket inte ska vara ett problem. Gjort det förr. Då kan man prova i lugn och ro.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
Se där, då ska jag inte leka kunnig ;D Problemet är att jag bor i Umeå och bilen står i Stockholm. Det blir knepigt för mig att låna hem den över natten, därför jag försöker finna hjälp via forum. Här upp kostar begagnade bilar skjortan och utbudet är minimalt.. Tyvärr! Någon i stockholmstrakten som gillar bilar och vill låna hem en Pegga? wink

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 augusti 2017
JohanMarklund skrev:
Se där, då ska jag inte leka kunnig ;D Problemet är att jag bor i Umeå och bilen står i Stockholm. Det blir knepigt för mig att låna hem den över natten, därför jag försöker finna hjälp via forum. Här upp kostar begagnade bilar skjortan och utbudet är minimalt.. Tyvärr! Någon i stockholmstrakten som gillar bilar och vill låna hem en Pegga? wink

Bra idé. Då kan ni ha kontakt och se hur bilen känns. Väl värt att svischa 500:- för hjälpen. Har gjort något liknande en gång med gott resultat. Köpte bilen och den fungerade perfa.

Men kan du inte hitta någon i Sthlm?

15 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
JohanMarklund skrev:

Bra idé. Då kan ni ha kontakt och se hur bilen känns. Väl värt att svischa 500:- för hjälpen. Har gjort något liknande en gång med gott resultat. Köpte bilen och den fungerade perfa.

Men kan du inte hitta någon i Sthlm?

Vi får se! Jag känner folk i sthlm men tyvärr ingen som är speciellt bilkunnig, vilket är en fördel förstås smile

15 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
Ingen som har något att tillägga kring bilen? smile

Sök