Placera en motortemperaturgivare ??

eastereverybodybay
6 augusti 2017 · 362 Inlägg

Hej å hå!

Funderar på en liten sak, håller på med ett motorbyte i en gammal C Kadett, har monterat motorn och gjort fästen färdigt och hängt dit växellådan.

I bakkant på motorn så sitter motortemperaturgivaren och den sticker ut från motorn ungefär 6 cm.
TYVÄRR SÅ GLÖMDE JAG att den var urskruvad under monteringen och nu när jag skulle skruva i den så tar den ju så klart emot torpedväggen.

Hade motorn typ suttit 14 mm längre fram så hade den gått fritt. CRAP!  sad

Funderar nu på hur känslig motortemperaturgivaren är för placering, kan man sätta den i den undre kylarslangen?
Alternativt så skulle jag ju kunna svetsa dit en svetsmutter i termostathuset och sätta den där, men då hamnar den på fel sida om termostaten. Kanske inte är optimalt??

Senast redigerat av eastereverybodybay (6 augusti 2017)

Xebers76
6 augusti 2017 · 2 265 Inlägg

Sätter du den i nedre kylslangen så läser den en kallare temp än vad motorn är innan termostaten öppnar, inte optimalt med andra ord
Efter den öppnat läser den den kylda tempen, alltså inte motorns temperatur

eastereverybodybay
6 augusti 2017 · 362 Inlägg

Xebers76 skrev:
Sätter du den i nedre kylslangen så läser den en kallare temp än vad motorn är innan termostaten öppnar, inte optimalt med andra ord
Efter den öppnat läser den den kylda tempen, alltså inte motorns temperatur

Tack för ditt svar. smile

Hm, Skiljer verkligen vattentemperaturen så himla mycket mellan topplocket och en kylarslang när motorn är uppe i arbetstemperatur? Att det är skillnad fram till dess att termostaten öppnar är jag ju med på, men sen därefter borde det ju inte vara någon skillnad...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang