2468
Sök

Hos mekanikern, i tre veckor nu

468 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Så allt började med kopplingsbyte till min Golf IV GTI, gick felfritt och fick hem bilen, körde den inte så mycket, ca tre veckor senare började kopplingen att ta sämre och sämre (har tidigare tråd om det)

Åkte in igen och hoppades på garanti, vilket jag såklart inte fick.
Det visade sig vara slavcylindern som var skadad och behövde bytas, vilket dom gjorde och det fick bli en helt ny slavcylinder, ingen begagnad.
Men så i sista stund hittade dom naturligtvis en ny läcka från huvudcylindern till slavcylindern, röret/slangen därimellan var skadad och läckte, och behövde bytas.

Det är nu det börjar ta tid, dagarna gick och dom försökte hitta delen på diverse skrotupplag/kontakter företag emellan, ingen lycka.

Dem påstår till och med att en anställd var i Skåne privat men hade "ändå kollat skroten där ifall den fanns" utan lycka.

Och då behövdes delen såklart beställas från VW i Tyskland och där kommenterade han jag har pratat med att "Det är.....dyyyyyrt"

Så nu börjar denna notan springa iväg rejält förmodar jag, har inte fått en enda kostnadsförslag och är jävligt misstänkssam till detta rör/slang som dom håller på att byta, att dom själva har skadat den när dom bytte slavcylindern och lätt bara säger till mig att "nä men det är sånt som händer"
(Jag kanske har fel men det känns så)

Iallafall, nu har bilen varit borta i tre veckor, jag har fått höra av mig alla gånger jag har velat veta vad som händer med bilen, senast förra torsdagen har jag för mig, då hade delen ännu inte kommit från Tyskland.

Har jag någonsomhelst rätt till rabatt för hanteringen av detta?
Jag blev lovad att bilen skulle vara klar två dagar först, sedan en vecka och  nu sitter jag här tre veckor senare utan bilen

Kan det även vara så att dom tar någon summa för att bilen tar upp plats på verkstaden?

328 Inlägg
1 augusti 2017
Att dem skulle ta betalt för den står på verkstaden skulle jag aldrig kunna tro. Och sen så tycker jag dock du skulle få en offert innan dem började på jobbet. Men det är ju egentligen ditt ansvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
1 augusti 2017
vadå dyr?  bara för att den är från tyskland...    hade du gått ut på ebay och köpt delen så hade du antligen kunna beställa en koppling oxå och endå inte betalat mer än för att köpa den här....

tror dom bara snackar skit.

http://www.ebay.de/itm/LPR-Nehmerzylind … SwPXdZdxm8      i regel när jag beställer från tyskland har jag grejerna på 3:e dagen efter beställning   aldrig tagit längre än 1vecka.     skulle man välja att gå genom vw så kan man få grejer skickade med express frakt från tyskland vilket jag gjort när jag behövde ett lager till en växellåda.  och då hämtade jag lagret dagen efter  kostade typ 200kr för express frakt  detta var på vw i karlskoga     

så inga ursäkter för att det tar tid att få fram en del.....

Kör fort så hinner inget hända...

468 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Growe skrev:
vadå dyr?  bara för att den är från tyskland...    hade du gått ut på ebay och köpt delen så hade du antligen kunna beställa en koppling oxå och endå inte betalat mer än för att köpa den här....

http://www.ebay.de/itm/LPR-Nehmerzylind … SwPXdZdxm8      i regel när jag beställer från tyskland har jag grejerna på 3:e dagen efter beställning   aldrig tagit längre än 1vecka.     skulle man välja att gå genom vw så kan man få grejer skickade med express frakt från tyskland vilket jag gjort när jag behövde ett lager till en växellåda.  och då hämtade jag lagret dagen efter  kostade typ 200kr för express frakt  detta var på vw i karlskoga     

Gäller det verkligen ALLA delar då?

Så som dom sa är denna pryl inte eftertraktad och därmed dyr att köpa (vet inte exakt men det är ett rör/slang från huvud till slavcylindern som är till kopplingen)

Avstängd
10 388 Inlägg
1 augusti 2017
totte1015 skrev:
Growe skrev:

Gäller det verkligen ALLA delar då?

Så som dom sa är denna pryl inte eftertraktad och därmed dyr att köpa (vet inte exakt men det är ett rör/slang från huvud till slavcylindern som är till kopplingen)

Då en bil idag består av ungefär, give or take, 15000 delar, så är det givetvis svårt att säga att det gäller EXAKT alla delar.

Det finns några att välja på (beroende på om den har vajerstyrd växling eller armar/stänger, motorkod osv). Men, röret  springer lös på ungefär 1100kr från tyskland inkl. frakt. Finns några billigare (inte i Tyskland), och några dyrare.

- - - Edit - - -

Den billigaste springer då lös på 700kr inkl. frakt, men, det är inte från Tyskland iofs.
Senast redigerat av it_mutt (1 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 642 Inlägg
1 augusti 2017
1995 köpte min sambo en ny Golf 1,6 CL.
Efter 2 år och 6.000 mil behövde avgassystemet bytas, enligt märkesverkstaden.
Tog 2 månader att få fram ett nytt för märkesverkstaden.
Fick lämna in Golfen ett otal gånger tills de fått fram rätt delar.

2006 köpte jag en ny Liberty 2.8 hos VEHO BIL i Kungens kurva.
Efter 3 år upphörde fönsterhissen i höger bakdörr att fungera.
Lämnade in bilen till VEHO Bil medveten om att "kalaset" skulle gå på närmare 8.000:-(chockerande).
När jag hämtade bilen upplystes jag om att de fått hem fel delar.
Efter väntan fick jag klartecken till att lämna in bilen igen.
När jag hämtade ut bilen behövde jag inte betala.
De tog det som goodwill eftersom jag fått vänta så länge och behövt lämna in bilen två gånger.

Skillnad på VAG och "normala" märkesverkstäder.
Skulle kunna räkna upp flera saker till VAG´s nackdel, bl a sönernas bemötande av VAG märkesverkstäder.

Hur Mazda och Honda behandlar sina kunder vet jag inte. Har endast köpt 5 st nya totalt. Har aldrig behövt anlita deras verkstäder trots att de körts 16.000, 10.000, 9.000, 6.000 och 5.000 mil, förutom service.

Köp inte tyskt skit. Vi har även ägt 2 Mercedes och 4 BMW i familjen. Niva-kvalitet(har även genomlidit en sådan av 2011 års modell under 3 år).

Avstängd
10 388 Inlägg
1 augusti 2017
torsen skrev:
1995 köpte min sambo en ny Golf 1,6 CL.
Efter 2 år och 6.000 mil behövde avgassystemet bytas, enligt märkesverkstaden.
Tog 2 månader att få fram ett nytt för märkesverkstaden.
Fick lämna in Golfen ett otal gånger tills de fått fram rätt delar.

2006 köpte jag en ny Liberty 2.8 hos VEHO BIL i Kungens kurva.
Efter 3 år upphörde fönsterhissen i höger bakdörr att fungera.
Lämnade in bilen till VEHO Bil medveten om att "kalaset" skulle gå på närmare 8.000:-(chockerande).
När jag hämtade bilen upplystes jag om att de fått hem fel delar.
Efter väntan fick jag klartecken till att lämna in bilen igen.
När jag hämtade ut bilen behövde jag inte betala.
De tog det som goodwill eftersom jag fått vänta så länge och behövt lämna in bilen två gånger.

Skillnad på VAG och "normala" märkesverkstäder.
Skulle kunna räkna upp flera saker till VAG´s nackdel, bl a sönernas bemötande av VAG märkesverkstäder.

Hur Mazda och Honda behandlar sina kunder vet jag inte. Har endast köpt 5 st nya totalt. Har aldrig behövt anlita deras verkstäder trots att de körts 16.000, 10.000, 9.000, 6.000 och 5.000 mil, förutom service.

Köp inte tyskt skit. Vi har även ägt 2 Mercedes och 4 BMW i familjen. Niva-kvalitet(har även genomlidit en sådan av 2011 års modell under 3 år).

Så, ditt råd till TS är att denne inte ska köpa bilen som nu TS redan äger. Det lär vara till stor nytta...
Senast redigerat av it_mutt (1 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 688 Inlägg
2 augusti 2017
Om delen är Restnoterad är det inte så mycket att kräva.

Jo, de skulle kunna ringa leverantören och fråga om delen verkligen är restnoterad eller har utgått.
Alternativt ringa VW Sverige och skrika på dem, dock lär du inte komma så långt eftersom det gäller en Golf 4a.

Edit: Eller så får du börja leta själv.
Senast redigerat av xXSammy (2 augusti 2017)

De/Dem

14 626 Inlägg
2 augusti 2017
xXSammy skrev:
Om delen är Restnoterad är det inte så mycket att kräva.

Jo, de skulle kunna ringa leverantören och fråga om delen verkligen är restnoterad eller har utgått.
Alternativt ringa VW Sverige och skrika på dem, dock lär du inte komma så långt eftersom det gäller en Golf 4a.

Edit: Eller så får du börja leta själv.

Fast finns delen på ebay så ser jag inte riktigt problemet det är inte en bil tillverkad i 100ex  utan en Vw som har samma delar till dom mesta bilarna...   Finns inga undanflykter utan dom försöker inte tillräckligt    helt enkelt.    Om en kund har ett fel så löser man det snabbast möjligen  sen om man får gå ut på nätet och leta själv eller beställa från Vw själva det spelar mindre roll...      Skulle explodera flera gånger om året om jag skulle behöva handlas med idioter till "verkstäder"       man löser problemet... Tack och lov att jag mekar själv.

6 688 Inlägg
2 augusti 2017
Growe skrev:
Fast finns delen på ebay så ser jag inte riktigt problemet det är inte en bil tillverkad i 100ex  utan en Vw som har samma delar till dom mesta bilarna...   Finns inga undanflykter utan dom försöker inte tillräckligt    helt enkelt.    Om en kund har ett fel så löser man det snabbast möjligen  sen om man får gå ut på nätet och leta själv eller beställa från Vw själva det spelar mindre roll...      Skulle explodera flera gånger om året om jag skulle behöva handlas med idioter till "verkstäder"       man löser problemet... Tack och lov att jag mekar själv.

Hur blir det då garantimässigt om det blir strul? Är delarna CE-märkta? Betalar de som säljer reservdelarna bytet igen? (Exempel som faktiskt hänt, jobbarkompis köpte nya stötdämpare till sin V70R, ena började läcka efter 2 månader och Volvo betalade både reparation och ny stötdämpare åt han).

Nu behöver det inte bli så hela tiden men om det sker, vem betalar?

De/Dem

14 626 Inlägg
2 augusti 2017
xXSammy skrev:
Growe skrev:

Hur blir det då garantimässigt om det blir strul? Är delarna CE-märkta? Betalar de som säljer reservdelarna bytet igen? (Exempel som faktiskt hänt, jobbarkompis köpte nya stötdämpare till sin V70R, ena började läcka efter 2 månader och Volvo betalade både reparation och ny stötdämpare åt han).

Nu behöver det inte bli så hela tiden men om det sker, vem betalar?

garanti på delar från tyskland oxå..  ser inte problemet..   en verkstad ska lösa problemet.. och att inte kunna få fram en del till en av dom vanligare bilarna är ju bara en massa skitsnack.. 
för jag kan garantera att det är samma cylinder till en golf mkiv gti som ett antal andra modeller vag har.

man låter inte en kund vända så länge.  om man tagit på sig att lösa problemet kunden hade med bilen så löser man det.     det är en del för ett par hundra inte en del för 50K
Tror snarare att dom inte ens orkat bry sig att kolla på bilen.
eller så var det för svårt att byta delen..   för det finns gott om reservdelsbytare.. 

gjorde samma byte på en Skoda octavia som har samma platta som golfen och det var inte så där jätte skoj jobb smile 
dom hittar den säkert inte ens

6 688 Inlägg
2 augusti 2017
Var de huvudcylindern du byte eller röret mellan huvudcylindern och slaven? (Vilket har gått sönder på TS bil)

Om bilen inte är mos kan det funka från denna: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … -34503667/
Senast redigerat av xXSammy (2 augusti 2017)

De/Dem

468 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
Var de huvudcylindern du byte eller röret mellan huvudcylindern och slaven? (Vilket har gått sönder på TS bil)

Om bilen inte är mos kan det funka från denna: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … -34503667/

Röret emellan,

Verkstaden ringde idag och sa att bilen är klar imorgon så det verkar ha "gått bra"

Han jag pratade med var ej svensk så lite svårt att förstå, men om jag förstod han rätt när jag fråga vad räkningen landar på så sa han runt 1800kr

(detta är då både arbetet, och delarna ((slavcylinder och röret)) )

Vilket jag har mycket svårt att tro på, nu i närmare stund funderar jag på om det endast var röret&arbetet han syfta på

Och då kommer detta jävla kalas bli svindyrt då jag minns att dom sa att slavcylindern till bilen kostade runt tusenlappen, och så är det ju arbete på det....

Fyfaaaaaaan.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 augusti 2017
Det är dyrt att ha bil helt enkelt, har själv alltid sagt att jag aldrig skulle ha råd med bil om jag inte skruvade allt själv.

- Time Attack -

14 626 Inlägg
3 augusti 2017
NIzmO skrev:
Det är dyrt att ha bil helt enkelt, har själv alltid sagt att jag aldrig skulle ha råd med bil om jag inte skruvade allt själv.

för en gångs skull lät det faktist inte speciellt dyrt..

rätt normalt pris men sen vet man ju inte vad dom igentligen gjort eller ej.

alltid skoj när man dömmer ut en motor på en bil som är värd 50-80k och motorbyte inkl motor går på runt 50K..      derför skulle jag aldrig rekomndera någon att köpa bilar i dom prisklasserna om man inte har råd att förlora alla pengar från en dag till en annan.   

Jag ser skruvandet som en avkoppling från det normala dagliga man hålls med.      brukar hoppa in på vänners verkstäder när dom har för mycket att göra eller inte kan göra det själva.

och det är ju några sjuka summor det brukar kosta tyvärr. 
även små grejer sticker iväg ordenkligt i pris

håller på med ett topprenovering på min lupo3L och har nog handlat delar för närmare 2000kr detta då på nätet från utlandet.    nu har ju jag svårt att ta genvägar så jag byter tätningar och lite skit till spridarna  nya glödstift osv..   men det är ju jobb som normalt kostar närmare 5K i delar och säkert 5k för jobbet.
om det räcker. 

många verkar tro att dom inte kan meka men det är bara en inställningsfråga.  intalar man sig att det inte kommer gå så kommer det aldrig gå. 

när jag var 12bast fick jag en moped utan motor av min farsa..  fick även en motor i delar i en bannan kartong.  min kusse var ett år äldre än mig och skaffade då oxå moped.  vi skruvade ihop dessa mopeder själva helt utan vuxnas hjälp  förutom lackningen av mopederna som en lackerare fixade åt oss.

det var så jag lärde mig meka.    finns sjuka pengar att lära sig dom enkla grejerna som att byta olja  bromsar osv   jobb som är lätta att göra. 
förstår om man inte ger sig på att lyfta en topp på en bil hur som helst. 
men oftast är det så otroligt mycket lättare än vad man tror..

Sök